Στα ηρωικά Καλάβρυτα έγινε η αναπαράσταση της ορκωμοσίας των αγωνιστών του 1821, στη Μονή Αγίας Λαύρας.
Τσολιάδες, μικροί και μεγάλοι, γιορτάζουν την 25η Μαρτίου στον τόπο έναρξης της Ελληνικής Επανάστασης.
Το πρωί τελέστηκε δοξολογία από τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας, Ιερώνυμο, ενώ κατατέθηκαν και στεφάνια στο μνημείο ηρώων.
Στις 12 η ώρα, έγινε η αναπαράσταση της ορκωμοσίας των αγωνιστών του 1821 από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό στη Μονή Αγίας Λαύρας.
Αγία Λαύρα και Επανάσταση του 1821
Τον Μάρτιο του 1821, καθώς πλησίαζε η κήρυξη της Επανάστασης, το μοναστήρι της Αγίας Λαύρας χρησίμευε ως χώρος συγκέντρωσης προεστών της Αχαΐας και άλλων παραγόντων της Επανάστασης, μεταξύ των οποίων και ο Παλαιών Πατρών Γερμανός.
Από το τέλος Φεβρουαρίου, όλοι οι προεστοί και αρχιερείς της Πελοποννήσου είχαν προσκληθεί στην Τρίπολη από τον Καϊμακάμη (αναπληρωτή του Χουρσίτ) δήθεν για διαβουλεύσεις. Ο Γερμανός και οι περί αυτών προεστοί και αρχιερείς αρνήθηκαν να μεταβούν στην Τρίπολη και κινούνταν γύρω από τα Καλάβρυτα. Στις 10 Μαρτίου, μετά από ένα τελευταίο τέχνασμα κωλυσιεργίας, συγκεντρώθηκαν στην Αγία Λαύρα (μεταξύ άλλων και οι Ανδρέας Λόντος, Ασημάκης Ζαΐμης, Ασημάκης Φωτήλας, ο επ. Κερνίκης Προκόπιος κ.ά.), από όπου αντάλλαξαν ορισμένες επιστολές με τον Καϊμακάμη, ο οποίος προσπαθούσε να τους πείσει να μεταβούν στην Τρίπολη.
Οι αρχιερείς και προεστοί συσκέφτηκαν και αποφάσισαν ότι έπρεπε να αρχίσει η Επανάσταση. Διασκορπίστηκαν σε περιοχές της Αχαΐας και άρχισαν τη στρατολογία. Ορισμένοι οργάνωσαν στρατόπεδο στην Μονή Ομπλού, κοντά στην Πάτρα, από όπου θα άρχιζε η επίθεση για την κατάληψη της πόλης. Το σύνθημα για την έναρξη της επανάστασης μεταδόθηκε και σε άλλες περιοχές, όπως στον Κανέλλο Δεληγιάννη στη Γορτυνία και τον Γ. Πλαπούτα στην Καρύταινα.
Την 21η Μαρτίου συγκεντρώθηκαν και πάλι στην Αγία Λαύρα οι Σωτ. Θεοχαρόπουλος, Νικ. Σολιώτης, Ι. Παπαδόπουλος, Νίκος και Βασίλης Πετιμεζάς και, αφού πήραν ένα μικρό κανόνι που υπήρχε στη Μονή και ως σημαία μια χρυσοκέντητη εικόνα της Παναγίας, επιτέθηκαν κατά των Καλαβρύτων. Οι εκεί Τούρκοι υπό τον Αρναούτογλου παραδόθηκαν αμέσως. Την ίδια ημέρα (21 Μαρτίου) άρχισαν και στην Πάτρα οι πρώτες αναταραχές και οι Τούρκοι κλείστηκαν στο κάστρο.
Η Μονή και τα Καλάβρυτα χρησίμευαν ως αποθήκη εφοδιασμού του στρατοπέδου, που είχε σχηματιστεί στη Μονή Ομπλού. Την 23η Μαρτίου, σύμφωνα με επιστολή που σώζεται, οι Κερνίκης Προκόπιος, Ασημ. και Δημήτρης Ζαΐμης και Ιωάννης Παπαδόπουλος ζητούν από τον ηγούμενο και τους πατέρες της Μονής να ξεκινήσουν την επομένη ζώα και “κοπέλια” με εφόδια για τον Ομπλό.
Σύμφωνα με μερικές πρωτεγενείς πηγές, την 25η Μαρτίου 1821 έγινε τελετουργική θρησκευτική κήρυξη της Επανάστασης στη Μονή, όταν ο μητροπολίτης Παλαιών Πατρών Γερμανός ευλόγησε τους συγκεντρωμένους επαναστάτες και ύψωσε το λάβαρο της Επανάστασης στο θόλο του ιστορικού Ναού της Αγίας Λαύρας. Σύμφωνα με άλλες πηγές, η τελετή αυτή έγινε στις 23 Μαρτίου πάλι στην Αγία Λαύρα και κατ’ άλλους στην Πάτρα. Ιστορικοί του 20ού αιώνα θεωρούν ότι αυτό είναι θρύλος, βασισμένοι κυρίως στο ότι δεν αναφέρεται στα απομνημονεύματα του Π.Π.Γερμανού. Ωστόσο, σημειώνεται από ιστορικούς, που ασχολήθηκαν με αυτά, ότι τα απομνημονεύματα δεν είναι πλήρη και είχαν υποστεί κακή μεταχείριση πριν τη δημοσίευσή τους. Επίσης, ο ίδιος ο Π.Π.Γερμανός δεν αναφέρει την παρουσία του σε άλλα σημαντικά συμβάντα, όπως η εν Καλτεζαίς Συνέλευση (1821), η Συνέλευση της Επιδαύρου, το ταξίδι του στην Ιταλία κ.ά., ενώ πουθενά δεν αναφέρει ότι τέλεσε οποιαδήποτε ιερουργία στο διάστημα των ετών 1820-1823, που καλύπτει στα απομνημονεύματά του.
Λεπτομέρειες της δοξολογίας και ορκωμοσίας βρίσκονται στο έργο του Γάλλου φιλέλληνα, Φρανσουά Πουκεβίλ, σε ομιλία του Αλέξανδρου Δεσποτόπουλου, που ανέφερε δημοσίως και δημοσίευσε ότι ήταν παρών στην τελετή, σε επιτάφιο ομιλία του Καλλίνικου Καστόρχη (1789-1877) για τον αγωνιστή Χριστόδουλο Μελετόπουλο και στην αυτοβιογραφία του οπλαρχηγού Βασ. Πετιμεζά.
Επίσης υπάρχει μια πρώιμη ζωγραφική απεικόνιση (1836) σκηνής ορκωμοσίας από Βαυαρό ζωγράφο βασισμένη σε διηγήσεις αγωνιστών, η οποία όμως αναφέρει ότι αυτό έγινε στη Βοστίτσα (Αίγιο). Τελετουργική κήρυξη της επανάστασης στη Μονή αναφέρεται και σε είδηση της εφημερίδας “Journal de Savoie” (φύλλο της 15-6-1821, ανταπόκριση από Βιέννη), χωρίς να αναφέρει ημερομηνία. Αξιομνημόνευτη είναι η υλική συνεισφορά του ιστορικού Μοναστηριού στον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας σε τρόφιμα και σε γρόσια, όπως προκύπτει από τις επιστολές πολλών οπλαρχηγών προς τους μοναχούς και τον εκάστοτε Ηγούμενο, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη σε αρχειακό υλικό.
Κάποιες πρωτογενείς πηγές αναφέρουν επίσης ότι ο Π.Π.Γερμανός τέλεσε στην Αγία Λαύρα δοξολογία και ορκωμοσία στις 17 Μαρτίου, ημέρα εορτασμού του Αγίου Αλεξίου, πολιούχου των Καλαβρύτων. Πολλοί ιστορικοί επισημαίνουν το γεγονός ότι στα απομνημονεύματα του Γερμανού δεν υπάρχει καμία αναφορά σε τέτοιου είδους γεγονότα, παρ’ ότι οι ίδιοι εικάζουν συνεργασία του Γερμανού με τους αδελφούς Πουκεβίλ για τη δημιουργία μύθου. Σύμφωνα με ιστορική πηγή, οι συγκεντρωμένοι προεστοί της περιοχής, αφού είχαν αρνηθεί να ανταποκριθούν στη διαταγή των οθωμανικών αρχών μεταβούν στην Τρίπολη, “ἀπεφάσισαν νά μή δώσωσιν αἰτίαν τινά, ἀλλά ὣς πεφοβισμένοι νά παραμερίσωσιν εἰς ἀσφαλή μέρη”. Στην πραγματικότητα, μετά τις 17 Μαρτίου ο Γερμανός και οι προεστοί άρχισαν ενέργειες στρατολόγησης στα ορεινά χωριά της περιοχής Καλαβρύτων. Ο ίδιος ο Γερμανός, αφού απέφυγε να μεταβεί στην Τρίπολη, παρέμεινε στην Αγία Λαύρα, παριστάνοντας τον άρρωστο ως και την 21η Μαρτίου. Μεταξύ 15 και 21 Μαρτίου έγιναν ορισμένες σποραδικές επιθέσεις κατά μεμονωμένων Τούρκων κυρίως στην περιοχή των Καλαβρύτων. Τότε, έγινε φανερή στους Τούρκους η επικείμενη επανάσταση και γι’ αυτό οι οπλαρχηγοί και προεστοί άρχισαν να κινούνται από τα «ασφαλή μέρη» μερικές ημέρες πριν την 25η Μαρτίου. Για παράδειγμα, ο Κωνσταντής Πετιμεζάς, που ήταν κρυμμένος στο Μέγα Σπήλαιο, κινήθηκε να ξεσηκώσει την επανάσταση προς το χωριό Μάζι στις Κατσάνες (σήμερα Δήμος Καλαβρύτων) περί την 20η ή 21η Μαρτίου. Στη Μονή Αγίας Λαύρας έγινε η τελετουργική κήρυξη της Επανάστασης κατά την προκαθορισμένη ημερομηνία, την ημέρα του Ευαγγελισμού (25 Μαρτίου), όπως αναφέρει και ο αγωνιστής Βασίλης Πετιμεζάς.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ