Ανατιμήσεις προ των πυλών και το 2023 στα σούπερ μαρκετ με άνοδο των τιμών έως και 10% σε βασικά προϊόντα.
Οι προβλέψεις για το νέο έτος κάνουν λόγο για αυξήσεις των τιμών σε τουλάχιστον 500 προϊόντα, βάζοντας δυσκολίες στους καταναλωτές παρά το Market pass και το «καλάθι του νοικοκυριού».
Οι τελευταίοι τιμοκατάλογοι που έφθασαν από τους προμηθευτές στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, δείχνουν ότι οι ανατιμήσεις μπορεί να αγγίξουν και διψήφιο ποσοστό και σε βασικά προϊόντα.
Αυτά είναι:
- Ελαιόλαδο
- Τυροκομικά
- Ζυμαρικά
- Απορρυπαντικά
- Βρεφικές πάνες
- Αναψυκτικά
- Φρυγανιές
- Μπισκότα
Τι λένε οι επιχειρηματίες του κλάδου
Από την πλευρά τους, οι επιχειρηματίες του κλάδου δηλώνουν κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για να συγκρατήσουν τις τιμές, αλλά αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο διότι τα κόστη τους αυξάνονται σημαντικά.
Σε συνάντησή τους με τον υπουργό Ανάπτυξης, Αδωνι Γεωργιάδη, οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας είχαν ξεκαθαρίσει ότι δεν μπορούν να δεσμευτούν για συγκράτηση των τιμών, διότι οι πρώτες ύλες αυξάνονται σημαντικά και αν δεν ακολουθήσουν τους κανόνες της αγοράς είναι πιθανόν αυτό να σημάνει υπονόμευση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεών τους.
Όπως φαίνεται, η αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ δεν αρκεί για να αποφευχθούν οι νέες ανατιμήσεις στα προϊόντα, εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων.
Υπενθυμίζεται ότι στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου του 2022 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατα 5%. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στις ανατιμήσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI.
Σημειώνεται ότι οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών από τις αρχές του έτους μέχρι και τον Οκτώβριο καταγράφηκαν στα υλικά μαγειρικής (11,3%), στα είδη ατομικής υγιεινής (11,2%) και στα γαλακτοκομικά (10,2%).
Οι τιμές στο «καλάθι του νοικοκυριού»
Στο μεταξύ, σταθερές ή μειωμένες τιμές για το 98% των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού», καταγράφονται κατά την 9η εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου της κυβέρνησης (28/12/2022 -3/1/2023), με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν στο υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων την Τετάρτη, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Αναλυτικά, σύμφωνα με το υπουργείο από το σύνολο 850 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα:
- στα 47, ποσοστό 6%, η τιμή μειώθηκε,
- στα 782, ποσοστό 92%, η τιμή παρέμεινε σταθερή
- στα 21, ποσοστό 2%, η τιμή αυξήθηκε.
Συνεπώς, το συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» είναι μειωμένο στη συντριπτική πλειονότητα των σούπερ μάρκετ ενώ η μεγαλύτερη μείωση -2,23% καταγράφεται στην αλυσίδα LIDL.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ