Ο Άρειος Πάγος, με απόφασή του, έκρινε ότι το τραγούδι «Εσένα μόνο», που συνέθεσε ο Δημήτρης Κοντόπουλος και έχει ερμηνεύσει η Καίτη Γαρμπή, έχει «την ίδια κλίμακα» και την «ίδια μελωδική ιδέα» με το αζέρικο «Μπαγιατί» του Ελντάρ Μανσούροφ και έτσι η διαμάχη για την πνευματική πατρότητα του τραγουδιού κατέληξε εναντίον του Έλληνα συνθέτη και υπέρ του τραγουδοποιού από το Αζερμπαϊτζάν.
Ο Ελντάρ Μανσούροφ, όπως αναφέρει η απόφαση του Αρείου Πάγου, «είναι μουσικός, συνθέτης και στιχουργός, γόνος γνωστής οικογένειας μουσικών του Αζερμπαϊτζάν», σύμφωνα με το protothema.
Πριν από την κυκλοφορία του ελληνικού τραγουδιού, είχε προηγηθεί από τον Αζέρο τραγουδοποιό το τραγούδι με τίτλο «Μπαγιατιλάρ» ή «Μπαγιατί», το οποίο κυκλοφόρησε σε δίσκο το 1990 από την εταιρεία Μelodiya της Μόσχας, και καλύπτεται από τη νομοθεσία περί προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας του Αζερμπαϊτζάν.
Η δικαστική διαμάχη ξεκίνησε το 2008, όταν ο Ελντάρ Μανσούροφ πληροφορήθηκε ότι στην Ελλάδα κυκλοφόρησε το 2003 το τραγούδι «Εσένα Μόνο», και έστειλε εξώδικο τόσο στον Δημήτρη Κοντόπουλο, όσο και στη δισκογραφική εταιρεία, υποστηρίζοντας ότι το επίμαχο τραγούδι «αποτελεί αντιγραφή της δικής μου μουσικής συνθέσεως».
Ο Δημήτρης Κοντόπουλος αρνήθηκε την κατηγορία και η υπόθεση οδηγήθηκε στα δικαστήρια και ορίστηκαν πραγματογνώμονες. Τόσο σε πρώτο βαθμό, όσο και στο Εφετείο ο Ελντάρ Μανσούροφ δικαιώθηκε. Κατόπιν, ο ίδιος ο Δημήτρης Κοντόπουλος, όπως αναφέρει το protothema, προσέφυγε από μόνος του χωρίς την σύμπραξη της δισκογραφικής στον Άρειο Πάγο, ο οποίος τελικά αποφάνθηκε υπέρ του Μανσούροφ.
Στις πραγματογνωμοσύνες αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «στο τιθέμενο ερώτημα, αν σχετίζεται η μελωδική ιδέα του τραγουδιού “Εσένα μόνο” με το μελωδικό και μοτιβικό υλικό του τραγουδιού “Μπαγιατιλάρ”, η απάντηση είναι καταφατική». Δηλαδή, προστίθεται ότι «σε ολόκληρη την έκταση του τραγουδιού “Εσένα μόνο” χρησιμοποιείται υλικό προερχόμενο από το τραγούδι “Μπαγιατιλάρ” σε δομική ανακατασκευή».
Όπως αναφέρει η δικαστική απόφαση «αποδεικνύεται, ότι μεταξύ των συγκρινόμενων τραγουδιών “Μπαγιατιλάρ” και “Εσένα μόνο” υφίστανται πολλές ουσιώδεις ομοιότητες, ώστε να συνάγεται ότι το δεύτερο αποτελεί σχεδόν καθ’ ολοκληρίαν γνήσιο υποσύνολο του πρώτου, με ομοιότητα σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% και μικρή παραλλαγή ή ανακατασκευή του σε μικρότερο βαθμό του μελωδικού του περιεχομένου. Ομοιότητες, οι οποίες δύσκολα θα μπορούσαν να αποδοθούν σε σύμπτωση».
Έτσι, κρίθηκε ότι η σύνθεση του τραγουδιού «Εσένα μόνο», χωρίς την άδεια του Ελντάρ Μανσούροφ, «συνιστά προσβολή του απόλυτου και αποκλειστικού δικαιώματος του προσωπικού δεσμού του τελευταίου με το έργο του, με τίτλο “Μπαγιατιλάρ” και, ειδικότερα, εν όψει του ότι ουδόλως έγινε μνεία του ονόματος και της συνεισφοράς του στη δημιουργία της επίδικης μουσικής σύνθεσης, προσβλήθηκε η εξουσία αναγνώρισης της πατρότητας του έργου του».
Πέρα από όλα αυτά, όπως συνεχίζει η απόφαση, «προσβλήθηκε και το περιουσιακό δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας» του Μανσούροφ, ο οποίος «αποστερήθηκε του δικαιώματός του να προβεί στην οικονομική εκμετάλλευση του πνευματικού του δημιουργήματος».
Οι Αρεοπαγίτες απέρριψαν ως αβάσιμους και απαράδεκτους όλους τους νομικούς ισχυρισμούς που προβλήθηκαν στην αίτηση αναίρεσης και επιδίκασε στον Έλληνα συνθέτη τα δικαστικά έξοδα ύψους 2.700 ευρώ.
Την ίδια στιγμή, οι δικαστές του Αρείου Πάγου, επικυρώνοντας την εφετειακή απόφαση, αποφάνθηκαν ότι ο Δημήτρης Κοντόπουλος και η δισκογραφική εταιρεία Sony Music οφείλουν να αποδώσουν στον Ελντάρ Μανσούροφ τα πνευματικά δικαιώματα που εισέπραξαν από το τραγούδι «Εσένα μόνο» κατά την τετραετία 2004-2008 ύψους 12.519 ευρώ, τα κέρδη από τις πωλήσεις ύψους 12.000 ευρώ περίπου και 50.000 ευρώ ως χρηματική ικανοποίηση για την αποκατάσταση της ηθικής του βλάβης.
Το τραγούδι «Εσένα μόνο» περιλαμβάνεται στον δίσκο «Έμμονες ιδέες» της Καίτης Γαρμπή, που κυκλοφόρησε το 2003.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ