Βαρύ θα είναι φέτος το κλίμα στην ενεργειακή κρίση, με το χάσμα ανάμεσα σε Βορρά και Νότο να μεγαλώνει αισθητά.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις, ο ευρωπαϊκός Νότος θα υποφέρει από τις αυξομειώσεις των τιμών του φυσικού αερίου, επειδή για άλλη μια φορά, τα κράτη-μέλη δεν κατάφεραν να συναινέσουν σε κοινό βηματισμό.
Μάλιστα, στο Συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας οι εκπρόσωποι των χωρών αποφάσισαν να προβούν σε μειώσεις φόρων και κρατικές ενισχύσεις για να διευκολύνουν τα ευάλωτα νοικοκυριά αυτόν τον χειμώνα, αλλά τα 27 κράτη – μέλη φαίνονται να διαφωνούν για τις μακροπρόθεσμες λύσεις.
Ειδικότερα, η Επίτροπος Ενέργειας, Κάντρι Σίμσον, δήλωσε ότι υπάρχει «ανάγκη να αξιολογηθούν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της πρότασης για κοινή αγορά φυσικού αερίου από τις χώρες της Ε.Ε.», δίνοντας, ως καταληκτική ημερομηνία, το τέλος του 2021.
Η βασική διαφορά των Υπουργών σχετίζεται με την αναμόρφωση της αγοράς ενέργειας, που υποστηρίζεται από τον Νότο και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με μια ομάδα 11 χωρών, συμπεριλαμβανομένων της Γερμανίας, της Ιρλανδίας, της Ολλανδίας και της Σουηδίας να υποστηρίζει ότι η αύξηση των τιμών είναι προσωρινή.
Οι Υπουργοί Ενέργειας αναμένουν τις αξιολογήσεις και τις μελέτες για τη λειτουργία των αγορών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και της αγοράς δικαιωμάτων ρύπων (ETS) της Ε.Ε.
Συγκεκριμένα, αναμένεται η προκαταρκτική έκθεση του Οργανισμού της Ε.Ε. για τη Συνεργασία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) για την κατάσταση στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και η προκαταρκτική αξιολόγηση από την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) στα μέσα Νοεμβρίου για την ακεραιότητα της ευρωπαϊκής αγοράς άνθρακα.
Οι χώρες διαφωνούν και για το ποιες μορφές ενέργειας θεωρούνται «πράσινες», με αρκετούς Υπουργούς να ζητούν την αποσαφήνιση του ρόλου του φυσικού αερίου και της πυρηνικής ενέργειας στην ταξινόμηση της Ε.Ε. για βιώσιμη χρηματοδότηση.
Η πυρηνική ενέργεια, την οποία υποστηρίζουν, μεταξύ άλλων, Γαλλία και Ελλάδα, κερδίζει υποστήριξη ως «καθαρή» ενέργεια, παρά τις ανησυχίες για ένα πυρηνικό ατύχημα, αλλά και τα πυρηνικά απόβλητα.
Διακυμάνσεις στην αγορά καυσίμων και λιπαντικών
Αυξομειώσεις αναμένονται να ισχύσουν, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, στις τιμές καυσίμων και λιπαντικών των μέσων μεταφοράς – και κυρίως των αυτοκινήτων – για τον Σεπτέμβριο.
Η μέση ετήσια αύξηση στην Ε.Ε. ήταν 22,9%, με την Ελλάδα να έχει μέσο πληθωρισμό καυσίμων 18,1%. Η αγορά καυσίμων και λιπαντικών χαρακτηρίστηκε από ακραίες διακυμάνσεις τιμών την τελευταία εικοσαετία, με ετήσια ποσοστά μεταβολής τιμών από -20% έως +20%.
Από τον Μάιο του 2020, λίγο μετά το πρώτο μεγάλο lockdown της πανδημίας, οι τιμές καυσίμων και λιπαντικών έκαναν «έπεσαν» κατά –20%, και τον Σεπτέμβριο, κατέγραψαν άλμα 23%.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ