Τα αίτια της τραγωδίας, της πολύνεκρης φονικής σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη εξετάζονται από τους ειδικούς.
Στο λάθος του άπειρου σταθμάρχη αναφέρθηκε ο Νίκος Τσουρίδης συνταξιούχος μηχανικός – εκπαιδευτής μηχανοδηγών, υπογραμμίζοντας πως «δεν έπρεπε να τον βάλουν στον κεντρικό σταθμό της Λάρισας».
Έχοντας μια εμπειρία 37 ετών στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, ο πρώην εκπαιδευτής μηχανοδηγών, Νίκος Τσουρίδης, μιλώντας στην ΕΡΤ είπε για το φονικό δυστύχημα:
«Πάντα όταν γίνεται ένα σιδηροδρομικό ατύχημα αυτοί που την πληρώνουν είναι οι «μπροστινοί».
Χάσαμε τέσσερεις συναδέλφους μηχανοδηγούς γιατί δεν υπάρχουν μέτρα ασφαλείας.
Ο σταθμάρχης έκανε ένα λάθος. Το αναγνώρισε ο ίδιος.
Φαινόταν από την αρχή ότι είναι ανθρώπινο λάθος, αλλά δεν πρέπει να υπάρχει μια δικλείδα ασφαλείας να το καλύψει;».
«Αν υπήρχε τηλεδιοίκηση δεν θα γίνοταν τίποτα»
Σύμφωνα με όσα μετέφερε και επειδή η γραμμή δεν είναι σε πολύ καλή κατάσταση, προβλέπεται και από τους κανονισμούς, μία αμαξοστοιχία να μπορεί να μπει σε ένα αντίθετο τμήμα, όταν σταθμάρχης έχει εξασφαλίσει ομαλή κυκλοφορία.
Για το τρένο ο Νίκος Τσουρίδης δήλωσε ότι μπορούσε να φύγει από τη Λάρισα από τη γραμμή καθόδου και να φτάσει μέχρι τους Νέους Πόρους Πιερίας.
Όσον αφορά στη συνομιλία του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας και του σταθμάρχη στη Λάρισα, εκτίμησε ότι ο φιλικός τόνος μπορεί να υποκρύπτει και ένα «ένοχο μυστικό».
Ποιο είναι αυτό; Ότι η κυκλοφορία στην αντίθετη γραμμή γίνεται μετά από συνεννόηση και χάρη στην εμπιστοσύνη που δείχνουν οι μηχανοδηγοί στον σταθμάρχη.
Ο Νίκος Τσουρίδης δήλωσε πως «δικλείδα ασφαλείας» είναι το σύστημα των φωτοσημάτων:
«Ο κάθε σταθμάρχης και ο κάθε μηχανοδηγός έκανε ένα σφάλμα.
Αυτό το σφάλμα πρέπει από πίσω του να σέρνει νεκρούς;
Από το ’95 και μετά αγωνίζεται ο ΟΣΕ και όλοι οι συνάδελφοι να μπορέσουμε να βάλουμε αυτό το σύστημα που λέγεται τηλεδιοίκηση.
Ποτέ δεν τα καταφέραμε. Υπάρχει σε ένα τμήμα μικρό από το Τιθορέα μέχρι το Δομοκό.
Αν αυτό το σύστημα υπήρχε μεταξύ της Λάρισας και της Κατερίνης, Νέων Πόρων μέχρι τη Θεσσαλονίκη, από τη στιγμή που έφυγε η αμαξοστοιχία και μπήκε στη γραμμή καθόδου όπου ερχόταν το άλλο τρένο από τη Θεσσαλονίκη, οι μηχανοδηγοί στον πρώτο σηματοδότη θα έβλεπαν τα κόκκινα, οπότε ήταν αναγκασμένοι και οι δύο να σταματήσουν. Δεν θα γινόταν τίποτα».
«Από πίεση, απειρία, έκανε βασικό λάθος»
Ο Νίκος Τσουρίδης είπε σχετικά με τον σταθμάρχη πως είχε εκπαιδευτεί, αλλά δεν είχε εμπειρία για να βρίσκεται σε έναν μεγάλο σταθμό όπως της Λάρισας:
«Ήταν εκπαιδευμένος πράγματι, αλλά ήταν άπειρος.
Δεν έπρεπε να τον είχαν βάλει σε έναν κεντρικό σταθμό όπως η Λάρισα μόνο του να κάνει κυκλοφορία.
Όταν κάνουμε κυκλοφορία δεν βάζουμε έναν άπειρο άνθρωπο, γιατί όλη η κυκλοφορία και η ευστροφία που έχει κάποιος άνθρωπος όταν κάνει την κυκλοφορία βασίζονται στην πείρα.
Δεν μπορείς να βάλεις έναν άνθρωπο τριάντα ημερών, που (μόλις) έχει τελειώσει την εκπαίδευσή του και έχει αναλάβει. Δεν το διακινδυνεύεις αυτό.
Το ήξερε και έκανε λάθος.
Από την πίεση, από την απειρία, από οτιδήποτε έκανε αυτό το βασικό λάθος».
Μιλώντας τέλος για την έλλειψη εξοπλισμού των τρένων στην Ελλάδα με φωτοσήματα και τηλεδιοίκηση υπογράμμισε:
«Ο σιδηρόδρομος λειτουργεί σήμερα πρώτον, επειδή το θέλουν οι μηχανοδηγοί, δεύτερον, επειδή είναι καλά εκπαιδευμένοι οι σταθμάρχες -ανεξάρτητα αν έγινε ένα μοιραίο λάθος- και μετά το προσωπικό κινήσεως.
Αν αυτοί πούν ότι δεν λειτουργεί ο σιδηρόδρομος, παύει να λειτουργεί».
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ