Τη δική του εξήγηση για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη έδωσε ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, μιλώντας στον ΑΝΤ1, ενώ ταυτόχρονα προκαλεί μεγάλη αίσθηση η δήλωσή του σχετικά με τους σταθμούς της χώρας, οι οποίοι δεν έχουν Τηλεδιοίκηση!
Πότε λειτουργούσε; Γιατί δεν λειτουργούν πλέον ορισμένοι σταθμοί; Τι ειπώθηκε στη συνέντευξη;
Η δήλωση σοκάρει…
Τι είπε όμως εξαρχής;
«Οι ευχές έχουν τυπικό χαρακτήρα.
Είναι άδικο δυστύχημα, που δεν έπρεπε να είχε γίνει ποτέ», είπε αρχικά και συμπλήρωσε, απαντώντας πρωτίστως στην ερώτηση περί εξάμηνων συμβάσεων με μπλοκάκι για σταθμάρχες.
- «Τι είναι αυτό;
«Το ακούω για πρώτη φορά, ενώ είμαι στη δημοσιογραφία πολλά χρόνια, από το 1983.
Είναι νέο φρούτο;», ήταν τα λόγια του Χατζηνικολάου και αναρωτήθηκε.
Ποια ήταν, ωστόσο, η απάντηση;
«Αφορά τη συνέχιση της εργασίας των ανθρώπων, οι οποίοι έχουν προσληφθεί στον ΟΣΕ, εδώ και ένα χρόνο, κι ενώ έχουν περάσει τα αυστηρά ιατρικά πρωτόκολλα, έχουν παρακολουθήσει εκπαιδεύσεις, έχουν περάσει διαγωνιστικές δοκιμασίες για έναν χρόνο, έχουν πετύχει και εργάζονται πλέον, αφού έχουν περάσει πρωτίστως την εκπαίδευση για σταθμάρχες.
Δεν θα έβλεπα, επομένως, γιατί όχι… να μην αναλάβουν.
Ο Οργανισμός τους εκπαίδευσε και επένδυσε, άλλωστε, πάνω τους.
Η ένταξή τους στο σύστημα αποφασίζεται, στην πορεία του χρόνου, μετά από το εξάμηνο», είπε επί λέξει ο Τερεζάκης.
Οι 5 σταθμοί Τηλεδιοίκησης που δεν λειτουργούν από το 2010!
Τα λάθη και οι παραλείψεις, που οδήγησαν στην πολύνεκρη τραγωδία, αλλά και οι ελλείψεις, που εξακολουθούν να υφίστανται σε ορισμένες περιοχές δημιουργούν οργή.
«Εμείς και οι εργαζόμενοι να πετάμε προειδοποιήσεις; Δεν γίνεται αυτό.
Σαφώς συζητάμε, αλλά δεν γίνονται όλα από τη μία μέρα στην άλλη.
Πρέπει να εξελιχθεί το σύστημα, αλλά θέλει έναν χρόνο», τόνισε αρχικά και απάντησε στη συνέχεια για τα 15 δις από το 2004, τα οποία δόθηκαν στους σιδηροδρόμους.
«Από το 2007 ως το 2010, από το Κιάτο ως το αεροδρόμιο και από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη, αλλά και από την Ειδομένη, ως τον Προμαχώνα υπήρχε Τηλεδιοίκηση.
Υπήρχαν 5 σταθμοί Τηλεδιοίκησης.
Λειτουργούσαν ως το 2010. Κόρινθος, Σκα, Λιανοκλάδι, Λάρισα και Θεσσαλονίκη.
Μετά για διάφορους λόγους, άρχισε να καταρρέει η Τηλεδιοίκηση.
Δεν είναι φυσιολογικό, αλλά έτσι έχει η κατάσταση».
Η αλήθεια είναι ότι σε εκείνο το σημείο ο σύμβουλος διοίκησης έχασε τα λόγια του.
Δεν ήξερε τι να πει και τι να απαντήσει.
«Δεν μπορώ να σας πω… Δεν ήμουν τότε στη διοίκηση.
Δεν ήμουν στον Οργανισμό. Ξέρω τον Οργανισμό, σαφέστατα, αλλά ανέλαβα από μία συγκεκριμένη περίπτωση.
Πρέπει να απαντήσουν όσοι διαχειρίστηκαν τα αίτια. Δεν μπορώ να πω πράγματα, που δεν τα γνωρίζω για να μην πω ψέματα».
Εκεί κάποια στιγμή υπήρξε ένταση από την πλευρά του Χατζηνικολάου, που ανέβασε τους τόνους απέναντι στον Τερεζάκη.
«Τη σύμβαση δεν τη διαχειρίζεται ο ΟΣΕ», είπε τότε ο σύμβουλος.
- Ποιος τη διαζειρίζεται; Εύλογη η ερώτηση ως συνέχεια από τον δημοσιογράφο, Νίκο Χατζηνικολάου.
«Η ΕΡΓΟΣΕ», ήταν η απάντηση του συμβούλου.
- «Μιλάτε ή είστε σε πόλεμο στην πλάτη μας;», αναρωτήθηκε ο παρουσιαστής του δελτίου ειδήσεων του ΑΝΤ1 για να πάρει την απάντηση.
«Όχι, δεν είμαστε σε πόλεμο. Γιατί να είμαστε σε πόλεμο;
Δεν μπορώ να σας πω κάτι για μία σύμβαση. Μπορώ να πω για την Τηλεδιοίκηση.
Σε ορισμένα κομμάτια λειτουργούν.
Από Αγίους Αναργύρους, ΣΚΑ, Αεροδρόμιο υπάρχει πλήρης Τηλεδιοίκηση».
Σε εκείνο το σημείο, μάλιστα, ο Νίκος Χατζηνικολάου έκανε λόγο για καταγγελία, η οποία έφτασε στα χέρια του από υψηλόβαθμο στέλεχος των Σιδηροδρόμων, ενώ υποστήριξε ότι άκουσε τον κ. Τρεβλό να λέει μιλώντας στο Open ότι «δεν υπάρχει Τηλεδιοίκηση» και «από τη Δουκίσσης Πλακεντίας ως το αεροδρόμιο δεν υπάρχουν σηματοδότες».
«Εδώ είναι η Τηλεδιοίκηση, μπροστά σας», πρόσθεσε ο Τερεζάκης. «Θα δείτε τα φανάρια, πώς χαράζεται η διαδρομή», συμπλήρωσε.
«Θα αναλάβει ο Εισαγγελέας», είπε ο Χατζηνικολάου.
«Σεβαστή η κάθε άποψη, ας έρθει ο Εισαγγελέας να το λύσει.
Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή δεν κυκλοφορούν τρένα, αλλά σας προσκαλώ αν θέλετε να έρθετε και να μπούμε σε ένα τρένο.
Να πάει ο Εισαγγελέας, ας πάει, να βρούμε την αλήθεια, είμαι σίγουρος και θα τη βρούμε την αλήθεια», δήλωσε ο σύμβουλος.
- Όσο για τα σημεία, όμως, που δεν λειτουργεί η Τηλεδιοίκηση;
«Δεν λειτουργεί Τηλεδιοίκηση από το Μενίδι ως την Τιθορέα, εξαιρουμένων των δύο τοπικών σταθμών, της Οινόης και στις Αφίδνες.
Λειτουργεί από Οινόη ως τη Χαλκίδα.
Από Δομοκό, ως τη Λάρισα επίσης λειτουργεί. Από έξοδο Λάρισας, ως το Πλατί δεν λειτουργεί.
Περίπου το 50% του σιδηροδρομικού δικτύου αυτή τη στιγμή δεν έχει Τηλεδιοίκηση.
Βρίσκεται υπό φάση ανάταξης με χρονικό προγραμματισμό ως το τέλος του 2023 για να τελειώσει, τον Ιούλιο, φέτος, με την αίρεση ότι τα ανταλλακτικά θα έχουν έρθει από τις κατασκευάστριες εταιρίες».
- Όσο για τον χρόνο και την απόλυτη ασφάλεια;
«Το κομμάτι από τις Αχαρνές ως το Πλατί θα έχει κατασκευαστεί ως τον Ιούλιο του 2023 με την αίρεση να έχουμε και τα ανταλλακτικά. Αυτά είναι τα στοιχεία».
Η καταγγελία και οι περικοπές!
Ταυτόχρονα, θα πρέπει να καταγραφεί ότι ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει η καταγγελία ενός πρώην σταθμάρχη, που αποκαλύπτει την οργανωμένη εγκατάλειψη του ΟΣΕ, ήδη από το 2011, προσθέτοντας πως οι επαγγελματίες ανέμεναν κάποιο τραγικό δυστύχημα! Απίστευτες καταστάσεις…
Πιο συγκεκριμένα, ο Ιωάννης Κολλάτος, ο οποίος εργάστηκε ως σταθμάρχης από το 2007 έως τη συνταξιοδότησή του το 2011, μίλησε στο documentonews για την κατάσταση στο σύστημα τηλεδιοίκησης, αποκαλύπτοντας ότι στον σταθμό της Λάρισας, λειτουργούσε έως το 2011, δίνοντας τη δυνατότητα να υπάρχει έλεγχος στις αμαξοστοιχίες.
Στη συνέχεια, όμως, για λόγους οικονομίας το σύστημα διακόπηκε με τον κ. Κολλάτο να δηλώνει «εμείς το γνωρίζαμε οτι κάποια στιγμή αυτό θα γίνει».
«To 2007 ξεκίνησε το σύστημα τηλεδιοίκησης μεταξύ Δομοκού-Πλατέος.
Με αυτό το σύστημα από το γραφείο της διοίκησης βλέπαμε σε πίνακα που ήταν η κάθε αμαξοστοιχία, που θα πηγαίνει κάθε αμαξοστοιχία, πού θα σταματήσει, σε ποιο σταθμό θα κάνει διασταύρωση.
Υπήρχε μια κεντρική οθόνη και είχαμε και υπολογιστές μπροστά μας και κάναμε τις αλλαγές αιχμών γυρίζαμε δηλαδή τα κλειδιά που θα μπει η κάθε αμαξοστοιχία και χαράζαμε την γραμμή για να προσεγγίσει το φωτόσημο και να αναχωρήσει η αμαξοστοιχία», αναφέρει και προσθέτει με νόημα «τα τρένα τα βλέπαμε.
Σε κάθε σημείο που περνούσαν κοκκίνιζε το τμήμα αυτό το βλέπαμε στην οθόνη.
Από το Πλατύ μέχρι τον Δομοκό το τρένο το έβλεπα.
Με την επαφή που γινόταν πάνω στη γραμμή το τμήμα αυτό κοκκίνιζε».
Ο κ. Κολλάτος επισημαίνει οτι το σύστημα λειτουργούσε μέχρι τις αρχές του 2012:
«Εγώ βγήκα σε σύνταξη το 2010 μέχρι τότε το σύστημα το λειτουργούσαμε κανονικά απ’ ό,τι έμαθα και μέχρι το 2011 αρχές του 2012 το σύστημα λειτουργούσε.
Μετά άρχισαν να διώχνουν το προσωπικό, τους σταθμάρχες με μετατάξεις και για λόγους οικονομίας το τμήμα έκλεισε».
Στο ερώτημα αν θα είχε γίνει αυτή η τραγωδία σε περίπτωση που λειτουργούσε αυτό το σύστημα λέει «δεν θα είχε γίνει με τίποτα είμαι κάθετος.
Δεν υπήρχε περίπτωση φεύγοντας το τρένο από την Λάρισα να μπει στην γραμμή καθόδου.
Η τηλεδιοικηση θα το έβλεπε και θα το σταμάταγε μέσα στη Λάρισα δεν υπηρχε με τίποτα περίπτωση να συνεχίσει γιατί θα το αναλάμβανε η τηλεδιοίκηση και θα έβλεπε οτι από την απέναντι πλευρά έρχεται τρένο».
Ερωτήματα για τις ελλείψεις στο σύστημα ασφαλείας από τον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ.
Η ακολουθία λαθών που οδήγησαν στην τραγωδία…
Ειδικοί εξηγούν και σχολιάζουν!
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ