Καλύτερα ταμεία από το 2021 είδαν έξι στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις της Αθήνας, ενώ αντίστοιχα άλλες τόσες απέχουν ακόμα αρκετά από το τελευταίο «κανονικό» 2019.
Αυτό είναι ένα από τα βασικά ευρήματα της εξαμηνιαίας έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών για την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, που πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή Γ. Μπάλτα.
Μεταξύ των ερωτημάτων ήταν:
- η σύγκριση του τζίρου των καταστημάτων της Αθήνας και των περιφερειακών αγορών, που πραγματοποιήθηκε κατά την θερινή εκπτωτική περίοδο του 2022, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και του 2019 που ήταν οι τελευταίες εκπτώσεις που διεξήχθησαν υπό κανονικές συνθήκες, προ πανδημίας
- η υποκειμενική γνώμη των ερωτηθέντων, αξιολογώντας τις προσδοκίες βάσει του επιχειρηματικού προγραμματισμού των εμπορικών επιχειρήσεων σε σχέση με το πραγματικό τελικό αποτέλεσμα του τζίρου των φετινών εκπτώσεων
- το ποσοστό του φετινού τζίρου των καταστημάτων, που οφείλεται στον εισερχόμενο Τουρισμό
Η διενέργεια αυτού του ερωτηματολογίου πραγματοποιήθηκε από τη Δευτέρα 22 έως και την Πέμπτη 25 Αυγούστου 2022, με αποστολή ηλεκτρονικής φόρμας προς απάντηση στα μέλη μας, με επιτόπια προσέγγιση των επιχειρηματιών στα καταστήματα τους καθώς και με τηλεφωνική επικοινωνία.
Σε κάθε περίπτωση τηρήθηκαν οι κανόνες ηθικής δεοντολογίας, καθώς υπήρξε ενημέρωση για τον σκοπό του ερωτηματολογίου.
Επίσης, τηρήθηκαν όλοι οι κανόνες προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Το δείγμα της έρευνας είναι αντιπροσωπευτικό και εντυπωσιακά μεγάλο καθώς αποτελείται από 417 σημεία πώλησης.
Τα καταστήματα του δείγματος κατατάσσονται στις παρακάτω κατηγορίες:
- 3,5% Καταστήματα Ένδυσης – Υπόδησης – Αξεσουάρ – Αθλητικών ειδών
- 6,4% Καταστήματα Ειδών δώρων – Ειδών οικιακής χρήσης
- 7,2% Καταστήματα Κοσμημάτων – Ρολογιών – Μπιζού
- 3,6% Καταστήματα Υφασμάτων – Λευκών Ειδών
- 5,3% Καταστήματα Οπτικών
- 24,0% Καταστήματα Διαφόρων Ειδών (Τουριστικά είδη, ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά, βιβλιοπωλεία κλπ)
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στις κάτωθι περιοχές:
- Κέντρο Αθήνας
- Συνοικιακές Αγορές του Δ. Αθηναίων
- Εμπορικές περιοχές εκτός Δ. Αθηναίων
Μάλιστα, το δείγμα περιλαμβάνει αυτοαπασχολούμενους, μικρές, μεσαίες και μεγάλες Ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Αθήνα, στις συνοικιακές & περιφερειακές αγορές και σε όλα τα μεγάλα εμπορικά κέντρα (Malls).
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα:
- 46,3% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στο Κέντρο Αθήνας
- 15,3% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στις Συνοικιακές Αγορές του Δ. Αθηναίων
- 38,4% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στις Εμπορικές περιοχές εκτός Δ. Αθηναίων
Παράλληλα:
- Καλύτερο τζίρο από 51% και άνω είχε το 1,4%
- Καλύτερο τζίρο από 26-50% είχε το 5,3%
- Καλύτερο τζίρο από 11-25% είχε το 20,1%
- Καλύτερο τζίρο έως και 10% είχε το 30,9%
- Ίδιο τζίρο, είχε το 19,7%
- Χειρότερο τζίρο έως και 10% είχε το 10,3%
- Χειρότερο τζίρο από 11-25% είχε το 6,5%
- Χειρότερο τζίρο από 26-50% είχε το 4,8%
- Χειρότερο τζίρο από 51% και άνω είχε το 0,0%
- Δεν ξέρω δεν απαντώ, απάντησε το 1,0%
Συνοπτικά:
- καλύτερο τζίρο δήλωσε το 57,7%
- ίδιο τζίρο δήλωσε το 19,7%
- χειρότερο τζίρο δήλωσε το 21,6%
Βάσει του επιχειρηματικού προγραμματισμού των επιχειρήσεων, ο τζίρος των φετινών εκπτώσεων, ήταν:
- Αναμενόμενος: 34,3%
- Χειρότερος: 49,4%
- Καλύτερος: 14,4%
- Δεν απαντώ: 1,9%
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα:
- 63,5% των καταστημάτων, δήλωσε ότι το 0 – 10% του τζίρου τους, οφείλεται στο Τουρισμό
- 15,8% των καταστημάτων, δήλωσε ότι το 11 – 25% του τζίρου τους, οφείλεται στο Τουρισμό
- 9,4% των καταστημάτων, δήλωσε ότι το 26 – 50% του τζίρου τους, οφείλεται στο Τουρισμό
- 4,3% των καταστημάτων, δήλωσε ότι το 51 – 80% του τζίρου τους, οφείλεται στο Τουρισμό
- 3,6% των καταστημάτων, δήλωσε ότι το 81% & άνω του τζίρου τους, οφείλεται στο Τουρισμό
- 3,4% των καταστημάτων απάντησε: Δεν ξέρω – Δεν απαντώ
Πλέον του ήμισυ των καταστημάτων του δείγματος, ανήκουν στην κατηγορία Ένδυση – Υπόδηση – Αθλητικά – Αξεσουάρ, είδη που έχουν και τον πρωτεύοντα ρόλο στην εκπτωτική περίοδο.
Τα 6 στα 10 σημεία πώλησης του δείγματος, λειτουργούν στο κέντρο και στις συνοικιακές αγορές του Δ. Αθηναίων.
Το ερωτηματολόγιο έχει στόχο να καταγραφεί ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων της φετινής, θερινής εκπτωτικής περιόδου και να συγκριθεί αφενός με τις πωλήσεις της αντίστοιχης περυσινής και αφετέρου με την περίοδο του καλοκαιριού του 2019, που ήταν η τελευταία που διεξήχθη υπό κανονικές συνθήκες πριν την πανδημία.
Τα αποτελέσματα από την έρευνα για τις πωλήσεις του 2022 σε σύγκριση με αυτές του 2021 αποτυπώνουν μία σταδιακή ανάκαμψη της αγοράς. Όμως, το διεθνές περιβάλλον, η έλλειψη ρευστότητας, η άνοδος κόστους ενέργειας και μεταφορών σε συνδυασμό με την άνοδο των τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης, δημιουργούν τεράστιο έλλειμμα στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών και εμποδίζουν τη δυναμική ανάπτυξη των πωλήσεων.
Η πλειοψηφία 57,7% δήλωσε ότι το 2022 είχε καλύτερα αποτελέσματα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, 1 στους 5 κατέγραψαν παρόμοιες πωλήσεις, ενώ ένα ικανό ποσοστό της τάξης του 21,6% δήλωσε χειρότερο τζίρο.
Αντίθετα, η σύγκριση με τον τζίρο του 2019 δείχνει ότι η μεγαλύτερη πλειοψηφία (59,8%) δηλώνει χειρότερο τζίρο, 1 στους 5 ίδιες πωλήσεις και μόνο ένα ισχνό 14,2% κατόρθωσε να υπερβεί τις πωλήσεις του 2019 στη φετινή περίοδο.
Τελικά, λιγότερα από τα μισά σημεία πώλησης κατόρθωσαν να εκπληρώσουν τις προσδοκίες των εμπόρων για τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο και να πιάσουν ή να ξεπεράσουν τους στόχους του προγραμματισμού των πωλήσεων.
Είναι φανερό, πως περίπου 4 καταστήματα στα 10 που δραστηριοποιούνται σε σημεία που προσελκύουν τουριστική ροή, είτε αυτά βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας κοντά στον κύκλο της Ακρόπολης ή σε εμπορικά κέντρα (malls), ενίσχυσαν σημαντικά τον τζίρο τους από τους ξένους επισκέπτες.
Δυστυχώς το υπόλοιπο κέντρο της πρωτεύουσας, οι συνοικιακές αγορές της Αθήνας καθώς και οι περιφερειακές αγορές που αντιπροσωπεύουν το 63,5% του δείγματος και δεν επηρεάζονται από τον τουρισμό, αντιμετώπισαν σοβαρό πρόβλημα γιατί το ελάχιστο διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων καταναλωτών δεν μπόρεσε να τονώσει τον τζίρο.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ