Η ολοένα και αυξανόμενη χρήση τους είναι διαδεδομένη και στις μικρότερες ηλικίες.
Τα ηλεκτρικά πατίνια ωστόσο μπορεί να αποδειχθούν πολύ επικίνδυνα αν δεν τηρούνται όσα προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και αν δεν λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας για τη χρήση τους.
Ο οδηγός αγώνων, Κωνσταντίνος Ιαβέρης, ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας, Κίμων Λογοθέτης και ο πωλητής ηλεκτροκίνητων πατινιών, Νικήτας Συρμόπουλος επισήμαναν στην ΕΡΤ την αναγκαιότητα εκπαίδευσης για τους νέους που χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά πατίνια δίχως να γνωρίζουν τον Κ.Ο.Κ. αλλά και τα μέτρα ασφαλείας.
Όπως τόνισε ο κ. Λογοθέτης «δεν μπορούμε σε κάθε γωνιά να έχουμε έναν αστυνομικό ο οποίος να επιβάλει τους νόμους στα αυτοκίνητα, στο φορτηγάκι, στα ηλεκτρικά πατίνια και σε ό,τι κινείται στο δρόμο.
Πρέπει να έχουμε ατομική ευθύνη και να γνωρίζουμε πώς θα κινηθούμε, με τι ταχύτητα θα κινηθούμε, να είμαστε πάντοτε προσεκτικοί, να μην έχουμε καταναλώσει αλκοόλ και να μην χρησιμοποιούμε κινητά.
Η κατάσταση αυτή μπορεί να αντιμετωπιστεί με ένα και μοναδικό τρόπο που ονομάζεται εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση, δηλαδή με πληροφόρηση τόσο στο διαδίκτυο όσο και στη πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με ένα ολοκληρωμένο εγχειρίδιο και μια ολοκληρωμένη στρατηγική η οποία θα ευαισθητοποιεί και θα ενημερώνει τους χρήστες τόσο αυτών των οχημάτων όσο και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου, έτσι ώστε να μπορέσει αυτό να ενσωματωθεί στη κοινωνία της πληροφορίας.
Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ουσιαστική ύλη για την εκπαίδευση των μαθητών στη πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση πάνω στη βιωσιμοκινητικότητα, στην οδική ασφάλεια και στη χρήση τέτοιων οχημάτων μικροκινητικότητας.
Πρέπει το κράτος να δείξει τα πιο άμεσα αντανακλαστικά που διαθέτει και να μπορέσει να επικαιροποιήσει αυτή την ύλη, για να μπορέσει να την φτάσει και στη πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έτσι ώστε εκεί να ευαισθητοποιήσουμε τους νέους.
Τα ηλεκτροκίνητα πατίνια είναι σαφέστατα ένα πολύ χρηστικό εργαλείο που έχει να κάνει με την ηλεκτροκινητικότητα καθώς και κάθε τι που κινείται με ηλεκτρική ενέργεια και αφήνει ένα ελάχιστο ή ένα μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Κάθε χρηστικό εργαλείο είναι ωφέλιμο όταν γίνεται σωστή και ορθολογική χρήση του».
Από πλευράς του ο κ. Ιαβέρης επισήμανε χαρακτηριστικά: «Τα ηλεκτρικά πατίνια δεν μπορούν να κυκλοφορούν σε λεωφόρους, σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας γιατί δεν μπορεί να κινείται ένα αυτοκίνητο με 50 – 60 χλμ. και ένα πατίνι με 25 χλμ., ούτε γίνεται ένα πατίνι να κινείται πάνω στο πεζοδρόμιο με 20 χλμ. Υπάρχει σημαντικός κίνδυνος να προκληθεί κάποιο δυστύχημα άνευ προηγουμένου».
Τα μέτρα ασφαλείας
Για τα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λαμβάνει ο αναβάτης, ο κ. Ιαβέρης, τόνισε πως «Πρέπει να φοράει προστατευτικό κράνος και γάντια, δεν πρέπει να φοράει σαγιονάρες, πέδιλα, αλλά πρέπει να φοράει αθλητικά παπούτσια».
Ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας, κ. Λογοθέτης αναφέρθηκε επίσης στα μέτρα ασφαλείας του αναβάτης:
«Πρέπει να φοράμε το προστατευτικό κράνος και οπωσδήποτε προστατευτικά για τους αγκώνες, τους ώμους και τα γόνατα ώστε ο αναβάτης να έχει μια στοιχειώδη ασφάλεια σε περίπτωση πτώσης.
Για να οδηγήσουμε ένα τέτοιο μέσο χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και φυσικά χρειάζεται να τηρούμε ευλαβικά τον Κ.Ο.Κ.».
Από πλευράς του ο κ. Συρμόπουλος πρόσθεσε πως θα πρέπει «να έχει ένα φωτάκι stop στο πίσω μέρος του πατινιού προκειμένου να είναι ορατό και κάποια αξεσουάρ έξτρα, όπως αυτοκόλλητα ακτινοβολίας στο σκοτάδι».
Οι τιμές τις αγοράς, τι να προσέξει ο αγοραστής
Όσον αφορά στην αγορά, τις τιμές και τις επιλογές για ηλεκτρικό πατίνι ο κ. Συρμόπουλος τόνισε «δεν παίζει τόσο σημαντικό ρόλο η τιμή του πατινιού, δηλαδή μπορεί να βρει κανείς ένα πολύ καλό πατίνι και με 400 ευρώ» και επισήμανε πως ο πελάτης θα πρέπει να εστιάσει στα χαρακτηριστικά του ηλεκτρικού πατινιού:
«Να δει πόσα WATT είναι, δηλαδή τη δύναμη του πατινιού, έτσι με βάση αυτή θα δει αν τα χρήματα του ανταποκρίνονται στη ποιότητα του και να βλέπουν αν διαθέτει τις σύγχρονες λειτουργίες, αν συνδέεται δηλαδή με το κινητό, αν κλειδώνει, την αυτονομία του σε χιλιόμετρα.
Μια ενδεικτική τιμή για όσους ενδιαφέρονται να αγοράσουν ένα τέτοιο ηλεκτροκίνητο μέσο για την Αθήνα με αυτονομία 35 ως 40 χλμ. είναι στα 400 με 450 ευρώ.
Ωστόσο, αν κάποιος ενδιαφέρεται για ένα πατίνι πιο εξειδικευμένο τότε μπορεί να το βρει στη τιμή των 1000 ευρώ».
Τι ισχύει σύμφωνα με το νόμο
Τα ηλεκτρικά πατίνια με ταχύτητα έως 6 χλμ. την ώρα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από ηλικίες άνω των 12 ετών.
Τα μεγαλύτερα των 25 χλμ. την ώρα από 15 ετών και πάνω.
Και στις δύο περιπτώσεις απαιτείται επίβλεψη ενήλικα και προσεκτική τήρηση των κανόνων ασφαλείας.
Όπως σχολίασε ο κ. Ιαβέρης, «οι γονείς είναι αυτοί που θα προστατεύσουν τα παιδιά τους, κανένα 12χρονο δεν μπορεί από μόνο του να εφοδιαστεί με ένα τέτοιο όχημα», ενώ ο κ. Λογοθέτης, ο οποίος τόνισε πως «σε ηλικίες 12 και 13 ετών είναι πολύ επικίνδυνη η χρήση του ηλεκτρικού πατινιού» καθώς ένας έφηβος χρειάζεται «να έχει τις στοιχειώδης απαιτούμενες θεωρητικές γνώσεις και πιθανόν και την ωριμότητα που χρειάζεται αυτό το όχημα» για να «μπορέσει να κυκλοφορήσει στο δρόμο με ασφάλεια».
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ