Υπό καθεστώς αυστηρού lockdown παραμένει η Σανγκάη, με το Πεκίνο να εμμένει στην πολιτική των «μηδενικών κρουσμάτων», τη στιγμή που ο κορωνοϊός είναι πλέον ορατός και σε άλλες περιοχές της Κίνας.
Αναλυτικότερα, το τελευταίο 24ωρο, οι υγειονομικές Αρχές της Σανγκάης ανακοίνωσαν ότι έχασαν τη ζωή τους 47 ασθενείς εξαιτίας επιπλοκών της Covid-19, πέντε λιγότεροι σε σύγκριση με την προηγούμενη ημέρα.
Τα νέα κρούσματα κορωνοϊού στο οικονομικό κέντρο της Κίνας ανέρχονται σε 10.181, 1.249 εκ των οποίων αφορούν ασθενείς που έχουν εμφανίσει συμπτώματα της νόσου και 8.932 ασυμπτωματικούς φορείς του ιού.
Υπό τον φόβο εξάπλωσης του ιού, η ανησυχία των κινεζικών Αρχών είναι αυξημένη, με τους οδηγούς φορτηγών και τα φορτία τους να περνούν από εξονυχιστικούς ελέγχους, με συνέπεια να παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις.
Επιπλέον, βάσει των νέων μέτρων, οι οδηγοί οφείλουν να έχουν άδειες 24ωρης διάρκειας, για να μετακινηθούν κι έτσι, αρκετοί παραμένουν εγκλωβισμένοι – ακόμα και 40 ώρες – σε εισόδους αυτοκινητοδρόμων, αδυνατώντας να φτάσουν στον προορισμό τους.
Κωλύματα με τις εξαγωγές
Την ίδια στιγμή, ιδιαίτερα πρόβλημα προκαλεί το γεγονός ότι το 76% των εμπορευμάτων στην Κίνα ταξιδεύει οδικώς, ενώ μεγάλες εταιρείες δεν έχουν δικούς τους στόλους για τη μεταφορά εμπορεύματος, αλλά «νοικιάζουν» τα φορτηγά και τους οδηγούς τους.
Ακόμα κι αν καταφέρουν οι εταιρείες να εξασφαλίσουν φορτηγά για τη μεταφορά του εμπορεύματος, η αύξηση της ζημιάς – ειδικά των φρέσκων προϊόντων – από τις πολύωρες αναμονές στους αυτοκινητόδρομους και οι «φόβοι» των ιδιοκτητών φορτηγών να κινηθούν προς περιοχές στις οποίες οι έλεγχοι… είναι αποπνικτικοί, συνθέτουν ένα εκρηκτικό σκηνικό.
Απόρροια των καθολικών περιορισμών που έχουν επιβληθεί στην Σανγκάη είναι και η μείωση της ναυτιλιακής δραστηριότητας στην περιφέρεια, κατά περίπου 30% τον Απρίλιο, συγκριτικά με προηγούμενους μήνες. Τα πλοία μεταφοράς εμπορευμάτων εξακολουθούν να περιμένουν εκτός των κινεζικών λιμανιών, καθιστώντας εξαιρετικά προβληματικό τον εφοδιασμό της πόλης και δημιουργώντας συνθήκες πανικού στους κατοίκους, ακόμα και για τα βασικά καταναλωτικά προϊόντα.
Παράλληλα, οι καθυστερήσεις αυτές αναμένονται να γίνουν αισθητές και στην Ευρώπη σε περίπου δύο μήνες, καθώς τα φορτηγά πλοία χρειάζονται 5 με 6 εβδομάδες για να προσεγγίσουν το λιμάνι του Αμβούργου κι άλλες δύο εβδομάδες για την εκφόρτωση και την παράδοση των εμπορευμάτων.
Ο αντίκτυπος στην ανάκαμψη τη οικονομίας
Όπως εκτιμάται, οι νέες καθυστερήσεις είναι αναμένεται να επιδεινώσουν την κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς από την έναρξή της, η πανδημία οδήγησε στο κλείσιμο μεγάλων τμημάτων της παγκόσμιας οικονομίας.
Τα τελευταία δυο χρόνια, οι καθυστερήσεις στην ανάκαμψη των λιμανιών του κόσμου είναι ασυνήθιστα μεγάλες, ενώ πέρυσι έκλεισαν άλλα δύο κινεζικά λιμάνια, γεγονός που επιδείνωσε τις ελλείψεις στο λιανικό εμπόριο και σε προϊόντα μεταποίησης.
Η οικονομία της Γερμανίας αναπτύχθηκε μόνο κατά 2,7% το 2021, αντί 4,7%, όπως είχε προβλεφθεί, ενώ ο πληθωρισμός έφτασε σε επίπεδο ρεκόρ 30ετίας.
Μιλώντας στη DW, ο οικονομολόγος Στάμερ ότι περίπου ένα 12% των εμπορευμάτων που διακινούνται σε ολόκληρο τον κόσμο με εμπορευματοκιβώτια βρίσκονται εγκλωβισμένα σε αγκυροβολημένα πλοία. Το σύνηθες είναι κάτω από το 6%, ενώ το υψηλότερο που καταγράφηκε ήταν 14% στα τέλη του περασμένου καλοκαιριού.
ΑΞίζει να σημειωθεί πως οι αξιωματούχοι από την Σανγκάη υποσχέθηκαν να χαλαρώσουν τους ελέγχους για την πανδημία στους οδηγούς φορτηγών, ώστε να επιταχυνθούν οι παραδόσεις.
«Η διαίσθησή μου λέει ότι μπορεί να χειροτερέψουν οι καθυστερήσεις πριν βελτιωθούν», σχολίασε ο Στάμερ, τονίζοντας ότι οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού δεν θα επανέλθουν στο φυσιολογικά επίπεδα το 2022.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ