Το δουλεμπόριο ελπίδας φέρνει πακτωλό χρημάτων στους λαθροδιακινητές.
Το ναυάγιο ανοικτά της Πύλου προστίθεται σε μια σειρά από τραγωδίες που συγκλονίζουν.
- Πόσο όμως κοστίζουν τα δρομολόγια της ελπίδας;
Ο κατάλογος των ναυαγίων είναι μακρύς με εκατοντάδες ανθρώπους να έχουν χάσει τη ζωή τους στη θάλασσα.
Πρόσφατα ένα παρόμοιο αλιευτικό σκάφος, έπλεε στα ανοιχτά της Λιβύης και την ώρα που γυρνούσε, κατά δεκάδες οι άνθρωποι έπεφταν στο νερό.
Ο επικεφαλής της επιχείρησης, Φραντσέσκο Λαβάτζο, είπε σχετικά:
«Τους φώναζα, χρησιμοποίησα κάθε συσκευή που έχουμε για να με ακούσουν για να έρθουμε σε επικοινωνία, τους έλεγα να με ακούσουν, να κάτσουν κάτω, «εμπιστευθείτε με, θα σας σώσουμε όλους»».
«Όσους περισσότερους βάλω, τόσα περισσότερα βγάζω»
Σε άλλο ναυάγιο, ο Guardian στην Ταϊλάνδη σημειώνει μεταφέροντας την οπτική των διακινητών:
«Τώρα είναι δύσκολο να βρούμε ψάρια στον κόλπο της Ταϊλάνδης, οπότε όταν μία τέτοια δουλειά παρουσιάζεται, μου δίνει λεφτά.
Φυλάμε τα ψάρια σε ξεχωριστά τμήματα, αλλά σπάνε τους τοίχους ανάμεσα στα τμήματα, έτσι γίνεται ένας μεγάλος ενιαίος χώρος, έχει έναν ανεμιστήρα σε κάθε άκρη.
Όσο περισσότερους ανθρώπους βάλω, τόσο περισσότερα χρήματα βγάζω.
Μπορείς να βγάλεις πολλά λεφτά σε ένα ταξίδι και για να είμαι ειλικρινής, θέλω να βγάλω λεφτά».
Το ναυάγιο στην Κρήτη
Πριν από λίγους μήνες στις 22/11/2022 στην Παλαιοχώρα Κρήτης, ένα αλιευτικό σκάφος είχε εντοπιστεί από το Λιμενικό, με περισσότερους από 500 ανθρώπους στοιβαγμένους και εξαθλιωμένους.
Το 2014 η Ελληνική είχε εντοπίσει σκάφος και θα εντοπίσει άλλο σκάφος με περισσότερους από 300 επιβαίνοντες, μεταξύ των οποίων 40 παιδιά και 24 γυναίκες.
Πόσο κοστίζουν τα δρομολόγια της «ελπίδας»
Για ποιον λόγο είναι ασφυκτικά γεμάτα τα σκάφη των λαθροδιακινητών;
Ο λόγος είναι προφανής, απλός και εξηγείται από το πόσο κοστίζουν τα δρομολόγια της «ελπίδας».
Από Λιβύη και Τυνησία σε φουσκωτά για Ιταλία ή από Αφγανιστάν, Ιράν, Ιράκ, Πακιστάν και Συρία με αναχώρηση από Τουρκία μέσω Αιγαίου για Ιταλία, με αλιευτικά ή ιστιοφόρα, η τιμή είναι από 6.000 – 12.000 ευρώ ανά άτομο.
Ένα δρομολόγιο με 500 επιβαίνοντες, δίνει κέρδος από 3.000.000 – 6.000.000 ευρώ.
Η Europol σημειώνει μετά από έρευνά της:
«Συχνά, τα εγκληματικά δίκτυα απασχολούσαν Ουκρανούς υπηκόους για πλοήγηση των πλοίων από την Τουρκία στην Ιταλία.
Οι κυβερνήτες, περιστασιακά στρατολογούνται διαδικτυακά, μέσω αγγελιών εργασίας που αναρτώνται στα social media.
Τα οχήματα οδηγούνταν συχνά έως και με 250 χιλιόμετρα την ώρα προς αποφυγή εντοπισμού από την αστυνομία.
Ως αποτέλεσμα, τόσο κάποιοι μετανάστες όσο και λαθρέμποροι, τραυματίστηκαν σε περιστατικά υπερβολικής ταχύτητας και σε μία περίπτωση ένας λαθρέμπορος σκοτώθηκε».
Αν η μεταφορά με σκάφη δεν μπορεί να γίνει λόγω καιρού ή αν ο μετανάστης δεν μπορεί να πληρώσει τα κόστη, τότε επιστρατεύονται άλλα μέσα.
Από το Ιράν, το Ιράκ, την Ιορδανία και τη Συρία, με φορτηγά αυτοκίνητα διεθνών μεταφορών και προορισμό τη Γερμανία, το κόστος είναι από 4.000 – 10.000 ευρώ ανά άτομο.
Από την Τουρκία μέσω Ελλάδας για την Ουγγαρία, με πολυτελή οχήματα, το κόστος είναι από 2.000 – 2.500 ευρώ ανά άτομο.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ