Νέο μήνυμα από τον Κυριάκο Μητσοτάκη για τα γλυπτά του Παρθενώνα…
Παρά το γεγονός ότι το ελληνικό αίτημα για «επανένωση» των Γλυπτών του Παρθενώνα είχε αποδοχή από τη βρετανική κοινή γνώμη, αλλά ταυτόχρονα και από αστέρες του Χόλυγουντ, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, επανέρχεται για το θέμα, προτρέποντας σε άρθρο του στη «Mail on Sunday» τον Μπόρις Τζόνσον «να αδράξουμε τη στιγμή».
Πολιτικοί περιορισμοί
Ο Eλληνας πρωθυπουργός αναφέρει στη βρετανική εφημερίδα τα επιχειρήματα της Αθήνας, υποστηρίζοντας πως ο Βρετανός ομόλογός του δεσμεύθηκε πως δεν θα εμποδίσει την προσπάθεια έναρξης επίσημου διαλόγου ανάμεσα στην κυβέρνηση της χώρας μας και το Βρετανικό Μουσείο, εκτιμώντας πως «δεν θα παρεμποδίσει οποιαδήποτε μελλοντική συμφωνία».
Υπογραμμίζει παράλληλα πως «η επανένωση των Γλυπτών θα ήταν πολύ πιο εύκολη, αν η βρετανική κυβέρνηση αναιρούσε τους πολιτικούς περιορισμούς, οι οποίοι «δένουν τα χέρια» του Βρετανικού Μουσείου, υπό τη μορφή του Βρετανικού Νόμου Περί Μουσείων του 1963».
Πλειοψηφία κοινής γνώμης
Παράλληλα, επικαλείται την πλειοψηφία της βρετανικής κοινής γνώμης, που, όπως σημειώνει, διάκειται θετικά στο διαχρονικό ελληνικό αίτημα, αναφέρεται στην ομόφωνη απόφαση της Unesco περί επιστροφής των Γλυπτών και επαναφέρει την πρόταση του να εκτεθούν στο Βρετανικό Μουσείο «κάποια από τα πλέον εμβληματικά δημιουργήματα παγκοσμίως, έργα τέχνης, που ουδέποτε έχουν βρεθεί εκτός Ελλάδας».
«Τι θα μπορούσε να αποτελέσει σπουδαιότερη απόδειξη του οράματος του Πρωθυπουργού Τζόνσον για μια νέα, γεμάτη αυτοπεποίθηση, ανοιχτή και πραγματικά “Οικουμενική Βρετανία” (Global Britain) από το να κάνει η κυβέρνησή του το γενναίο βήμα προς τα εμπρός και, από κοινού με το Βρετανικό Μουσείο, να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα;», αναρωτιέται ο Ελληνας πρωθυπουργός.
Ο Boris Johnson καταλαβαίνει καλύτερα από τους περισσότερους τον μοναδικό δεσμό που συνδέει τη σύγχρονη εποχή με την αρχαία ιστορία. Ελπίζω πως Λονδίνο και Αθήνα θα συνεργαστούν για να αποκαταστήσουν αυτή την αδικία που βαραίνει τις καρδιές των Ελλήνων. https://t.co/iYq9refcmF pic.twitter.com/1ZSrZJP3Mx
— Prime Minister GR (@PrimeministerGR) November 21, 2021
«Ο Μπόρις Τζόνσον καταλαβαίνει σε μεγαλύτερο βαθμό από τους περισσότερους τον μοναδικό δεσμό που συνδέει τη σύγχρονη εποχή με την αρχαία ιστορία.
Γι’ αυτό τον λόγο, όταν τον συνάντησα την περασμένη εβδομάδα στην Ντάουνινγκ Στριτ, μου είπε ότι κατανοούσε πόσο έντονα είναι τα συναισθήματα του ελληνικού λαού σε ό,τι αφορά μία από τις λίγες διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στην Ελλάδα και στο Ηνωμένο Βασίλειο: τι μέλλει γενέσθαι με τα Γλυπτά του Παρθενώνα» ανέφερε.
Στο κείμενο του, ο πρωθυπουργός σημειώνει ότι αρκεί να περιηγηθεί κανείς για λίγα λεπτά την πανέμορφη αίθουσα με τη γυάλινη διαφανή πρόσοψη, στον τρίτο όροφο του Μουσείου της Ακρόπολης στην Αθήνα, και δεν είναι δύσκολο να κατανοήσει τι εννοώ.
«Το μουσείο βρίσκεται μόλις λίγες εκατοντάδες μέτρα νότια του ίδιου του Παρθενώνα και για τα περισσότερα από τα γλυπτά είναι το σπίτι τους. Είναι το μοναδικό σημείο στον κόσμο όπου μπορεί κανείς να θαυμάσει τα γλυπτά σε ένα χώρο που τα συνδέει με το μνημείο, καθώς στέκεται μπροστά σε 2.500 χρόνια ιστορίας και αντικρίζει την πανοραμική θέα του ναού. Είναι το σωστό σημείο, το καλύτερο σημείο και το μοναδικό σημείο όπου μπορεί να εκτιμήσει κανείς την πολιτιστική και ιστορική σημασία των γλυπτών εκεί που ανήκουν. Είναι ακριβώς η χάρη αυτής της συμμετρίας που καθιστά τον διαχωρισμό των γλυπτών που βρίσκονται στο Λονδίνο από την κύρια συλλογή στην Αθήνα ένα τόσο μεγάλο κενό. Ένα κενό που είναι αδύνατο να αγνοήσει κανείς» προσθέτει.
Και διευκρινίζει πως «η σημασία τους είναι παγκόσμια και χωρίς τα γλυπτά που λείπουν δεν μπορεί να θαυμάσει κανείς στην ολότητά τους τη ζωφόρο αλλά και τον ίδιο τον Παρθενώνα. Αντί για τα γλυπτά, γύψινα εκμαγεία βρίσκονται στις θέσεις που ανήκουν στα αυθεντικά έργα -ή, σε κάποιες περιπτώσεις, οι προθήκες είναι άδειες. Μία θλιβερή απόδειξη ότι λείπει ένα μέρος από αυτό το ανεκτίμητο κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς».
Η μοναδική ευκαιρία
Σε άλλο σημείο τονίζει ότι «πράγματι, ο Λόρδος Ελγιν ενήργησε παράνομα. Χρησιμοποιώντας δυναμίτη και σιδερένιους λοστούς κυριολεκτικά έσπασε τις μαρμάρινες ανάγλυφες παραστάσεις, ώστε να τις αποσπάσει από τις βάσεις τους, προκάλεσε ζημιές στον Παρθενώνα και έστειλε τα γλυπτά εκτός Ελλάδας στις αρχές του 19ου αιώνα.
Στο τέλος της ημέρας, όμως, η διαφωνία μας δεν περιορίζεται στην ιδιοκτησία ή τη νομιμότητα. Γιατί μιλάμε κυρίως για μία σημαντική υπόθεση με πολιτική και ηθική διάσταση, η οποία έχει και μία σχετικά απλή τεχνική διάσταση.
«Ο σπουδαιότερος ποιητής σας, ο Λόρδος Βύρων, ήταν ένας από τους πολλούς Βρετανούς, που αγωνίστηκαν στο πλευρό μας για την Ανεξαρτησία της Ελλάδας.
Το 1824 ο Βύρων πέθανε ως ήρωας για την Ελλάδα, μετά τη δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου.
Σχεδόν 200 χρόνια μετά το θάνατο του Βύρωνα, πιστεύω ότι ο Μπόρις Τζόνσον, ως μελετητής της κλασικής εποχής, αντιλαμβάνεται ότι έχει μια μοναδική ευκαιρία να αδράξει τη στιγμή αυτή, και αυτή η γενιά, να είναι εκείνη που επιτέλους θα επανενώσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Κύριε Πρωθυπουργέ, είναι ώρα να αδράξουμε αυτή τη στιγμή», καταλήγει το άρθρο.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ