Ίσως θα μπορούσαμε να φανταστούμε το συγκεκριμένο μπλε ποτηράκι με τα αρχαιοελληνικά σχέδια να αποτελεί «σύμβολο» στα Αναφιώτικα ή στις Μικρές Κυκλάδες, ωστόσο το θρυλικό «Anthora cup» αποτελεί ένα από τα 50 σύμβολα της Νέας Υόρκης, ανάμεσα στα κίτρινα ταξί και τη νεοϋορκέζικη κάρτα του μετρό! Αυτό που δεν ξέραμε είναι ότι αποτελεί έμπνευση με άρωμα Ελλάδας!
Τι είναι το «Anthora cup»
Το πρώτο coffee-to-go cup περιηγήθηκε στους δρόμους της Νέας Υόρκης μεταφέροντας τον καφέ… εκτός εστιατορίου, με το πρώτο Anthora cup να έχει και τότε τη μορφή με την οποία όλοι το γνωρίζουμε σήμερα.
Ουσιαστικά, πήρε το όνομά του από την λέξη «αμφορέας» που η μία από τις κύριες χρήσεις του στην αρχαιότητα ήταν η μεταφορά λαδιού ή κρασιού, ενώ η νέα τάση που έφερε μαζί του, διεύρυνε τη φιλοσοφία και την κουλτούρα του καφέ, εντάσσοντας τον στο σύγχρονο τρόπο ζωής, στον δρόμο, τη βόλτα, το γραφείο…
Το «Anthora cup» σχεδιάστηκε από τον Τσεχοσλοβάκο Leslie Buck, διευθυντή πωλήσεων της εταιρείας εισαγωγών-εξαγωγών Sherri Cup, στο Kensington το 1963, ο οποίος ωστόσο δεν φρόντισε να εξασφαλίσει τα πνευματικά δικαιώματα του σχεδίου, γεγονός που πολύ γρήγορα εκμεταλλεύτηκαν οι ανταγωνιστές του.
Σημειώνεται πως το όνομα Anthora προέκυψε επειδή ο ίδιος πρόφερε λάθος τη λέξη «Amphora».
Από τα ελληνικά εστιατόρια της Νέας Υόρκης…στο MOMA
Εκείνη την εποχή, τα επονομαζόμενα «καφεδάκια για έξω» πωλούνταν κυρίως από οικογενειακά εστιατόρια Ελληνοαμερικάνων της Νέας Υόρκης και σύντομα οι Νεοϋρκέζοι ενστερνίστηκαν αυτή τη λογική, καθώς χρειάζονταν τον καφέ τους στον δρόμο, στο γραφείο ή το σπίτι τους – αν και στην αρχή μπορούσαν να τον βρουν μόνο σε ελληνικά εστιατόρια.
Πολύ γρήγορα έγινε συνώνυμο της πόλης, καθώς οι πωλήσεις ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, φτάνοντας τις 500 εκατ. κάθε χρόνο, με την ανεξέλεγκτη πορεία των πωλήσεων να ανακόπτει, εν μέρει, η πώληση «καφέ για έξω» από διάφορα καφέ της Νέας Υόρκης με νέους σχεδιασμούς ποτηριών, κάτι το οποίο ξεκίνησε μαζικά μέσα στα 90s.
Εντυπωσιακό είναι το ότι το 1994 οι πωλήσεις του Anthora Cup ήταν περίπου 200 εκατομμύρια ετησίως.
Στις μέρες μας αποτελεί ένα από τα πιο ευπώλητα σουβενίρς της πόλης, που μπορεί κανείς να βρει και σε μία όμορφη κεραμική εκδοχή από το ΜΟΜΑ, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ