Έφοδος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) στα γραφεία του ΟΣΕ, τη Δευτέρα (6/3), στο πλαίσιο διεξαγωγής αυτεπάγγελτης έρευνας σχετικά με τη διερεύνηση του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
Μάλιστα, στελέχη της ΡΑΣ συνέλεξαν φακέλους με στοιχεία από τα γραφεία του ΟΣΕ. Η απόφαση για τη διενέργεια έρευνας ελήφθη μία μέρα μετά τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών και ήδη από σήμερα (7/3) ξεκινά, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η μελέτη των εν λόγω εγγράφων από την αρμόδια Μονάδα Ρύθμισης και Ελέγχου της Σιδηροδρομικής Αγοράς της ΡΑΣ, που αναμένεται να καταλήξει στη σύνταξη πορίσματος.
Εντωμεταξύ, νέα έφοδο στα γραφεία του ΟΣΕ έκανε σήμερα η ΡΑΣ για τη συλλογή στοιχείων. Αυτό που αναζητούν είναι έγγραφα που μαρτυρούν πως έγιναν οι εκπαιδεύσεις των σταθμαρχών, ποιους κανόνες ακολούθησαν, ποια είναι τα πρωτόκολλα.
Οι άνθρωποι της ΡΑΣ έχουν πάρει κάποια έγγραφα που θα τους βοηθήσουν στην έρευνά τους, καθώς και τα προγράμματα εκπαίδευσης που ακολουθήθηκαν στο τέλος Ιανουαρίου.
Τι θα αφορά το πόρισμα της ΡΑΣ
«Το πόρισμα δεν θα αφορά στην απόδοση ευθυνών, για την οποία είναι αρμόδιες άλλες Αρχές, αλλά στη μην τήρηση προβλεπόμενων διαδικασιών. Με βάση το νόμο θα δούμε ποιες διαδικασίες δεν ακολουθήθηκαν. Μέχρι εκεί φτάνουν οι αρμοδιότητές μας. Βεβαίως, τα συμπεράσματα θα είναι χρήσιμα για τη δικαιοσύνη, αλλά και για την επιτροπή διερεύνησης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος που αναμένεται να ρίξει «φως» στην υπόθεση», ανέφερε στο iefimerida υψηλόβαθμο στέλεχος της ΡΑΣ.
Η ΡΑΣ είχε εντοπίσει τον κίνδυνο σιδηροδρομικού δυστυχήματος
Τα στελέχη της ΡΑΣ, σύμφωνα με τις πληροφορίες, είχαν εντοπίσει τον κίνδυνο σιδηροδρομικού δυστυχήματος…
Αφορμή στάθηκαν οι εκτροχιασμοί που έγιναν τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο του 2022 στην περιοχή Λιανοκλάδι-Τιθορέα και μόλις πριν λίγες εβδομάδες είχε ληφθεί απόφαση για εστίαση των ελέγχων στη Διαχείριση Ελέγχου Κυκλοφορίας. Μάλιστα, η πρόθεση της Αρχής κοινοποιήθηκε και εγγράφως στον ΟΣΕ.
Σημειώνεται, μάλιστα, ότι στο πλαίσιο διερεύνησης των εν λόγω εκτροχιασμών είχαν βγει πορίσματα που έκαναν λόγο για «ανθρώπινα λάθη». Αποτέλεσμα ήταν να σταλούν έγγραφα από την ΡΑΣ, με τα οποία οι υπεύθυνοι ρωτούσαν τη διοίκηση του ΟΣΕ, αν έχουν αναλυθεί οι παράγοντες που οδήγησαν στα «ανθρώπινα λάθη», όπως π.χ. η κατάλληλη εκπαίδευση των σταθμαρχών, εργασιακή κόπωση κ.ά.
«Μεταξύ άλλων ρωτούσαμε, αν είχαν ληφθεί μέτρα διόρθωσης. Το τελευταίο σχετικό έγγραφο εστάλη στις 23/2/2023. Εκ του αποτελέσματος δυστυχώς κρίνεται ότι δεν ελήφθησαν τα μέτρα που έπρεπε», σημείωσε η παραπάνω πηγή.
Προειδοποιούσαν για τη μη λειτουργία των συστημάτων ελέγχου της κυκλοφορίας και σηματοδότησης ήδη από το 2017
Γεγονός είναι πάντως ότι η ΡΑΣ γνώριζε ότι τα συστήματα ελέγχου της κυκλοφορίας και σηματοδότησης δεν λειτουργούσαν, γεγονός που είχε εντοπίσει και στις εκθέσεις ασφαλείας των προηγούμενων ετών. Είναι ενδεικτικό ότι ήδη από το 2017, με αφορμή το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο, είχε αποστείλει σχετικές επιστολές, στις οποίες τόνιζε ότι το σιδηροδρομικό τμήμα Οινόης-Θεσσαλονίκης δεν είχε κεντρικό σύστημα ελέγχου κυκλοφορίας-σηματοδότησης που θα απέτρεπε ανάλογα συμβάντα και ζητούσε την επίσπευση των διαδικασιών για την ολοκλήρωση των συμβάσεων που βρίσκονταν σε εξέλιξη και τον εναρμονισμό με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η ΡΑΣ, μετά τη νέα τραγωδία, καλεί την HELLENIC TRAIN AE να προβεί κατεπειγόντως στις απαραίτητες ενέργειες, ώστε συγγενείς των θυμάτων και των τραυματιών της αμαξοστοιχίας IC 62 της 28.02.2023, να ενημερωθούν άμεσα αναφορικά με τα δικαιώματά τους, όπως αυτά απορρέουν από τον ΕΚ 1371/2007.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ