Για «δικαιολογημένο αριθμό βλημάτων» στο Πέραμα, κάνει λόγο ο 43χρονος βασικός εκπαιδευτής των αστυνομικών της ομάδας ΔΙΑΣ, που κατέθεσε λίγες μέρες πριν στην αρμόδια ανακρίτρια που ερευνά τις συνθήκες του περιστατικού, κατά το οποίο έχασε την ζωή του, μετά από καταδίωξη κλεμμένου οχήματος, ένας 21χρονος Ρομά.
Στην κατάθεσή του ο εκπαιδευτής των αστυνομικών που συμμετείχαν στην αιματηρή καταδίωξη παρουσίασε τις εντολές και τον τρόπο δράσης των ένστολων, εξηγώντας πως «δεν μπορούσαν να ακούσουν τις εντολές του επιχειρησιακού κέντρου λόγω της ταχύτητας τους», δίνοντας, έτσι, μια νέα διάσταση στην υπόθεση του Περάματος.
Παράλληλα στον δικαστικό φάκελο έχουν ενταχθεί κι οι απολογίες των δύο άλλων επιβατών του κλεμμένου οχήματος, οι οποίες παρουσιάζουν σημαντικές διαφοροποιήσεις, όχι μόνο από τις αναφορές αστυνομικών, αλλά και τις καταθέσεις αυτοπτών μαρτύρων.
Οι αδρανείς αστυνομικοί σε καταδιώξεις οχημάτων
Παράλληλα, ο υψηλόβαθμος αξιωματικός της Αμεσης Δράσης που εικάζεται ότι έδωσε την εντολή να σταματήσει η καταδίωξη, φέρεται να ήταν στόχος Ενορκης Διοικητικής Εξέτασης, γιατί είχε επιτρέψει άλλο ανθρωποκυνηγητό με οχήματα προ μερικών μηνών στη λεωφόρο Λιοσίων που είχε οδηγήσει σε τροχαίο ατύχημα.
Την ΕΔΕ είχε διατάξει ανώτατο στέλεχος της ΕΛ.ΑΣ. που φαίνεται πως είχε δώσει τέτοιες γενικές κατευθύνσεις περί «αδρανών αστυνομικών σε καταδιώξεις οχημάτων» χωρίς να ελεγχθεί για την υπόθεση του Περάματος.
«Είμαι πιστοποιημένος εκπαιδευτής από την Αστυνομική Διεύθυνση Αθηνών από το έτος 2010 του τομέα της αυτοπροστασίας αυτοάμυνας και οπλοτεχνικής. Από το έτος 2018 μέχρι και σήμερα είμαι εκπαιδευτής στην ομάδα ΔΙΑΣ . Στο κομμάτι της αυτοπροστασίας όπως αναφέρεται στο εγχειρίδιο του 2021 που σας χορηγώ διαπιστώνονται δυσκολίες στην επικοινωνία μεταξύ κέντρου και δικύκλων λόγω των φορητών ασυρμάτων και των συνθηκών κίνησης, πολύ δε περισσότερο στις καταδιώξεις με εξαιρετικά δύσκολη ακρόαση και κυρίως διαβίβαση εντολών. Σύμφωνα με το εγχειρίδιο ο αστυνομικός ενεργεί χρήση ηχητικών και φωτεινών μέσων (σήμα Γ).
Από προσωπική εμπειρία αλλά και από τη μελέτη που διενήργησαν στην υπηρεσία μου υπεύθυνοι εταιρείας μοτοσικλετών οι αστυνομικοί όταν κάνουν χρήση ηχητικών όπως είναι υποχρεωμένοι από ταχύτητα 50 – 60 χιλιόμετρα την ώρα δεν ακούγεται καθόλου ασύρματος. Σε άλλα δίτροχα δεν ακούγεται καθόλου ο ασύρματος από τα 80 έως 90 χιλιόμετρα. Είναι πολύ δύσκολο να ακούσουν αλλά και να διαβιβάσουν στο κέντρο λόγω του αέρα. Παρότι από όσο γνωρίζω δεν έχουν χορηγηθεί από την υπηρεσία ακουστικά όσοι εκ των αστυνομικών προμηθευτούν από μόνη τους τέτοια από τα 110 χιλιόμετρα και πάνω μπορούν να ακούσουν όμως δεν μπορώ να διαβιβάσουν», ανέφερε ο 43χρονος εκπαιδευτής.
Σύμφωνα με τον εκπαιδευτής των αστυνομικών της ΔΙΑΣ η καταδίωξη τελειώνει, όταν για οποιοδήποτε λόγο ακινητοποιηθεί το καταδιωκόμενο όχημα, ενώ στη συνέχεια οι αστυνομικοί περνούν στον έλεγχο υψηλού κινδύνου, με αυξημένα μέτρα προστασίας. Αν ο χώρος το επιτρέπει, οι αστυνομικοί παίρνουν θέσεις κάλυψης και σε καμία περίπτωση δεν πλησιάζουν το ακινητοποιημένο όχημα και καλούν τους υπόπτους να κατέβουν από το όχημα και να έρθουν προς αυτούς.
«Σε περίπτωση που το όχημα κινηθεί απειλητικά εναντίον των αστυνομικών τότε οφείλουν να φύγουν από τη νοητή του κατεύθυνση για να προφυλαχθούν. Οι αστυνομικοί κάνουν χρήση του υπηρεσιακού του όπλου τους όταν συντρέχει η περίπτωση του νόμου περί όπλων όταν οι ίδιοι κρίνουν ότι είναι απαραίτητο κάτι τέτοιο. Με βάση το νόμο περί όπλων και την κλίμακα μέσων άσκησης ελέγχου η χρήση του όπλου πρέπει να γίνεται κλιμακωτά. Δηλαδή αέρα, ύστερα τα άκρα (όταν δεν πλήττονται ζωτικά όργανα) και τελικώς πυρά εξουδετέρωσης», επεσήμανε ο ίδιος εκπαιδευτής.
Σχετικά με τον πυροβολισμό στα λάστιχα ο 43 εκπαιδευτής σημειώνει πως μια τέτοια ενέργεια δεν αποτελεί μέσο ακινητοποίησης του αυτοκινήτου, αλλά μέσο εκφοβισμού του οδηγού του, ώστε να σταματήσει το όχημα.
«Σε τέτοιες περιπτώσεις τόσο στρεσογόνες ένας άνθρωπος και ένας αστυνομικός έχει τρεις αντιδράσεις: η μία είναι να παγώσει, η άλλη να τρέξει και τρίτη είναι να αμυνθεί. Όταν ένας άνθρωπος μπαίνει σε μία κατάσταση τούνελ (επικέντρωση στο περιστατικό που τον απασχολεί) χάνει την περιφερειακή του όραση και ακοή. Όσον αφορά στον αριθμό των βλημάτων που ρίχτηκαν εκτιμώ ότι δικαιολογείται από τις περιστάσεις διότι οι αστυνομικοί χρησιμοποίησαν την κλίμακα μέσων άσκηση ελέγχου», καταλήγει ο εκπαιδευτής.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ