Κάτω από το φράγμα των 90 δολαρίων/βαρέλι παραμένει τους τελευταίους τρεις μήνες η τιμή του πετρελαίου, λίγες μέρες πριν συμπληρωθεί ένας χρόνος από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Η τιμή του πετρελαίου κίνησης διατηρείται στα επίπεδα του 1,5 ευρώ, εμφανίζοντας σημάδια σταθεροποίησης την ώρα που η αμόλυβδη βενζίνη έχει υπερβεί στα περισσότερα πρατήρια το φράγμα του 1,8 ευρώ.
Το τελευταίο διάστημα παρουσιάστηκε μια σημαντική πτώση στις τιμές των υγρών καυσίμων καθώς η αμόλυβδη βενζίνη υποχώρησε προσωρινά στο 1,7 ευρώ/λίτρο (πλέον οι τιμές προσεγγίζουν το 1,9 ευρώ) στα αστικά κέντρα της χώρας ενώ το πετρέλαιο κίνησης πέφτει ακόμα και κάτω από το ψυχολογικό όριο του 1,5 ευρώ/λίτρο.
Η σταθεροποίηση του diesel στα σημερινά επίπεδα έχει διαμορφώσει μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στις τιμές των δύο τύπων καυσίμου, η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις υπερβαίνει ακόμα και τα 20 λεπτά του ευρώ/λίτρο.
Το φαινόμενο δεν παρατηρείται μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Ειδικά στη Γερμανία, για πρώτη φορά η τιμή του diesel υποχώρησε κάτω από αυτή της αμόλυβδης βενζίνης.
Γιατί το diesel δεν ανεβαίνει
Το diesel αντέχει στις αυξητικές τάσεις των τελευταίων ημερών και ο σημαντικότερος λόγος είναι ο κανόνας προσφοράς και ζήτησης.
Παρότι, οι προβλέψεις για τις διαθέσιμες ποσότητες πετρελαίου στην Ευρώπη ήταν δυσοίωνες, ειδικά μετά και την επιβολή του εμπάργκο στη Ρωσία, οι ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που επικράτησαν τον φετινό χειμώνα, περιόρισαν τη ζήτηση του πετρελαίου έως και 15% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. Έτσι τα διυλιστήρια αναγκάστηκαν να διατηρήσουν χαμηλά την τιμή της διάθεσής του.
Επίσης, οι προμηθευτές πετρελαίου είχαν προετοιμαστεί για το χειρότερο δυνατό σενάριο, προσβλέποντας ακόμα και σε συνθήκες έλλειψης πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης στην Ευρώπη. Συνεπώς η πίεση που δέχθηκαν από τις αδιάθετες ποσότητες ήταν ακόμα μεγαλύτερη.
Επίσης σημαντικό ρόλο παίζει και το ότι η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία εγκαταλείπει οριστικά τη λύση των πετρελαιοκινητήρων, προετοιμάζοντας το έδαφος για την πολυδιαφημισμένη ενεργειακή μετάβαση.
Η μείωση του στόλου των πετρελαιοκίνητων οχημάτων είναι δεδομένο ότι περιορίσει την κατανάλωση diesel, κάτι που με τη σειρά του θα πιέσει την τιμή του συγκεκριμένου καυσίμου σε χαμηλότερα επίπεδα.
Ανάλογη πορεία θα ακολουθήσει και η αμόλυβδη βενζίνη, με δεδομένο ωστόσο ότι ο αριθμός των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων είναι πολύ μεγαλύτερος και ότι τα plug-in υβριδικά οχήματα κατά κανόνα εφοδιάζονται με κινητήρες βενζίνης, η πτώση της τιμής του συγκεκριμένου καυσίμου θα επέλθει με πιο αργούς ρυθμούς.
Ωστόσο το γεγονός ότι μία τεράστια πετρελαιοπαραγωγός χώρα όπως η Ρωσία παραμένει εκτός παιχνιδιού, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι η τιμή του αργού πετρελαίου θα διατηρηθεί στα επίπεδα των 80 δολαρίων/βαρέλι.
Πληροφορίες: Car and Motor
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ