SOS: Έξαρση στα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού μετά την πανδημία Covid-19, καταγράφει έρευνα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σύμφωνα με την έρευνα τα περιστατικά bullying αγγίζουν το 50-60% του εφηβικού πληθυσμού!
Σύμφωνα με την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδιατρικής και Εφηβικής Ιατρικής στο ΕΚΠΑ, Αρτέμιδα Τσίτσικα, «υπάρχει μεγάλη διαφορά από την περίοδο προ Covid-19. Παρατηρείται αύξηση και στο φυσικό και στον διαδικτυακό κόσμο μετά τo τέλος της πανδημίας και των περιορισμών».
Μιλώντας στην ΕΡΤ, η κ. Τσίτσικα ανέδειξε τη σημασία της ύπαρξης ενός θετικού περιβάλλοντος για τα παιδιά, στο οποίο θα μπορούσαν να εμπνευστουν και να έχουν θετικές συμπεριφορές.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΕΚΠΑ, το 70,6% των μαθητών αναφέρουν ότι υπήρξαν μάρτυρες εκφοβισμού στο σχολείο, γεγονός που, όπως σχολίασε η κ. Τσιτσικά, δείχνει πως «οι μαθητές διαμορφώνουν πλέον το σχολικό περιβάλλον».
Επιπλέον, πάνω από τον 71% των μαθητών θεωρεί τον εκφοβισμό σημαντικό πρόβλημα. Ως μεγάλο πρόβλημα από την έρευνα αναδεικνύεται πως το 64%, που υφίσταται εκφοβισμό, δεν το αναφέρουν.
«Αυτό συμβαίνει και λόγω του ελλείμματος στην οικογενειακή λειτουργικότητα, καθώς η οικογένεια στην Ελλάδα από το 2008 έχει να αντιμετωπίσει κρίσεις επαναλαμβανόμενες και οι ενήλικες είναι εξουθενωμένοι. Τα παιδιά προσπαθούν να λύσουν μόνα τους τα θέματά τους, ή απομονώνονται στο διαδίκτυο.
Αυτήν την κατάσταση την βιώνουμε και από τα παιδιά που προσέρχονται στη Δομή Εφηβικής Υγείας του ΕΚΠΑ και βλέπουμε πραγματικά ότι έχουν αναλωθεί στο να αντιμετωπίζουν τα καθημερινά τους ζητήματα», επισημαίνει η κ. Τσίτσικα.
Τα παιδιά σε μια οικογένεια αποτελούν προτεραιότητα για τους γονείς, ωστόσο, όπως σημείωσε η καθηγήτρια Παιδιατρικής και Εφηβικής Ιατρικής, «πολλές φορές χρειάζεται να έχεις το κέφι, τη διάθεση, να μπορείς να εμπνευστείς, να δώσεις μοντέλο, να ασχοληθείς καθημερινά, να υπάρχει επικοινωνία, συζήτηση, ώστε και τα παιδιά να μπορούν να απευθυνθούν στους σημαντικούς ενήλικες της ζωής τους».
Σημαντικό στοιχείο στην έρευνα είναι ότι 1 στα 5 παιδιά, δηλαδή ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 20%, απομακρύνεται ή διακόπτει το σχολείο λόγω εκφοβισμού!
«Για τα παιδιά που υφίστανται bullying είναι πολύ δύσκολο να διαχειριστούν την κατάσταση», επισήμανε η κ. Τσίτσικα.
Το αισιόδοξο είναι ότι, όπως ανέφερε η καθηγήτρια, «τελικά τα καταφέρνουν τα περισσότερα παιδιά. Είναι προσαρμοστικά, μπορούν να αντεπεξέλθουν, αλλά χρειάζονται υποστήριξη».
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ