Οι συγκρούσεις οχημάτων με ζώα έχουν αυξηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό και υπάρχουν ερωτήματα για το πώς αποζημιώνονται οι παθόντες οδηγοί.
Η αύξηση των ατυχημάτων με ζώα οφείλεται τόσο στην αύξηση των πληθυσμών των μεγάλων θηλαστικών τις τελευταίες δεκαετίες τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Επίσης και στον κατακερματισμό των βιοτόπων τους από την κατασκευή οδικών αρτηριών, στην έλλειψη προληπτικών μέτρων στους δρόμους (κατάλληλη σήμανση, διαβάσεις, κ.α.), αλλά και στην έλλειψη οδικής παιδείας.
Τι κάνουμε μετά το ατύχημα
Εφόσον η σύγκρουση με το ζώο είναι αναπόφευκτη, ελέγχουμε αμέσως την υγεία των συνεπιβατών και φυσικά τη δική μας. Αν υπάρχει τραυματισμός, καλούμε αμέσως το ΕΚΑΒ στο 166 και την Αστυνομία στο 100. Βγαίνουμε προσεκτικά από το όχημα και βάζουμε το τρίγωνο σε τέτοια απόσταση ώστε το ατύχημα να είναι διακριτό από τους οδηγούς που ακολουθούν.
Ελέγχουμε το ζώο με επιφύλαξη και προσοχή το ζώο διότι μπορεί να είναι ελαφρά τραυματισμένο και να επιτεθεί. Καλούμε την Τροχαία για να καταγράψει το συμβάν και ενημερώνουμε την ασφαλιστική μας, προκειμένου να στείλει οδική βοήθεια. Εφόσον είναι εφικτό, φωτογραφίζουμε τον τόπο του ατυχήματος, το όχημα και το χτυπημένο ζώο, ώστε να υπάρχουν οι αποδείξεις ότι το ατύχημα προκλήθηκε λόγω της κυκλοφορίας του ζώου στον δρόμο.
Ποιος αποζημιώνει τις ζημιές;
Η απάντηση δεν είναι και τόσο απλή. Κατ’ αρχάς υπάρχουν πολλές παράμετροι. Η πρώτη παράμετρος είναι εάν το ζώο ήταν αδέσποτο ή είχε ιδιοκτήτη και είχε ξεφύγει, έχοντας πάνω του το σχετικό ταμπελάκι.
Εάν το ζώο είχε ιδιοκτήτη, τότε η υπαιτιότητα για το ατύχημα ανήκει στον κάτοχο του ζώου και είναι αυτός ο οποίος υποχρεούται να καλύψει το κόστος της ζημιάς με βάση το νόμο (άρθρο 924 ΑΚ). Εάν το ζώο δεν είχε ιδιοκτήτη, τότε υπεύθυνος για την αποζημίωση είναι ο εκάστοτε Δήμος ή Περιφέρεια στον οποίο ανήκει ο δρόμος που έγινε το συμβάν. Σε αυτήν την περίπτωση η ασφαλιστική κινείται νομικά απέναντι στον Δήμο.
Σε περίπτωση που το τροχαίο ατύχημα έγινε σε αυτοκινητόδρομο, τότε αρμόδια για την αποζημίωση είναι η ανάδοχος εταιρεία που διαχειρίζεται το οδικό δίκτυο και είναι υποχρεωμένη να εποπτεύει τον δρόμο, αλλά και την περίφραξή του, όπως και τα μέτρα προστασίας.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες, λόγω και της συχνότητας των συμβάντων, εξετάζουν τις περιπτώσεις των τροχαίων ατυχημάτων με ζώα ανά περίπτωση. Οι διαδικασίες για ένα τέτοιο ατύχημα είναι διαφορετικές και δυστυχώς περίπλοκες. Για παράδειγμα, στην περίπτωση που το τροχαίο ατύχημα συμβεί σε αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας, την συντήρηση του οποίου έχει αναλάβει ιδιωτική εταιρία με σύμβαση, θα πρέπει να γίνει μελέτη της σχετικής σύμβασης παραχώρησης, η οποία ρυθμίζει και τα σχετικά ζητήματα της ευθύνης για ζημίες που προξενούνται σε τρίτους κατά την κυκλοφορία τους στην οδό. Ωστόσο, έχει γίνει δεκτό πολλές φορές από τα δικαστήρια (τόσο πολιτικά όσο και διοικητικά) ότι ακόμη και στην περίπτωση αυτή, η ευθύνη εξακολουθεί να βαραίνει τον οικείο Δήμο λόγω παράλειψης εκπλήρωσης της υποχρέωσης για περισυλλογή των αδέσποτων ζώων που κυκλοφορούν εντός των ορίων της χωρικής του αρμοδιότητας, έναντι των ατόμων που υφίστανται ζημίες λόγω της κυκλοφορίας αυτών.
Επίσης, έχει υπάρξει συμβάν σε κόμβο εθνικής οδού, όπου η ανάδοχος εταιρεία αρνήθηκε να πληρώσει ισχυριζόμενη πως το ατύχημα σημειώθηκε σε κόμβο, κάτι που σημαίνει ότι εκεί ο αυτοκινητόδρομος δεν μπορεί να περιφραχτεί, οπότε μπορεί να εισέλθει οποιοδήποτε ζώο, είτε άγριο είτε οικόσιτο.
Σε κάθε περίπτωση, για να είναι καλυμμένοι οι οδηγοί και να αποφύγουν την ταλαιπωρία σε ατυχήματα με ζώα πρέπει να έχουν επιλέξει τις σχετικές πρόσθετες καλύψεις από την ασφαλιστική τους εταιρεία ή να διαθέτουν μικτή ασφάλεια.
Πληροφορίες: GoCar
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ