Λάτρης των τηλεοπτικών σειρών, ο Ted Sarandos, ο co-CEO του Netflix του παγκόσμιου γίγαντα του streaming, γεννήθηκε στη δεκαετία του ’60 και από μικρή ηλικία έδειξε την αγάπη του για την τηλεόραση.
Παιδί στη δεκαετία του ’60, καθισμένο σταυροπόδι μπροστά από το οθόνη τηλεόρασης που τρεμοπαίζει, μεγάλωσε σε μια φτωχή γειτονιά στο Φοίνιξ της Αριζόνα, ενώ γύρω του έπαιζαν δημιουργωντας ένα μίνι χάος τα τέσσερα αδέλφια του.
Περνούσε ώρες έτσι, με το πρόγραμμα της τηλεόρασης να είναι η μόνη του ρουτίνα. Τη νύχτα, μεταξύ 10 μ.μ. και 2 π.μ., όταν το σπίτι ήταν σκοτεινό, ήταν κολλημένος στην τηλεόραση βλέποντας τις κομωδίες I Love Lucy, The Jack Benny Show, Andy Griffith. Με το ζόρι κοιμόταν πέντε ώρες τη νύχτα.
Στην εφηβεία του έπιασε δουλειά σε ένα βιντεοκλάμπ και τότε ξεκίνησε το δικό του μαραθώνιο, καθ’ως είδε και τις 900 ταινίες που υπήρχαν στο βιντεοκλαμπ. Και κάπως έτσι ανέπτυξε μια εγκυκλοπαιδική γνώση του κινηματογράφου και της τηλεόρασης – συν ένα πολύ καλό ένστικτο για το τι άρεσε στους ανθρώπους (κάποιος τον αποκάλεσε κάποτε «ανθρώπινο αλγόριθμο»). Και μεγαλώνοντας έτσι, με την τηλεόραση να μοιάζει με… μοίρα για εκείνον, ο Sarandos κατάφερε να μπει στο «κουτί» που από παιδί τον διασκέδαζε με έναν τρόπο άκρως πρωτοποριακό.
Με το Netflix. Με το Netflix που στην αρχή του δεν είχε καμία σχέση με το Netflix που γνωρίζουμε τώρα, αφού ξεκίνησε ως μια εταιρεία διανομής ταινιών με το ταχυδρομείο, κάτι σαν ντελίβερι ταινιών και μετά από πολλά χρόνια εξελίχθηκε σε μια υπηρεσία streaming. Και μετά από επίσης πολλά χρόνια τον γίγαντα που γνωρίζουμε σήμερα, με τις δικές του μοναδικές παραγωγές.
Στο Netflix με τη μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα ο Sarandos εργάστηκε αρχικά ως επικεφαλής περιεχομένου. Είναι ο άνθρωπος που είπε το πρώτο «ναι» σε πολλές από τις επιτυχίες της πλατφόρμες που έχουν καθηλώσει εκατομμύρια τηλεθεατών ανά των κόσμο. Η ατάκα του είναι ότι ενώ οι περισσότεροι στον χώρο της ψυχαγωγίας πιστεύουν ότι η δουλειά τους είναι η τέχνη του να λες όχι, «εγώ πιστεύω ότι είναι η τέχνη του να λες ναι».
+Και με δικά του «ναι» έγιναν επιτυχίες σειρές όπως το Sex Education, το story που τού πήγε ένας 24χρονος απόφοιτο του NFTS ονόματι Laurie Nunn, και Sarandos μετέτρεψε σε μια επιτυχημένη σειρά με πρωταγωνίστρια την Gillian Anderson.
«Διαβάζω όλη τη νύχτα αν θέλω».
Ουσιαστικά, η επανάσταση που έφερε το Netflix είναι αυτης των συνεχής παρακολούθησης σειρών. Δεν βλέπεις τώρα ένα επεισόδιο και περιμένεις μια εβδομάδα για το επόμενο, αλλά παίρνεις όλη τη σειρά στα χέρια σου και την βλέπεις όπως θέλεις. Ο ίδιος ο Sarandos είχε παρομοιάσει το περίφημο binge viewing με το διάβασμα ενός βιβλίου.
«Διαβάζω πέντε σελίδες απόψε, 60 σελίδες το επόμενο βράδυ- ή διαβάζω όλη τη νύχτα αν θέλω», σχολίασε.
Το όραμα του Sarandos για το Netflix είναι αυτό μιας εταιρείας ψυχαγωγίας που ξεθάβει ποικίλες ιστορίες. Ο ίδιος λέει χαρακτηριστικά ότι «δίνουμε σε τοπικές ιστορίες παγκόσμιο κοινό». Και αν το σκεφτεί κανείς μάλλον προφανώς έχει δίκιο.
Στην πραγματικότητα, αυτό είναι σχεδόν το νόημα της τηλεόρασης γι’ αυτόν, επειδή «η αφήγηση ιστοριών μπορεί να ξεπεράσει όλα τα όρια». Για παράδειγμα, έχει διαφωνήσει με ανθρώπους που ορκίζονται ότι το Narcos δεν είναι ισπανόφωνο.
«Είναι κατά 85% ισπανόφωνο, αλλά οι άνθρωποι είναι τόσο απορροφημένοι από την αφήγηση της ιστορίας που δεν το προσέχουν», δηλώνει.
Αυτό το ήθος πηγάζει από την παιδική του ηλικία, όπου η τηλεόραση του παρείχε ένα παράθυρο στον κόσμο. Η οικογένειά του «δεν ταξιδεύαμε πολύ, οπότε ο τρόπος για να δει κανείς τον κόσμο ήταν μέσω των βιβλίων, των ταινιών και της τηλεόρασης», με τον ίδιο, βέβαια, να μην κατηγορεί τους γονείς του, αλλά να επισημαίνει ότι έκαναν το καλύτερο που μπορούσαν.
Η οικογένεια ζούσε αντιμετωπίζοντας οικονομικές δυσκολίες. Οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας κόβονταν συχνά – τηλέφωνο, φυσικό αέριο, ηλεκτρικό ρεύμα.
Η μητέρα του δυστυχώς έφυγε νωρίς και είδε μόνο «την αρχή» όλων όσων πέτυχε βλέποντας ατελείωτες ώρες τηλεόρασης.
«Θα της άρεσαν όλα αυτά. Ακόμα και πριν πεθάνει, αν γινόταν κάποια απονομή βραβείων ήθελε πάντα να δει αν θα πήγαινα», αναφέρει.
Το απίστευτο περιστατικό στη Σάμο
Το 2019, μιλώντας στην Evening Standard, o Sarandos είχε περιγράψει την πρώτη φορά που είχε επισκεφθεί το σπίτι της οικογένειάς του στη Σάμο.
«Ο πατέρας μου το είχε περιγράψει ως εξής: “Μπαίνεις στο λιμάνι. Στρίβεις αριστερά. Κοιτάζεις πάνω στο λόφο. Υπάρχει ένα κίτρινο σπίτι με κατσίκες στην αυλή, αυτό είναι”. Εγώ είπα ”δεν μπορεί να είναι τόσο απλό”. Αλλά ήταν. Τα παιδιά μου ήταν ενθουσιασμένα που θα γνώριζαν την οικογένειά τους. Χτυπήσαμε την πόρτα, αλλά δεν μιλούσαν αγγλικά, και εγώ δεν μιλάω ελληνικά, οπότε προσπάθησα να τους εξηγήσω ποιος είμαι, και τελικά μας έκλεισαν την πόρτα.
Η Σάρα (σσ η κόρη του) άρχισε να κλαίει: “Νόμιζα ότι θα βλέπαμε την οικογένειά μας”. Της λέω: “Σάρα, φαντάσου κάποιος να ερχόταν στην πόρτα μας και να άρχιζε να σου φωνάζει στα κινέζικα”. Γυρίσαμε στο ξενοδοχείο και ο διευθυντής του, έγραψε μια επιστολή στα ελληνικά με όσα τού είπα για να τη δώσω στους συγγενείς μου. Έτσι τους το έδωσα και πέντε λεπτά αργότερα τρώγαμε και πίναμε μαζί», ανέφερε.
Σε συνεντεύξεις του στο παρελθόν ο Sarandos έχει αναφερθεί και στις δυσκολίες που αντιμετώπισε στο Netflix.
Η πιο δύσκολη στιγμή δεν ήταν άλλη από το Ηοuse of Cards, μια από τις πρώτες σειρές του Netflix, η πρώτη σειρά στην οποία ήταν παραγωτός το Netflix και από τις σειρές εκείνες που καθιέρωσαν εν πολλοίς, την πλατφόρμα streaming.
Ήταν η πρώτη σειρά, όμως που έφερε και προβλήματα… Και αυτό λόγο Κέβιν Σπέισι, του πρωταγωνιστή της σειράς, ο οποίος κατηγορήθηκε πριν μερικά χρόνια για σεξουαλική παρενόχληση. Σε ερώτηση δημοσιογράφου το 2019 αν ο Sarandos ήταν πίσω από την απόφαση να «κοπεί» ο Σπέισι, ο ίδιος είχε απαντήσει θετικά.
«Ναι, εγώ προσωπικά τον έκοψα», είχε πει τότε, εξηγώντας γιατί αρνήθηκε να κόψει τη σειρά παρά την πίεση που υπήρχε. «2.300 άνθρωποι βιοπορίζονταν από τη σειρά, από τα γυρίσματά της και ένιωσα ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν είχαν καμία σχέση με αυτό που έκανε ο Κέβιν».
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ