Τέλος φαίνεται να δίνεται στην επικίνδυνη συνήθεια των οδηγών να «τσεκάρουν» το κινητό τους, κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Ειδικότερα, θα έρθουν κάμερες που θα τιμωρούν τη χρήση του κινητού, φωτογραφίζοντας τα χέρια των οδηγών.
Δεδομένων, λοιπόν, των κινδύνων που εγκυμονεί αυτή η ασυνείδητη συνήθεια, οι αρμόδιες αρχές των χωρών επιβάλλουν «τσουχτερά» πρόστιμα στους παραβάτες, την ίδια ώρα που εξετάζουν το ενδεχόμενο υιοθέτησης νέων, σύγχρονων μεθόδων για τον εντοπισμό όσων απομακρύνουν τα χέρια τους από το τιμόνι ώστε να «πιάσουν» το κινητό τους τηλέφωνο.
Σημαντική διευκόλυνση στο έργο των αστυνομικών αρχών επιθυμεί να παρέχει η εταιρεία Acusensus από την Αυστραλία, η οποία υπόσχεται να βάλει τέλος στη χρήση των smartphones κατά την οδήγηση, προσφέροντας στην αγορά υψηλής ακρίβειας κάμερες που αξιοποιούν τις δυνατότητες της τεχνικής νοημοσύνης, τραβώντας φωτογραφίες των χεριών των οδηγών.
Οι συσκευές (φορητές ή σταθερές) της Acusensus, υπό την ονομασία «Heads-Up» φέρουν compact διαστάσεις και μικρό βάρος, με αποτέλεσμα να τοποθετούνται εύκολα στις υφιστάμενες υποδομές των αυτοκινητόδρομων.
Παράλληλα, λειτουργούν απρόσκοπτα κάτω από όλες τις καιρικές συνθήκες και ανεξαρτήτως των επιπέδων φωτισμού, την ίδια ώρα που «συλλαμβάνουν» τους οδηγούς ακόμα και αν το όχημα ταξιδεύει με ταχύτητα που φτάνει τα 300 χλμ./ώρα. Η εικόνα, μάλιστα, δεν αλλοιώνεται χάρη στην παρουσία κάποιων υψηλής απόδοσης τεχνολογίας αισθητήρων.
Οι συσκευές «Heads-Up» μπορούν να τραβήξουν με πλήρως αυτοματοποιημένο τρόπο πάνω από 60.000 φωτογραφίες οχημάτων σε καθημερινή βάση.
Όπως αναφέρει η εταιρεία Acusensus, το φωτογραφικό υλικό που συλλέγεται από τις συσκευές αποστέλλεται σε εξειδικευμένο προσωπικό, ώστε να εξακριβωθεί η τέλεση της παράβασης.
Επιπροσθέτως, υπάρχει η δυνατότητα αποστολής του υλικού – μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα – σε άνδρες της Τροχαίας που επιτηρούν τους αυτοκινητοδρόμους, ώστε να δρομολογηθεί η ακινητοποίηση του εκάστοτε οχήματος και να βεβαιωθεί η παράβαση.
Σημειώνεται ότι πέρα από τη χρήση κινητού τηλεφώνου, το σύστημα της Acusensus μπορεί να εντοπίζει τη μη χρήση ζώνης, αλλά και να φωτογραφίζει την πινακίδα κυκλοφορίας του οχήματος, με την αρωγή της τεχνολογίας ANPR (αυτόματη αναγνώριση πινακίδας κυκλοφορίας).
Το σύστημα έχει ήδη υποβληθεί σε δοκιμαστική λειτουργία σε δρόμους της Αυστραλίας, προβαίνοντας στον έλεγχο πάνω από 18 εκ. οχημάτων, στο πλαίσιο των οποίου εντοπίστηκαν δεκάδες χιλιάδες παραβάτες.
Στις hi-tech κάμερες που τιμωρούν τη χρήση smartphone ποντάρει πολλά και η Γερμανία η οποία έχει θέσει σε πιλοτική εφαρμογή κάποιες σχετικής τεχνολογίας συσκευές.
Το πείραμα της Lexus
Μάλιστα, η αυτοκινητοβιομηχανία Lexus ήθελε να δείξει τι σημαίνουν αυτά τα δευτερόλεπτα που ανοίγει κανείς το κινητό, ενώ οδηγεί.
Έτσι, η ομάδα της Lexus κάλεσε τυχερούς συμμετέχοντες, οι οποίοι θα έπαιρναν μέρος σε ένα test drive του νέου μοντέλου, NX SUV, σε μία πίστα με κώνους και εμπόδια.
Αυτό που δεν ήξεραν, είναι ότι το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν ελαφρώς τροποποιημένο. Στο παρμπρίζ είχαν τοποθετηθεί ειδικά ηλεκτροχρωμικά κρύσταλλα, τα οποία μπορούσαν από τη μια στιγμή στην άλλη να θολώσουν το κρύσταλλο, και να το κάνουν αδιάφανο. Επίσης, στο αυτοκίνητο είχαν εγκατασταθεί κάμερες.
Ξαφνικά θολώνει το παρμπρίζ. Οδηγός και συνοδηγός δεν βλέπουν τίποτα μπροστά τους για ακριβώς 4,6 δευτερόλεπτα, με αποτέλεσμα, φυσικά, να φρικάρουν και να πέσουν πάνω στα εμπόδια που εμφανίζονται μπροστά τους. Μία από τους συμμετέχοντες δηλώνει στο βίντεο ότι: «αυτή ήταν μία από τις πιο τρομακτικές εμπειρίες της ζωής της».
Το συμπέρασμα
Αυτή η άσκηση έγινε προκειμένου να δείξει ότι τελικά δεν είναι κάποιος τόσο γρήγορος όσο πιστεύει, για να ανοίξει το κινητό του, ενώ οδηγεί.
Εξάλλου, έχουν γίνει πολλές έρευνες που αποδεικνύουν ότι η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης προκαλεί την απόσπαση της προσοχής του οδηγού, με κίνδυνο να γίνει ένα ατύχημα.
Οι οδηγοί με απόσπαση προσοχής είναι τέσσερις φορές πιθανότερο να προκαλέσουν ένα ατύχημα.
Εκστρατεία ενημέρωσης για τους κινδύνους χρήσης του κινητού στην οδήγηση
Στις ΗΠΑ, όπου υπολογίζεται ότι από το 2021 μέχρι το 2019 έχουν σκοτωθεί πάνω από 26.000 άνθρωποι σε τροχαίο ατύχημα που σχετίζεται με απόσπαση προσοχής του οδηγού. Ο Απρίλιος είναι τα τελευταία 10 χρόνια «Εθνικός Μήνας Ενημέρωσης για την Απόσπαση Προσοχής στην Οδήγηση». Οπότε έχουν κυκλοφορήσει διάφορα βιντεάκια, όπως το παρακάτω από τον Οργανισμό Εθνικής Ασφάλειας Κυκλοφορίας Αυτοκινητοδρόμων («NHTSA»), ο οποίος υπενθυμίζει με έναν απότομο τρόπο στους οδηγούς της χώρας ότι εκτός από επικίνδυνη, η χρήση κινητού στο αυτοκίνητο τιμωρείται με πρόστιμο:
Τι λέει ο Κ.Ο.Κ για τη χρήση κινητού στην οδήγηση
Μπορείς να μιλάς στο κινητό ενώ οδηγείς;
Μόνο αν έχεις ασύρματο ακουστικό (bluetooth) ή αν έχεις το κινητό σε ανοιχτή ακρόαση και το έχεις βάλει σε ειδική θήκη στο ταμπλό του αυτοκινήτου. Το να έχεις το κινητό στο χέρι ή στα μπούτια ή κάτω από τα μπούτια, δηλαδή, δεν περνάει. Πρέπει να είναι στην ειδική θήκη. Ούτε η χρήση του τηλεφώνου με ακουστικά (handsfree) επιτρέπεται, καθώς έχει αποδειχθεί εξίσου επικίνδυνη στην οδήγηση.
Μπορείς να στέλνεις μήνυμα ενώ οδηγείς;
Όχι. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να διαβάζεις ή να στέλνεις μήνυμα. Σε περίπτωση παράβασης των όρων του ΚΟΚ, σου παίρνουν επί τόπου στοιχεία κυκλοφορίας και άδεια οδήγησης για 60 ημέρες. Και το πρόστιμο είναι €100.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ