Ένα έγγραφο, που φέρνει στη δημοσιότητα ο ΑΝΤ1, αποκαλύπτει ότι από το 2010 οι μηχανοδηγοί προειδοποιούσαν για κίνδυνο εκδήλωσης δυστυχήματος λόγω έλλειψης του συστήματος τηλεδιοίκησης όμως η τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ έδινε οδηγίες αύξησης του ορίου ταχύτητας όπως στο τυφλό τμήμα Λιόσια-Κιάτο.
Οι μηχανοδηγοί προειδοποιούσαν για την αύξηση του ορίου ταχύτητας από τα 115 χλμ/ώρα στα 160 χλμ/ώρα, όπως ίσχυε για το τμήμα Λιόσια-Αεροδρόμιο, χωρίς το σύστημα τηλεδιοίκησης.
Στο εξώδικο προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ επεσήμαναν ότι για λόγους ασφαλείας, συστήνουν στα μέλη της να μην την εφαρμόσουν, καταλήγοντας ότι «σας καθιστούμε άμεσα υπεύθυνους για όποιο πρόβλημα προκύψει στην ασφαλή κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών».
«Μεταξύ Κιάτου και Λιοσίων δεν λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης. Μόνο μετά την Κόρινθο λειτουργεί για περίπου 5 χιλιόμετρα και μετά με κόκκινη ένδειξη συνεχίζουμε οι μηχανοδηγοί» καταγγέλλει στον ΑΝΤ1 ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κώστας Γενιδουνιάς.
Το έργο ETCS
Το σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS έπρεπε θεωρητικά να λειτουργεί σε όλη τη χώρα. Από το 2016 μέχρι σήμερα, υπογράφονται απανωτές συμβάσεις με τις εταιρίες όμως ακόμα δεν έχει τεθεί σε λειτουργία.
Στην ουσία το σύστημα ETCS αποτελείται από έναν πομπό στο τρένο που δίνει δεδομένα στη γραμμή. Αυτά μεταφέρονται σε κέντρο εκπομπής και από εκεί στα κεντρικά όπου έχουν πλήρη εικόνα για την κατάσταση της κυκλοφορίας.
«Εγώ τουλάχιστον είχα εκπαιδευτεί σε αυτό το σύστημα, είχαμε πάει το 2005 στη Γαλλία, για 15 μέρες είχαμε δουλέψει σε αυτό το σύστημα. Δεν μπορώ να σας πω πόσο χρονοβόρα είναι αλλά σίγουρα πάντως δεν κάνει 20 χρόνια. Χωρίς την τηλεδιοίκηση, δεν μπορεί να δει ο διαχειριστής της υποδομής πού είναι το τρένο. Κι εκεί επενεργεί ο ανθρώπινος παράγοντας όπου δίνει εντολές ο διαχειριστής πάλι διαμέσου του εντεταλμένου του εκπροσώπου σε εμάς τους μηχανοδηγούς για το πώς θα κινηθούμε» ανέφερε ο κ. Γενιδουνιάς.
Το κέντρο παρακολούθησης κυκλοφορίας που καταργήθηκε
Παρότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση, στο κτίριο της παλιάς έδρας του ΟΣΕ, υπήρχε μέχρι το τέλος του 2020 ένα κέντρο παρακολούθησης της κυκλοφορίας.
Το κέντρο επανδρωνόταν από 2 άτομα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έναν προϊστάμενο των μηχανοδηγών και έναν προϊστάμενο του μηχανικού κινήσεως. Αυτοί μαζί με τον ρυθμιστή της κυκλοφορίας, τον σταθμάρχη στα κεντρικά παρακολουθούσαν με όποια μέσα διέθεταν την κυκλοφορία των τρένων.
Αυτό το κέντρο πλέον δεν υπάρχει, καταγγέλλει ο πρώην διευθυντής ασφαλείας και κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Χρήστος Ρετσινάς.
«Αυτό γιατί σταμάτησε; Διότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ απέσυρε το προσωπικό της στο τέλος του 2020 που άλλαξε γραφεία και πήγε στη Συγγρού. Κι έκανε ένα δικό της σύστημα παρακολούθησης της κυκλοφορίας με GPS επάνω στις μηχανές των τρένων τα οποία όμως δεν σου εξασφαλίζουν την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Δεν σου δείχνει σε ποια γραμμή κινείσαι, άνοδο ή κάθοδο, κι αν θα πρόκειται να έρθεις σε μετωπική σύγκρουση με άλλο τρένο. Σου δείχνει μόνο πού είναι.
Ότι πάει προς τη Θήβα, ότι έφτασε στη Θήβα τάδε ώρα, ότι έφυγε μετά από ένα λεπτό, ότι πάει προς Λιβαδειά κλπ. Αυτό δε μου λέει τίποτα από έλεγχο ασφάλειας της κυκλοφορίας» δήλωσε ο κ, Ρετσινάς.
«Πακτωλός» χρημάτων στην «μαύρη τρύπα» του ΟΣΕ
Συνολικά 15,5 δισεκατομμύρια ευρώ που προορίζονταν για επενδύσεις τα τελευταία 20 χρόνια κατέληξαν στη «μαύρη τρύπα» του ΟΣΕ αποκαλύπτει η εφημερίδα Real News στο φύλλο της Κυριακής (5/3) φωτίζοντας τα διαχρονικά λάθη, τις παραλείψεις και τις αστοχίες που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών.
Όπως παραδέχεται και ο ΟΣΕ, η κάλυψη σε τηλεδιοίκηση είναι σε ποσοστό κάτω από το 50% στο δίκτυο.
Δείτε και το ρεπορτάζ του Open.
Η εργολαβία 717 συνδέεται άμεσα με τις πρώτες συμβάσεις του 2007 κι αυτό διότι το σύστημα ETCS δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς την αναβαθμισμένη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση.
Κάτι που θεωρείται κρίσιμο για όσα αποκαλύπτονται τα τελευταία 24ωρα στα Τέμπη.
Το ρεπορτάζ του ΑΝΤ1.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ