Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας ανοίγει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, όπως κάθε χρόνο, η αυλαία των Πανελλαδικών εξετάσεων, για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων και μια ημέρα, πριν, στις 2 Ιουνίου, για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ.
«Η φετινή χρονιά απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί «φυσιολογική»: υπήρχαν περίοδοι κατά τις οποίες πολλοί μαθητές ενός τμήματος απουσίαζαν, είτε γιατί νοσούσαν είτε γιατί βρίσκονταν σε καραντίνα και, πριν επιστρέψουν αυτοί, άλλοι συμμαθητές τους είχαν ξεκινήσει να απουσιάζουν, ενώ οι μέρες της απουσίας τους ήταν πολλές και συνεχόμενες· έτσι, ήταν ελάχιστες οι περίοδοι κατά τις οποίες όλοι οι μαθητές ενός τμήματος ήταν παρόντες. Υπήρχαν, λοιπόν, σημαντικά τμήματα της διδακτέας ύλης που κάποιοι μαθητές δεν τα διδάχτηκαν ποτέ.
Είχαν μόνο τη δυνατότητα να τα μελετήσουν στο πλαίσιο κάποιας επανάληψης.
Αντίστοιχη ήταν και η κατάσταση με τους εκπαιδευτικούς: και αυτοί απουσίαζαν για τους ίδιους λόγους και για μεγάλα διαστήματα και όταν επέστρεφαν, έπρεπε να κάνουν αγώνα δρόμου για να προχωρήσουν στην ύλη.
Φυσικά, οι εκπαιδευτικοί – στο μέτρο του δυνατού – προσπαθούσαμε να καλύψουμε τις απορίες και τα κενά των παιδιών στα διαλείμματα ή στα ελάχιστα κενά μας, στη διάρκεια μιας χρονιάς που, στα ούτως ή άλλως αυξημένα εξωδιδακτικά μας καθήκοντα (διοικητικές και γραφειοκρατικές εργασίες που εμείς τις διεκπεραιώνουμε), ήρθε να προστεθεί η αυτοαξιολόγηση, με τις ανούσιες φόρμες και δράσεις της», δήλωσε αποκλειστικά στο mynews.gr, o Θ.Α., εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Πώς ορίζονται οι συντελεστές βαρύτητας
Μια από τις σημαντικές αλλαγές που προχώρησε φέτος το Υπουργείο Παιδείας αφορά στον τρόπο υπολογισμού των μορίων, καθώς πλέον τα πανεπιστήμια είναι αρμόδια για τον καθορισμό του συντελεστή βαρύτητας, συνδιαμορφώνοντας, έτσι, τη βαθμολογία που θα χρειαστεί ο κάθε υποψήφιος για την εισαγωγή του σε ΑΕΙ.
Ο συντελεστής αυτός δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 20%, ενώ το άθροισμα και των τεσσάρων συντελεστών πρέπει να αποδίδει το 100%.
Στις περισσότερες Σχολές παρατηρείται ανομοιογένεια σχετικά με τους συντελεστές βαρύτητας, καθώς η κάθε μια έχει επιλέξει με δικά της κριτήρια να πριμοδοτήσει τα μαθήματα που θεωρεί ως πιο σημαντικά.
Ενδεικτικά:
Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Αθήνα) | Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Θεσσαλονίκη) | |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | 30 | 25 |
Αρχαία Ελληνικά | 20 | 25 |
Ιστορία | 25 | 25 |
Λατινικά | 25 | 25 |
Αγγλικά | 20 | 20 |
Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Αθήνα) | Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Θεσσαλονίκη) | |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | 30 | 25 |
Αρχαία Ελληνικά | 26 | 25 |
Ιστορία | 24 | 25 |
Λατινικά | 20 | 25 |
Νομικής (Αθήνα) | Νομικής (Θεσσαλονίκη) | |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | 25 | 30 |
Αρχαία Ελληνικά | 25 | 30 |
Ιστορία | 25 | 20 |
Λατινικά | 25 | 20 |
Φιλολογίας (Αθήνα) | Φιλολογίας (Πάτρα) | |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | 26 | 30 |
Αρχαία Ελληνικά | 26 | 30 |
Ιστορία | 22 | 20 |
Λατινικά | 26 | 20 |
Μαθηματικών (Θεσσαλονίκη) | Μαθηματικών (Καστοριά) | |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | 20 | 25 |
Φυσική | 25 | 25 |
Χημεία | 20 | 25 |
Μαθηματικά | 35 | 25 |
Φυσικής (Αθήνα) | Φυσικής (Λαμία) | |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | 20 | 25 |
Φυσική | 33 | 25 |
Χημεία | 20 | 25 |
Μαθηματικά | 27 | 25 |
Χημείας (Ηράκλειο) | Χημείας (Πάτρα) | |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | 20 | 20 |
Φυσική | 26 | 20 |
Χημεία | 27 | 40 |
Μαθηματικά | 27 | 20 |
Ιατρικής (Αθήνα) | Ιατρικής (Πάτρα) | |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | 25 | 20 |
Φυσική | 25 | 25 |
Χημεία | 25 | 25 |
Βιολογία | 25 | 30 |
To «μπρα ντε φερ» με Μαθηματικά και Ιστορία
Στις περσινές εξετάσεις, τα δυο μαθήματα που οδήγησαν περισσότερους από τους μισούς υποψήφιους σε βαθμολογίες κάτω από τη βάση ήταν τα Μαθηματικά και η Ιστορία.
Ειδικότερα, στα Μαθηματικά κάτω από τη βάση έγραψε ποσοστό 57,31% των υποψηφίων, εκ των συνολικά 22.266, ενώ στην Ιστορία, κάτω από τη βάση έγραψε το 51,18%, εκ των 11.407 υποψηφίων.
Αυξημένης δυσκολίας θέματα θεωρήθηκαν και τα περσινά θέματα στη Φυσική και τα Αρχαία, με το 45,59% να γράφει κάτω από τη βάση στη Φυσική και το 45,26% στα Αρχαία Ελληνικά.
Αντιθέτως, στο μάθημα της Έκθεσης μόνο το 20,37%των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση.
Σχεδόν 10.000 νέοι εκτός πανεπιστημίων
Παράλληλα, άλλος ένας «σκόπελος» που έχουν να αντιμετωπίσουν οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου, οι οποίοι θα εξεταστούν στις Πανελλαδικές είναι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), καθώς, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, ο αριθμός των εισακτέων ανά Πανεπιστημιακή Σχολή/Τμήμα για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 θα είναι συνολικά 68.394 φέτος, δηλαδή σχεδόν 10.000 λιγότεροι από πέρσι.
«Σε αυτό το πλαίσιο, η αύξηση της ύλης και η εφαρμογή της ΕΒΕ πρόσθεσαν άγχος και κόπωση στους μαθητές, των οποίων η συναισθηματική κατάσταση ήταν ήδη επιβαρυμένη και η ψυχική υγεία εύθραυστη. Πολλοί δεν κατάφεραν να «τερματίσουν» στην κούρσα και εγκατέλειψαν.
Οι γονείς έρχονταν στο σχολείο να ενημερωθούν για την πρόοδο των μαθητών με πρωτόγνωρη αγωνία και αρκετοί επεσήμαιναν την ψυχολογική κόπωση και το αίσθημα ματαίωσης των παιδιών για τις προσπάθειές τους. Όπως πάντα, υπήρχαν και αυτοί που, έχοντας υψηλές προσδοκίες από τα παιδιά τους, εκπλήσσονταν όταν οι εκπαιδευτικοί κάναμε λόγο για τις αδυναμίες και τις δυσκολίες των παιδιών, γιατί τα φροντιστήρια τους είχαν καλλιεργήσει μια ψευδή εικόνα.
Η επιλογή του Υπουργείου να αυξήσει τόσο πολύ την ύλη και η επιμονή του στην εφαρμογή της ΕΒΕ (αλλά και της Τράπεζας Θεμάτων στις άλλες δύο τάξεις) δεν είναι απλώς παράλογη· είναι επικίνδυνη για την ίδια την εκπαιδευτική και παιδαγωγική διαδικασία, την οποία τινάζει στον αέρα, και εκφοβιστική για μαθητές και γονείς. Η αύξηση της ύλης επιβάλλει η εκπαιδευτική διαδικασία να εστιάζει στην ποσότητα, σε βάρος φυσικά της ποιότητας της μάθησης, στην έκταση και όχι στο βάθος των γνώσεων.
Να σημειωθεί ότι όταν οι ώρες διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων αυξήθηκαν (από το σχολ. έτος 2019-20), αυτό έγινε στη λογική της κάλυψης των κενών των μαθητών και της εμβάθυνσης στην ύλη, ενώ τώρα αυτή η αύξηση των ωρών «αξιοποιήθηκε» για την αύξηση της ύλης: υπάρχει, συνεπώς, μια ανακολουθία προθέσεων και εφαρμοζόμενης εκπαιδευτικής πολιτικής.
Η ΕΒΕ από την άλλη, όπως έδειξε και η περσινή εμπειρία από την εφαρμογή της, είναι μέτρο παράλογο. Συναρτά την επιτυχία πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με έναν τυχαίο και αυθαίρετα υπολογιζόμενο μέσο όρο. Καμία σχέση δεν έχει με την ικανότητα ενός μαθητή να ακολουθήσει πανεπιστημιακές σπουδές. Πέρσι υπήρξαν υποψήφιοι που δεν πέρασαν πουθενάγιατί δεν έπιαναν την ΕΒΕ, ενώ είχαν περισσότερα μόρια από κάποιους που πέρασαν γιατί είχαν γράψει καλύτερα σε κάποιο μάθημα με συντελεστή αυξημένης βαρύτητας. Ας κατασταλάξει το Υπουργείο: κριτήριο για την εισαγωγή είναι τα μόρια (που υπολογίζονται με συντελεστή βαρύτητας για κάποια μαθήματα) ή ο μέσος όρος (που υπολογίζεται χωρίς συντελεστή); Η ΕΒΕ υπάρχει μόνο για να δικαιολογήσει τη μείωση των θέσεων των εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», τόνισε ο κ. Θ.Α.
Όσοι υποψήφιοι δεν έχουν την απαιτούμενη βαθμολογία και δεν ξεπερνούν το 80% του Γενικού Μέσου Όρου δεν θα μπορούν να καταθέσουν μηχανογραφικό και να διεκδικήσουν μια θέση στα Πανεπιστήμια, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα να μη συμπληρώνονται οι προσφερόμενες από τα Πανεπιστήμια θέσεις, με το πρόβλημα να είναι πιο έντονο στις σχολές χαμηλότερης ζήτησης, όπου η ΕΒΕ ήταν τα προηγούμενα χρόνια ήδη χαμηλή.
Έτσι, προκειμένου οι υποψήφιοι να μπορέσουν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους, θα πρέπει να έχουν συγκεντρώσει μέσο όρο βαθμών στα Πανελλαδικά Εξεταζόμενα Μαθήματα μεγαλύτερο από την ΕΒΕ, ενώ για όσες σχολές απαιτούν εξέταση στα ειδικά μαθήματα, θα πρέπει επιπλέον και για το εκάστοτε ειδικό μάθημα να έχουν βαθμολογία μεγαλύτερη από την απαιτούμενη ΕΒΕ του ειδικού μαθήματος.
«Σε αυτές τις αποφάσεις του Υπουργείου αποκρυσταλλώνεται η εκπαιδευτική πολιτική του: εντατικοποίηση και αύξηση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, παιδεία για λίγους, θεώρηση της παραπαιδείας όχι μόνο ως αναγκαίας αλλά και ως αυτονόητης.
Είναι φόβητρα και μέσα πειθάρχησης μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων.
Πρόκειται, πάντως, για συνειδητή επιλογή, όπως φαίνεται από το γεγονός ότι αυτό κώφευε επίμονα στις συνεχείς εκκλήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, όπως αυτές εκφράστηκαν στις αποφάσεις και τα υπομνήματα που κατέθεταν οι ενώσεις εκπαιδευτικών και γονέων», επεσήμανε ο εκπαιδευτικός.
Το πρόγραμμα των εξετάσεων για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ
Αξίζει να σημειωθεί ότι για τον υπολογισμό του συνολικού αριθμού μορίων λαμβάνεται υπόψη ο γραπτός βαθμός σε καθένα από τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα και πολλαπλασιάζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή βαρύτητας και, στη συνέχεια, τα τέσσερα γινόμενα προστίθενται και το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται επί 1.000.
Τι ισχύει για τα μέτρα κορωνοϊού
Όπως χαρακτηριστικά ανάφερε στο mynews.gr η κα. Μαριγούλα Κοσμίδου, η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, τα ισχύοντα μέτρα προς αποφυγή της εξάπλωσης του κορωνοϊού είναι τα ίδια με πέρσι.
Αναλυτικότερα, οι Πρόεδροι και τα μέλη των Επιτροπών Εξετάσεων κάθε εξεταστικού κέντρου καλούνται να μεριμνήσουν ώστε:
- να ισχύσει η υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας σε όλους τους εσωτερικούς χώρους,
- να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός,
- να τηρηθεί απόσταση 1,5 μέτρου ανάμεσα στους υποψηφίους,
- να αερίζεται τακτικά η αίθουσα
Παράλληλα, όσοι εκπαιδευτικοί και διοικητικοί δεν έχουν εμβολιασθεί ή έχουν νοσήσει το τελευταίο εξάμηνο και συμμετέχουν με οποιονδήποτε τρόπο στις πανελλαδικές εξετάσεις, υποχρεούνται στη διενέργεια εργαστηριακού ελέγχου για κορωνοϊό COVID-19 (PCR ή rapid test, με ιδία δαπάνη) μία φορά την εβδομάδα έως 48 ώρες πριν από την προσέλευσή τους στις εκπαιδευτικές δομές.
Ειδικότερα, όσον αφορά στη διεξαγωγή εξέτασης του μαθήματος «Μουσική εκτέλεση και ερμηνεία»:
- επιτρέπεται η χρήση πνευστών και κρουστών οργάνων,
- τηρείται απόσταση 3 μέτρων μεταξύ του εξεταζομένου και των εξεταστών-βαθμολογητών που βρίσκονται πίσω από το παραβάν,
- καθαρίζονται τα μουσικά όργανα με απολυμαντικό υγρό πριν από τη χρήση τους από κάθε υποψήφιο
Όσον αφορά τη διεξαγωγή των πρακτικών δοκιμασιών για την εισαγωγή υποψηφίων στα ΤΕΦΑΑ ισχύει:
- ο καθαρισμός με απολυμαντικό υγρό των οργάνων εξέτασης και του βοηθητικού εξοπλισμού, πριν τη χρήση τους,
- η τήρηση απόστασης ενάμισι μέτρου μεταξύ των υποψηφίων στους χώρους προετοιμασίας ή προθέρμανσης των υποψηφίων.
Οι αλλαγές στα μαθήματα και οι αντιδράσεις
Όλοι οι υποψήφιοι, ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού στην οποία ανήκουν, θα εξεταστούν σε τέσσερα μαθήματα, με επιπλέον μαθήματα τα ειδικά και τις πρακτικές δοκιμασίες.
Φέτος, για τους υποψηφίους της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, το μάθημα της Κοινωνιολογίας αντικαθίσταται με εκείνο των Λατινικών, ενώ ακόμη και για τους υποψήφιους των προηγούμενων ετών το Υπουργείο Παιδείας έχει αποφασίσει ότι θα διαγωνιστούν στα Λατινικά και όχι στην Κοινωνιολογία, παρά τις αντιδράσεις μαθητών και γονέων.
Όσον αφορά δε την εισαγωγή στο Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, από το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 και εφεξής, οι υποψήφιοι θα εξετάζονται μόνο στο ειδικό μάθημα «Ελεύθερο Σχέδιο».
Χωρίς διπλό μηχανογραφικό και φέτος
Για άλλη μια χρονιά το Υπουργείο Παιδείας πρότεινε την αναστολή της διάταξης για το δεύτερο μηχανογραφικό για δύο λόγους μετά την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Ο πρώτος λόγος έχει να κάνει με το γεγονός ότι το 93% των εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πέτυχαν την εισαγωγή τους σε Σχολή ή Τμήμα μεταξύ των δέκα πρώτων επιλογών τους, επομένως περιορίστηκε δραστικά η τυχαία εισαγωγή σε χαμηλής προτεραιότητας Σχολές ή Τμήματα για τον υποψήφιο.
Ο δεύτερος σχετίζεται με τη δυνατότητα που έχουν τα ΑΕΙ, μέσα σε επαρκές χρονικό διάστημα, να εφαρμόσουν το σύστημα του καθορισμού των συντελεστών βαρύτητας, ώστε να μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα που θα ληφθούν υπόψη και από τους υποψηφίους, εν όψει της επιλογής τους.
Με τη συμπλήρωση του διπλού μηχανογραφικού, οι υποψήφιοι θα μπορούσαν να συμπληρώσουν στο πρώτο μηχανογραφικό τους μόνο το 10% των Σχολών κάθε επιστημονικού πεδίου (20% στην περίπτωση των ΕΠΑΛ), ενώ σε δεύτερη φάση θα συμπληρώνονταν μόνο από τους υποψήφιου που δεν εισήχθησαν στην πρώτη φάση.
Υπενθυμίζεται ότι φέτος οι υποψήφιοι θα έχουν ένα μηχανογραφικό για τα ΑΕΙ και ένα παράλληλο για την εισαγωγή στα Δημόσια ΙΕΚ.
Οι αλλαγές σε Τμήματα και Επιστημονικά Πεδία
Όπως αποφασίστηκε, για φέτος καταργούνται τα παρακάτω τμήματα:
- Περιφερειακής και Διασυνοριακής Ανάπτυξης (Κοζάνη) του Παν. Δυτικής Μακεδονίας, το οποίο πέρσι είχε 320 θέσεις
- Μηχανικών Περιβάλλοντος (Αγρίνιο) του Παν. Πατρών
- Πρόγραμμα Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής Βελλάς Ιωαννίνων
- Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών Βελλάς Ιωαννίνων
- Πρόγραμμα Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων Θεσσαλονίκης
- Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών Θεσσαλονίκης
- Πρόγραμμα Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής Ηρακλείου Κρήτης
Παράλληλα, προκειμένου να ενισχυθεί το Πεδίο των «Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής»:
- Το Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης, Αγροδιατροφής και Διαχείρισης Φυσικών Πόρων του ΕΚΠΑ εντάσσεται στο 2ο, στο 3ο και στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο
- Το Τμήμα Χρηματοοικονομικής & Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς εντάσσεται στο 2ο και στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο
- Το νέο Τμήμα της Σχολής Ικάρων (ΣΙ) – Μετεωρολόγων (ΜΤ) εντάσσεται στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο
- Το νέο Τμήμα της Σχολής Ικάρων (ΣΙ) – Έρευνας Πληροφορικής (ΕΠ) εντάσσεται στο 2ο και στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο
- Τα νέα Τμήματα της Σχολής Ικάρων (ΣΙ) – Διοικητικών (Δ) και Ικάρων (ΣΙ) – Εφοδιαστών (Ε) εντάσσονται στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο
- Το Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου εντάσσεται στπ 2ο και στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο
Ταυτόχρονα για την εισαγωγή στις σχολές Πυροσβεστών, μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2022, οι υποψήφιοι θα κληθούν να εξεταστούν σε ένα νέο και άκρως απαιτητικό μάθημα, το οποίο θα έχουν μόνο μια προσπάθεια για την ολοκλήρωσή του.
Αναλυτικότερα, πρόκειται για τη μεταφορά ανά χέρι, αλτήρα, με λαβή βάρους 25 κιλών εκάστου, σε απόσταση 100 μέτρων χωρίς διακοπή των κινήσεων και χωρίς επαφή των αλτήρων με το έδαφος, σε χρόνο 50 δευτερολέπτων.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ