Το 63ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης βάζει τον πήχη ακόμη πιο ψηλά και ανοίγει τον δρόμο στους Έλληνες παραγωγούς σειρών προς το εξωτερικό.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η νέα σειρά με τον τίτλο “Maestro” του Χριστόφορου Παπακαλιάτη.
Συζήτηση παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη
Στο πλαίσιο της νέας ενότητας του Φεστιβάλ Agora Series πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τίτλο «The Triangle of Happiness: International Series – Entertainment Services- Movies», την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας.
Τη συζήτηση τίμησε με την παρουσία του ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος παρουσίασε τους βασικούς άξονες της στρατηγικής της χώρας σε θέματα στήριξης και ανάπτυξης της οπτικοακουστικής βιομηχανίας.
Την εκδήλωση χαιρέτισε ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αρμόδιος για Θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης.
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν οι Σταύρος Καλαφάτης, Υφυπουργός Eσωτερικών, Αρμόδιος για Θέματα Μακεδονίας-Θράκης, Απόστολος Τζιτζικώστας, Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Βούλα Πατουλίδου, Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, βουλευτές και εκπρόσωποι της πολιτικής σκηνής. Το Φεστιβάλ εκπροσώπησαν οι Ελευθερία Θανούλη, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ, Γρηγόρης Βαρδαρινός, Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ, Σπύρος Βούγιας, Θέμις Μπαζάκα και Φίλιος Στάγκος, μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ. Στο πάνελ, το οποίο πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινημαγράφου, συμμετείχαν οι κορυφαίοι επαγγελματίες του οπτικοακουστικού χώρου Ferdinand Dohna (Beta Film), Sam Hoyle (Sky Studios), Peter Nadermann (Nadcon Film) Richard Pommérat (N9ne Studio), Veronica Vitali (NETFLIX), Boban Jevtic (Firefly Productions), Julien Leroux (Paper Entertainment), ενώ τη συζήτησε συντόνισε ο Jac Ntim (Deadline).
Την εκδήλωση προλόγισε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ορέστης Ανδρεαδάκης, μιλώντας για το νέο εγχείρημα της Αγοράς, Agora Series, και τη συνεχή μεταβολή και εξέλιξη του τηλεοπτικού περιεχομένου:
«Κύριε Πρωθυπουργέ, κύριε Υφυπουργέ Εσωτερικών, κύριε Υφυπουργέ Πολιτισμού και Αθλητισμού, κύριε Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, κύριε Δήμαρχε Θεσσαλονίκης, κυρίες και κύριοι, θα ήθελα να σας καλωσορίσω στην πρώτη ομιλία του Agora Series, την πρώτη από πολλές που θα ακολουθήσουν.
Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι που σας καλωσορίζουμε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, για να μοιραστούμε το όραμά μας για τον συνεχώς εξελισσόμενο κόσμο της ψυχαγωγίας.
Σήμερα λανσάρουμε το Agora Series, ένα τμήμα της Αγοράς που ιδρύθηκε πρόσφατα με σκοπό να στήσει ένα δίκτυο επικοινωνίας με τους επαγγελματίες που δημιουργούν σειρές για τηλεοπτικά δίκτυα και πλατφόρμες streaming. Αυτό το νέο τμήμα του Φεστιβάλ ευελπιστούμε να μεταμορφωθεί, με την υποστήριξή σας, σε ένα ταχέως αναπτυσσόμενο σημείο συνάντησης για τη διεύρυνση της τηλεοπτικής παραγωγής.
Το σημείο… εστίασης
Το σημείο εστίασης του Φεστιβάλ είναι η τέχνη του κινηματογράφου και, τα τελευταία χρόνια, έχουμε δει τηλεοπτικές παραγωγές που είχαν κινηματογραφική αισθητική, όπως το Twin Peaks του Ντέιβιντ Λιντς, το The Wire ή το The Sopranos, που άλλαξαν την οπτική μας για το πώς αντιλαμβανόμαστε την έννοια του τηλεοπτικού περιεχομένου.
Στο κλίμα της εποχής, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης δεσμεύεται να βοηθήσει την ελληνική βιομηχανία να βρει νέα κανάλια, νέες αγορές, να κυνηγήσει νέα βραβεία, να προσφέρει νέες ευκαιρίες εργασίας και να επικοινωνήσει με τον κόσμο».
Στο σημείο αυτό, ο κ. Ανδρεαδάκης έδωσε τον λόγο στον Νικόλα Γιατρομανωλάκη, Υφυπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού: «Κύριε Πρωθυπουργέ, αγαπητοί συνεργάτες και φίλοι, καλώς ορίσατε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Το όνομα του Φεστιβάλ έχει τον χαρακτηρισμό “κινηματογράφου”, κι αυτό γεννά την απορία του γιατί βρισκόμαστε σήμερα εδώ και γιατί ξεκινάμε τη συζήτηση αυτή γύρω από τις τηλεοπτικές σειρές.
Όπως όλοι γνωρίζουμε, τα πράγματα αλλάζουν. Και το Φεστιβάλ άλλαξε κι αυτό μέσα στα χρόνια. Στην αρχή, δεν υπήρχε το κομμάτι της Αγοράς, το οποίο είναι πλέον ζωτικής σημασίας.
Επίσης, όπως μάθαμε τα τελευταία χρόνια, η διαχωριστική γραμμή μεταξύ κινηματογράφου και τηλεόρασης γίνεται πιο θολή. Αυτό έγινε ακόμη πιο προφανές μέσα στην πανδημία και προώθησε τις πλατφόρμες και την παρουσία τους στις ζωές μας. Μας έκανε επίσης να αμφισβητήσουμε διάφορα επιχειρηματικά μοντέλα, αλλά και μοντέλα διανομής. Ωστόσο, κάποια πράγματα όπως το περιεχόμενο, δεν αλλάζουν, και θα είναι πάντα σημαντικά σ’ αυτή τη βιομηχανία.
Κι αυτό είναι κάτι που θέλουμε να εξερευνήσουμε μαζί.
Είναι μια καθοριστική στιγμή για το Υπουργείο Πολιτισμού, για το Φεστιβάλ αλλά και για το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, για να διευρύνουμε την οπτική μας προς αυτή την κατεύθυνση.
Είναι επίσης σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι αυτό είμαστε οι μόνοι που αλλάζουμε, καθώς ακόμη και η Eurimages συζητά πλέον για τις τηλεοπτικές σειρές εκτός από το σινεμά.
Για τα υπόλοιπα που αλλάζουν θα ακούσετε περισσότερα στη συζήτηση που ακολουθεί, αλλά κι εμείς αλλάζουμε πολύ ως Κυβέρνηση.
Καθώς μιλάμε για ιστορίες σήμερα, μια ιστορία λέει πως όταν ο Γούντι Άλεν ήθελε να γυρίσει το Ακαταμάχητη Αφροδίτη λίγες δεκαετίες πριν, εδώ στην Ελλάδα, οι κρατικές μας υπηρεσίες ήταν πολύ πρόθυμες να του κάνουν υποδείξεις για το σενάριό του, με αποτέλεσμα αποφάσισε να γυρίσει την ταινία στη Σικελία.
Πλέον είμαστε πιο ευέλικτοι, πιο ανοιχτοί, πιο δεκτικοί και καταλαβαίνουμε πλέον την αξία της βιομηχανίας αυτής, αλλά και των ανθρώπων που εργάζονται σ’ αυτήν.
Αυτός είναι ο λόγος που γυρίζονται στην Ελλάδα περισσότερες ταινίες από ποτέ, ακόμη και μέσα στην πανδημία.
Είμαι βέβαιος η κινηματογραφική βιομηχανία διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην αύξηση της πολιτιστικής απασχόλησης στην Ελλάδα κατά 17% μεταξύ 2020 και 2021.
Θα ήθελα να καλέσω τον Πρωθυπουργό στη σκηνή για να μιλήσει περισσότερο για τη στρατηγική μας, αλλά και να τον ευχαριστήσω για τη διορατικότητα του για τη σημασία αυτό του πεδίου, απαραίτητη προϋπόθεση, καθώς μόνο με τον προσεκτικό συντονισμό διαφόρων φορέων και μηχανισμών της Κυβέρνησης είναι εφικτό να υλοποιηθεί».
Αμέσως μετά, στη σκηνή ανέβηκε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος δήλωσε τα εξής: «Θα ήθελα να ξεκινήσω, ευχαριστώντας όλους όσοι βρίσκονται στο πάνελ, για τη συμμετοχή τους σε μια εξαιρετικά διαφωτιστική -όπως είμαι βέβαιος ότι θα είναι- συζήτηση που θα παρουσιάσει το σημερινό τοπίο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης στον κόσμο.
Αν κοιτάξει κανείς την ποιότητα της δουλειάς, στην προώθηση της οποίας έχουν συμβάλλει -με παραγωγές μεταξύ άλλων, όπως The Killing, Dr. Who, Tehran, War and Peace, Borgia- είναι βέβαιο πως από τη συζήτηση θα αντλήσει μία πολύ ουσιαστική εικόνα που -είμαι σίγουρος- δεν θα θέλει να χάσει.
Είναι μεγάλη τιμή και χαρά για μένα προσωπικά να βρίσκομαι σήμερα εδώ, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Σας ευχαριστώ όλους για τη διοργάνωση αυτής της εκδήλωσης.
Ενημερώθηκα για τη σημαντική πρόοδο που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια. Και είναι σημαντικό ότι βρίσκομαι εδώ σήμερα, ανάμεσα στα πιο ταλαντούχα και δημιουργικά μυαλά στη χώρα μας και στον κόσμο. Όπως γνωρίζετε, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της σύγχρονης ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας και -όπως επισημάνατε- η διαχωριστική γραμμή μεταξύ κινηματογράφου και τηλεόρασης γίνεται ολοένα και πιο δυσδιάκριτη.
Και αποδεικνύεται πόσο ισχυρή είναι σήμερα αυτή η βιομηχανία.
Με πολύ μεγαλύτερη προβολή των ελληνικών ταλέντων στις διεθνείς αγορές, περισσότερες συμπαραγωγές και περισσότερες ξένες παραγωγές που γυρίστηκαν στην Ελλάδα. Αρκετές απ’ αυτές γυρίζονται εδώ στη Θεσσαλονίκη, αγαπητέ Δήμαρχε, αγαπητέ Περιφερειάρχη. Και, όπως αντιλαμβάνομαι, πιθανώς να ακολουθήσουν κι άλλες ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις τις επόμενες ημέρες.
Μόνο πέρυσι είχαμε 200 παραγωγές στη χώρα μας, μεταξύ των οποίων περισσότερες από 20 ελληνικές ταινίες μεγάλου μήκους και περισσότερες από 20 τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές από μεγάλα στούντιο του Χόλυγουντ.
Ο φετινός νικητής του Χρυσού Φοίνικα, Το Τρίγωνο της Θλίψης (The Triangle of Sadness), ήταν συμπαραγωγή της Heretic, μιας ελληνικής εταιρείας παραγωγής, και γυρίστηκε κατά μεγάλο μέρος στο νησί της Εύβοιας. Παράλληλα, η ταινία μικρού μήκους της Εύης Καλογηροπούλου, Στον Θρόνο του Ξέρξη (On Xerxes’ Throne), έλαβε το βραβείο του Canal+ στην κατηγορία της, στην Εβδομάδα Κριτικής στις Κάννες. Όπως σημείωσε ένα περιοδικό της κινηματογραφικής βιομηχανίας:
“Παρά τις επιπτώσεις του COVID-19 και την οικονομική κρίση στα τέλη της δεκαετίας του 2000, η ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία έχει αναδειχθεί ως υπολογίσιμη δύναμη στην παγκόσμια σκηνή”», δήλωσε αρχικά ο Πρωθυπουργός.
«Φυσικά, δεν έχουμε όλοι το ταλέντο ώστε να είμαστε μέρος της δημιουργικής διαδικασίας. Αλλά εμείς στην Κυβέρνηση καταλαβαίνουμε ότι η δημιουργία μιας ταινίας δεν είναι απλώς ένα δημιουργικό εγχείρημα.
Είναι επίσης ένα οικονομικό εγχείρημα, που είναι σημαντικό για ολόκληρη τη χώρα -αυτός ο κλάδος απασχολεί, άμεσα και έμμεσα, πάνω από 100.000 άτομα, ενώ ασφαλώς έχει ευρύτερο οικονομικό αντίκτυπο σε πολλούς τομείς και περιοχές.
Από την πρώτη στιγμή, παρουσιάσαμε μια ξεκάθαρη στρατηγική που ουσιαστικά εδραζόταν σε τρεις πυλώνες, που στοχεύουν στη στήριξη και ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας, η οποία συνεχίζει να χτίζει πάνω στην επιτυχία που γνώρισε τα τελευταία χρόνια.
Σε όλους τους τομείς της οικονομίας στόχος μας ήταν πάντα να δημιουργήσουμε το καλύτερο δυνατό περιβάλλον για επιχειρήσεις και επενδύσεις.
Αυτό ισχύει φυσικά και για τον δικό σας κλάδο.
Επομένως, ο πρώτος πυλώνας της στρατηγικής μας περιστρέφεται γύρω από την παροχή κινήτρων, με τη χώρα μας να προσφέρει τώρα ένα από τα πιο ανταγωνιστικά προγράμματα σε ολόκληρη την ΕΕ και να έχει περαιτέρω απλοποιήσει διαδικασίες αιτήσεων και πιστοποίησης.
Είμαι βέβαιος ότι πολλοί από σας γνωρίζετε για το πρόγραμμα κινήτρων που προσφέρουμε. Δεν εφηύραμε και πάλι τον τροχό. Κοιτάξαμε τι έκαναν άλλες χώρες και προσπαθήσαμε να το κάνουμε κάπως καλύτερα.
Έχουμε, λοιπόν, ένα cash rebate ύψους 40% σε επιλέξιμες δαπάνες που πραγματοποιούνται από παραγωγές στην ελληνική επικράτεια, για όλα τα οπτικοακουστικά έργα.
Περισσότερα από 140 εκατομμύρια ευρώ διανεμήθηκαν πέρυσι. Αυτό μπορεί να συνδυαστεί με ένα κίνητρο φορολογικής ελάφρυνσης της τάξης του 30% για επιλέξιμες δαπάνες», σημείωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Προσθέσαμε σε αυτά τα κίνητρα την επιλεξιμότητα τιμολογίων για συντελεστές που δεν διαμένουν στην Ελλάδα, σε περιπτώσεις παραγωγών με επιλέξιμες δαπάνες που υπερβαίνουν τα 8 εκατομμύρια -και έως το 50% του επιλέξιμου κόστους.
Ενώ υπάρχει και η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, που μπορεί να εγγυηθεί τραπεζικά δάνεια έως και 900.000 ευρώ για τον οπτικοακουστικό τομέα, και το πρόγραμμα «Entrepreneurship 360», ένα ειδικό πρόγραμμα κρατικών ενισχύσεων για την στήριξη οπτικοακουστικών στούντιο. Ο δεύτερος πυλώνας μας είναι οι υποδομές.
Έχουμε επίγνωση της έλλειψης επαρκών soundstages (στούντιο ηχογράφησης), το οποίο αποτελεί πρόκληση και για τον λόγο αυτό γνωρίζουμε πως χρειαζόμαστε περισσότερες υπερσύγχρονες υποδομές, οι οποίες θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να γίνει η σημαντική δύναμη στον οπτικοακουστικό τομέα που πρέπει να είμαστε.
Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τέτοιου τύπου επενδύσεις.
Και κάποιες από αυτές θα λάβουν χώρα σε μικρή απόσταση από το σημείο όπου βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή, στη Θεσσαλονίκη.
Και βεβαίως θα πρέπει να αναφέρω πως οι επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να πραγματοποιήσουν τέτοιου είδους επενδύσεις μπορούν επίσης να επωφεληθούν από εξαιρετικά χαμηλά δάνεια από τον μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ. Τα δάνεια αυτά έχουν επιτόκιο κάτω του 1%, το οποίο είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό δεδομένου του σημερινού περιβάλλοντος επιτοκίων», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Και φυσικά, ο τελευταίος πυλώνας της στρατηγικής μας είναι η το ανθρώπινο κεφάλαιο.
Χωρίς τους κατάλληλους ανθρώπους και ειδικά τις κατάλληλες δεξιότητες, αυτή η βιομηχανία δεν μπορεί να αναπτυχθεί.
Έτσι, η κατάλληλη αναβάθμιση των δεξιοτήτων των συνεργείων, τα σωστά εργαστήρια για τη δημιουργία περιεχομένου μέσω προγραμμάτων όπως το Incubating the Film Industry του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και η ανάπτυξη εθνικής Σχολής Οπτικοακουστικών Μέσων, αυτά είναι ακριβώς τα εργαλεία που θέλουμε να αξιοποιήσουμε για να βελτιώσουμε τις δεξιότητες, κυρίως για τους νέους ταλαντούχους ανθρώπους που έχουμε, προκειμένου να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην οπτικοακουστική βιομηχανία.
Περίπου 150 χιλιόμετρα ανατολικά από εδώ, στην πόλη της Δράμας, η οποία είναι γνωστή για το δικό της Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους, σχεδιάζεται ένα νέο οπτικοακουστικό cluster, καθώς και μια σχολή κινηματογράφου, για να δώσει ώθηση στη δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων και να συμβάλλει στην καλλιέργεια νέων ταλέντων.
Εκτός από όλα αυτά, προχωράμε προς ένα απλούστερο, πιο αποτελεσματικό ρυθμιστικό πλαίσιο.
Ο Υπουργός αναφέρθηκε σε αυτό. Προσπαθούμε διαρκώς να κάνουμε τη διαδικασία λιγότερο πολύπλοκη ώστε να μπορείτε να αναπτύξετε επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα. Και αυτό περιλαμβάνει μία πιο απλοποιημένη διαδικασία αδειοδότησης, την ανάπτυξη ενός δικτύου τοπικών γραφείων για ταινίες και τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της βιομηχανίας.
Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν περισσότερα που μπορούμε να κάνουμε για να διασφαλίσουμε ότι η ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία θα λάβει τις επενδύσεις και τη χρηματοδότηση που της αξίζει.
Και για να διασφαλίσουμε πως το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι απλοποιημένο, ώστε να ελευθερωθεί ο χρόνος των παραγωγών για να μπορέσουν να κάνουν αυτό που κάνουν καλύτερα. Να λένε, δηλαδή, τις ιστορίες που όλοι αγαπάμε να παρακολουθούμε και να ακούμε. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, καμία μεγάλη πλατφόρμα δεν είχε φιλοξενήσει τις ιστορίες μας, τις ιστορίες των Ελλήνων δημιουργών.
Αυτό, όμως, άλλαξε αυτή την εβδομάδα, καθώς το Netflix ανακοίνωσε την απόκτηση των παγκοσμίων δικαιωμάτων της ελληνικής δραματικής σειράς Maestro.
Συγχαρητήρια, κ. Παπακαλιάτη.
Μας κάνετε όλους περήφανους», δήλωσε ο Πρωθυπουργός, απευθυνόμενος στον Χριστόφορο Παπακαλιάτη.
Πρεμιέρα του πρώτου επεισοδίου από
την τρίτη σεζόν της σειράς Έτερος Εγώ
Η πρεμιέρα του πρώτου επεισοδίου από την τρίτη σεζόν της επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς Έτερος Εγώ της COSMOTE TV, με τίτλο Νέμεσις-Η αρχή του τέλους, προβλήθηκε, στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη, κλείνοντας τις εκδηλώσεις της νέας ενότητας της Αγοράς, Agora Series.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, προλόγισε την εκδήλωση:
«Εγκαινιάσαμε μια καινούργια δράση, ένα νέο τμήμα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στην Αγορά, το Agora Series, όπου από του χρόνου θα υποδεχόμαστε και τηλεοπτικές σειρές μυθοπλασίας».
Στη συνέχεια, κάλεσε στην σκηνή τον Δημήτρη Μιχαλάκη, Executive Director της COSMOTE TV, και τον σκηνοθέτη του Έτερος Εγώ, Σωτήρη Τσαφούλια.
Ο κ. Μιχαλάκης μίλησε για τη συνεργασία της COSMOTE TV με τον κ. Τσαφούλια:
«Ήταν μια περίοδος που θέλαμε να μπούμε στη μυθοπλασία, γιατί στην ελληνική τηλεόραση υπήρχαν μόνο τα ριάλιτι κι εμείς θέλαμε να διαφοροποιηθούμε.
Ένα βράδυ έτυχε να δω στο YouTube την ταινία Έτερος Εγώ κι εκεί κατάλαβα ότι υπάρχει δημιουργία στην Ελλάδα, η οποία ταιριάζει με το δικό μας όραμα.
Την επόμενη μέρα, μέσω ενός κοινού γνωστού, ήρθε ο Σωτήρης στο γραφείο μου μαζί με την παραγωγό Φένια Κοσοβίτσα από την Blonde, η οποία βοήθησε πάρα πολύ στο να υλοποιήσουμε το όραμα του Σωτήρη».
Ο σκηνοθέτης πήρε τον λόγο και ανέφερε ότι ένας κύκλος κλείνει ακριβώς στο σημείο που ξεκίνησε: «Σ ’αυτή εδώ την αίθουσα άνοιξε ο κύκλος του Έτερος Εγώ και η αρχή του τέλους, που είναι και ο τίτλος του επεισοδίου θα γραφτεί πάλι εδώ, οπότε έχουμε κάνει έναν τέλειο κύκλο και είμαι πάρα πολύ χαρούμενος γι’ αυτό, γιατί, όπως είχα πει και τότε, όταν προλόγιζα την ταινία, αγαπώ πάρα πολύ τη Θεσσαλονίκη».
Μίλησε για την ανησυχία του δημιουργού μιας σειράς, όχι μόνο για την ιστορία που θέλει να πει, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να την παρουσιάσει, ώστε να μη χάσει τον θεατή.
Σημείωσε, ωστόσο, ότι σε αυτόν τον κύκλο δεν είχε αυτή την ανησυχία, καθώς έκανε τη σειρά έχοντας στο μυαλό του το κοινό της, όσους την ξέρουν και θέλουν να την παρακολουθήσουν.
Η επαφή με το κοινό
Τόνισε ότι ο ίδιος και η σεναριογράφος και σκηνοθέτης, Κατερίνα Φιλιώτου, με την οποία συνεργάζονται, είχαν την ελευθερία από την COSMOTE TV και τη Φένια Κοσοβίτσα να φτιάξουν τον πιο ευαίσθητο και ανθρωποκεντρικό κύκλο της σειράς, χωρίς να χάνει την ταυτότητά της.
«Η μεγαλύτερη επιτυχία του να κάνει κανείς σινεμά ή θέατρο είναι αυτή ακριβώς η στιγμή, η επαφή με το κοινό και είμαι ευγνώμων γι’ αυτό» σημείωσε.
Πριν την προβολή του επεισοδίου, ο κ. Μιχαλάκης ευχαρίστησε, επιπλέον, το ΕΚΟΜΕ και τον Λεωνίδα Χριστόπουλο, Γενικό Γραμματέα Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, που ήταν επίσης παρών στην πρεμιέρα, ενώ ο κ. Τσαφούλιας ευχαρίστησε τον Ηλία Λεδάκη, υπεύθυνο Σχεδιασμού Παραγωγής, τον Claudio Bolivar, διευθυντή φωτογραφίας, και τους ηθοποιούς. Μετά την προβολή του επεισοδίου, ακολούθησε Q&A με το κοινό και τους δύο σεναριογράφους της σειράς, τον κ. Τσαφούλια και την κ. Φιλιώτου.
«Έπρεπε να παίξουμε άλλο ένα επεισόδιο», είπε, αρχικά, ο σκηνοθέτης, προκαλώντας τις επευφημίες του κοινού.
Σε ερώτηση για την αρχική ιδέα, οι σεναριογράφοι απάντησαν πως η ιδέα πίσω από την ταινία ήταν οι φίλιοι αριθμοί του Πυθαγόρα, ενώ στην ιδέα στην οποία βασίστηκε η σειρά ήταν οι άθλοι του Θησέα:
«Εκεί η Κατερίνα Φιλιώτου ήταν η πρώτη που με κράτησε στην πιστότητα του σύμπαντος, με την έννοια ότι είναι κάπως υπερβολικό στην Ελλάδα να έχουμε δύο κατά συρροή δολοφόνους που ακολουθούν αρχαίο μύθο κι αυτό έπρεπε να το αντιμετωπίσουμε κάπως σεναριακά.
Αυτός ήταν και ο μπούσουλας και για τις επόμενες σεζόν, ότι, αφού κάναμε τον Θησέα, μετά περάσαμε στην κάθαρση, που έπρεπε πάλι να έχει το στοιχείο μας -μύθο, αλληγορία, ερμηνεία, εξήγηση-, αλλά να έχει και μία συνέχεια, γιατί δεν μπορούσαμε να έχουμε τρία στα τρία με τον Θησέα. Οπότε εμπνευστήκαμε από τους μύθους του Πρωταγόρα, του Θησέα, της Μέδουσας, που είναι το πρώτο θύμα βιασμού που τιμωρείται αντί του βιαστή.
Σε αυτή τη σεζόν, δεν μπορούμε ν’ αποκαλύψουμε ακόμα με τι θα ασχοληθούμε».
«Γενικά θεωρώ ότι στις σειρές και στις ταινίες δεν πρέπει να εξηγείς συνεχώς τι εννοούσες.
Ό,τι πει ένα έργο στην ψυχή του κάθε θεατή, αυτή είναι και η αλήθεια του.
Οπότε, όταν δεν υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις από την αλήθεια, δεν υπάρχει λόγος να σου πω αν τα φώτα αντιπροσωπεύουν κάτι. Είναι σαν να πηγαίνεις σ’ ένα εστιατόριο και φεύγοντας να περάσεις από την κουζίνα για να δεις πώς μαγειρεύει ο σεφ», σημείωσε ο σκηνοθέτης σε ερώτηση για τη χρήση θερμού και ψυχρού φωτισμού σε μία σκηνή.
«Το όμορφο σ’ ένα μυστήριο είναι το μυστικό που περιέχει κι όχι η αλήθεια που μπορεί να κρύβει», πρόσθεσε.
Το πρόβλημα της πειρατείας
Αναφέρθηκε, επίσης, στο πρόβλημα της πειρατείας και της παράνομης παρακολούθησης περιεχομένου, το οποίο απειλεί όλο το οικοσύστημα της παραγωγής.
«Είναι κρίμα! Καταλαβαίνω ότι οι καιροί είναι δύσκολοι, αλλά αυτός που το κάνει είναι κλέφτης και αυτός που το χρησιμοποιεί είναι κλεπταποδόχος.
Κλέβουν τη δουλειά και τον μόχθο πολλών ανθρώπων που προσπαθούν να στήσουν μια παραγωγή, με αποτέλεσμα, όταν ο παραγωγός στο τέλος της ημέρας βλέπει ότι δεν βγήκαν τα λεφτά από τη σειρά, να μην επενδύει σε μία επόμενη. Μας δείχνουν ριάλιτι που ξεφτιλίζουν τη γυναίκα και το ανθρώπινο είδος, ριάλιτι που εξομοιώνουν την πείνα και εμείς κοιτάμε αν πεινάνε, ενώ ο κόσμος πεινάει πραγματικά. Και κόντρα σε όλη αυτή την ασχήμια και την έλλειψη αισθητικής, πάει κάποιος και κάνει μία σειρά μυθοπλασίας. Εάν εσύ δώσεις 30 ευρώ, για να πάρεις μία συσκευή και να τη δεις παράνομα από εκεί, τότε το πρόβλημα είναι σφαιρικό» είπε ο κ. Τσαφούλιας.
Ο κ. Μιχαλάκης αναφέρθηκε, επίσης, στο συγκεκριμένο ζήτημα: «Στην Ελλάδα υπάρχουν μεταξύ 600.000 – 900.000 παράνομες συνδέσεις, με βάση μετρήσεις που κάνουμε, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει ένα τεράστιο διαφυγόν έσοδο, το οποίο σκοτώνει την δημιουργία».
Ο Σπύρος Μπιμπίλας τοποθετήθηκε στη συνέχεια με την ιδιότητα του ως προέδρου του Σωματείου Ηθοποιών, αλλά και ως μέλους του ΔΙΟΝΥΣΟΣ Ο.Σ.Δ.Δ.Ε.Η ΣΥΝ.Π.Ε, ενός οργανισμού που ασχολείται με τα δικαιώματα των ηθοποιών, λέγοντας πως ο συγκεκριμένος οργανισμός και άλλοι συναφείς σε παγκόσμιο επίπεδο «κάνουν μεγάλο αγώνα για να πατάξουν αυτό το φαινόμενο, διότι κλέβουν όλους μας, τον παραγωγό, τον ηθοποιό, τον σεναριογράφο, τον σκηνοθέτη».
Και συμπλήρωσε: «Πρόκειται ένα προϊόν, για το οποίο θα έπρεπε να μας δίνεται ένα μικρό αντίτιμο κάθε φορά που το βλέπει κάποιος, όπως συμβαίνει και με τα βιβλία».
«Είχαμε μια αγωνία, αν θα μπορέσει αυτός ο κύκλος να σταθεί στο ύψος των προηγούμενων κύκλων μας» είπε η κ. Φιλιώτου, αναφερόμενη στη σειρά. «Δουλεύουμε αρκετό διάστημα τα σενάρια. Αυτός ο κύκλος μάς πήρε οκτώ με εννέα μήνες.
Κάνεις αυτή τη βουτιά και ελπίζεις, περιμένεις με αγωνία να διαβάσει το σενάριο η παραγωγός και να στείλει feedback», συμπλήρωσε αναφερόμενη στο προσωπικό στοίχημα των σεναριογράφων.
«Κάθε φορά έχουμε να αφηγηθούμε μια ιστορία, που δεν θα διαρρήξει τη σχέση εμπιστοσύνης και αγάπης που χτίσαμε με την ταινία.
Ακόμα και όταν πήραμε το πράσινο φως από την COSMOTE TV και ήμασταν έτοιμοι για τα γυρίσματα, εξακολουθούσαμε να έχουμε την αγωνία αν από αυτό που γράψαμε, βγαίνει η ιστορία».
Η κ. Φιλιώτου, σχετικά με το αν παίρνουν πολιτική θέση μέσω των χαρακτήρων τους, διευκρίνισε:
«Φτιάχνουμε χαρακτήρες που να εξυπηρετούν αυτό που θέλουμε να πούμε, την ιστορία μας. Το αν συμφωνούμε ή όχι με αυτό που λέει ο κάθε ήρωας, θα το καταλάβετε πιθανόν από την εξέλιξη αυτού του χαρακτήρα».
Ο κ. Τσαφούλιας συμπλήρωσε: «Στο πρώτο επεισόδιο, δεν παίρνουμε θέση, παρουσιάζουμε μια κατάσταση.
Γι’ αυτό πάντα τα πρώτα επεισόδια είναι λίγο πιο αργά, γιατί είναι εισαγωγικά στο σύμπαν και στους χαρακτήρες, για ν’ αρχίσει έπειτα και η πλοκή». Τέλος, μίλησαν για το κομμάτι της συνεργασίας τους, η οποία ξεκίνησε με πρωτοβουλία της παραγωγού.
Γνωρίστηκαν στο γραφείο της κ. Κοσοβίτσα, όμως η χημεία μεταξύ τους ήταν εμφανής εξαρχής: «Ήταν ρίσκο, αλλά τα βρήκαμε. Κάνουμε πολύ brainstorming, ο ένας προσθέτει, ο άλλος κόβει και ράβει, λέμε τι δεν μας αρέσει και λειτουργεί το πράγμα», είπε η κυρία Φιλιώτου.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ