Γράφει ο Γιάννης Τσερβίνης
Σαν σήμερα, το απόγευμα της 6ης Απριλίου 1991 ήταν ιδιαίτερο στην πανέμορφη Φλωρεντία. Όχι, δεν ήταν ο ήλιος που έκαιγε και έκανε το λίκνο της Αναγέννησης να λάμπει ακόμη περισσότερο.
Ούτε γινόταν κάποια έκθεση στην εντυπωσιακή πινακοθήκη Ουφίτσι.
Εκείνο που «έσπαγε» την ηρεμία της πόλης και την κυριακάτικη ντόλτσε βίτα κατοίκων και τουριστών ήταν ένα ποδοσφαιρικό παιχνίδι. Και τι παιχνίδι θα πει κανείς…
Από τη μία το καμάρι της πόλης, η Φιορεντίνα και από την άλλη η «Μεγάλη Κυρία» του ιταλικού ποδοσφαίρου, η Γιουβέντους. Διαχρονικά ουδέποτε υπήρξε μεγάλη κόντρα μεταξύ των δύο ομάδων.
Η μία μονοπωλούσε τίτλους και ευρωπαϊκές διακρίσεις και η άλλη αραιά και που πανηγύριζε τρόπαια (κυρίως Κύπελλα) ευρισκόμενη συνήθως στα «μεσαία στρώματα» του βαθμολογικού πίνακα.
Η αναταραχή που επικρατούσε στην πόλη οφειλόταν στην επιστροφή του… Μάγου. Του Ρομπέρτο Μπάτζιο που για μία πενταετία, από το 1985 έως το 1990 φορώντας τη φανέλα των «βιόλα» πρόσφερε συγκινήσεις και πρωτόγνωρα συναισθήματα στους τιφόζι.
Ηταν ένας αρτίστας της μπάλας, ένας ποδοσφαιριστής με άφθονα πλεονεκτήματα, ένα έργο τέχνης ανάλογο με αυτά του Καραβάτζιο. Η πώλησή του όμως στα τέλη του 1990 στη μισητή-πλέον- Γιουβέντους προκάλεσε χάος, επεισόδια και παράνοια. Πρωτόγνωρη για τα δεδομένα της πόλης.
Νοερά, «ντύθηκε» και πάλι στα μωβ
H είδηση της μεταγραφής του Μπάτζιο (από τα χείλη του ατζέντη του σε συνέντευξη Τύπου) είχε ανάψει την… φωτιά. Ο απολογισμός των επεισοδίων που ξεσπούν στην πόλη είναι θλιβερός.
Πενήντα τραυματίες, εννιά συλλήψεις, δεκάδες προσαγωγές και πολλές καταστροφές σε καταστήματα και αυτοκίνητα. Χαρακτηριστικό της έντασης είναι ότι ο πρόεδρος Ποντέλο δεν μπορεί να… κρυφτεί και αναγκάζεται να την «βγάλει» στο «Αρτέμιο Φράνκι».
Το χειρότερο είναι ότι ο κόσμος της Φιορεντίνα βρίσκεται στη μέση. Σαν μία βάρκα που έχει εγκαταλειφθεί στη μέση του ωκεανού. Η διοίκηση της ομάδας ρίχνει το… φταίξιμο στον Μπάτζιο, ο ιταλός σταρ λέει ότι πιέστηκε για να φύγει λόγω των οικονομικών προβλημάτων του συλλόγου. Μύλος…
Την ημέρα του αγώνα ένας απόκοσμος θόρυβος επικρατούσε στην Φλωρεντία. Η ένταση χτυπούσε… κόκκινο, τα μέτρα ασφαλείας ήταν κάτι περισσότερο από δρακόντεια.
Ο «Ρόμπι» μπήκε στον αγωνιστικό χώρο και το γήπεδο σείστηκε. Όχι όμως για να τον αποθεώσει όπως έκανε με συνέπεια για πέντε χρόνια. Αλλά για να τον αποδοκιμάσει. Ο ίδιος δείχνει «κουλ», όμως δεν ήταν ακριβώς έτσι. Ηταν συναισθηματικά φορτισμένος.
Φάνηκε άλλωστε με ξεκάθαρο τρόπο στο δεύτερο ημίχρονο. Η Γιουβέντους κέρδισε πέναλτι, ο Μπάτζιο αρνήθηκε να το εκτελέσει, ο… κλήρος έπεσε στον Ντε Αγκοστίνι που αστόχησε.
Η ποδοσφαιρική ιστορία όμως γράφεται λίγα λεπτά αργότερα. Ο Μπάτζιο αντικαθίσταται και πηγαίνει προς τον πάγκο. Αλλοι τον αποδοκιμάζουν, άλλοι τον αποθεώνουν. Ενας οπαδός του πετάει ένα κασκόλ της Φιορεντίνα. Σκύβει, το παίρνει, το σφίγγει στα χέρια του και φεύγει για τα αποδυτήρια. Αυτό ήταν!
Το κλίμα έχει αντιστραφεί, οι σκηνές που εκτυλίσσονται θυμίζουν το… γύρισμα που έκανε ο Ρόκι Μπαλμπόα στη Μόσχα με αντίπαλο τον Ιβάν Ντράγκο στην ταινία «Ρόκι». Όταν μάλιστα περνάει μπροστά από την Curva Fiesole (το πέταλο των οργανωμένων οπαδών) και χαιρετάει, «πέφτουν τα τσιμέντα».
Ο Μπάτζιο, ο «δικός τους» Μπάτζιο έστω και νοερά φόρεσε και πάλι τη μωβ φανέλα και ταξίδεψε τους Φλωρεντίνους…
Στο απόγευμα της απόλυτης ποδοσφαιρικής παράνοιας.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ