Ποινική δίωξη ασκήθηκε εις βάρος του πρώην προέδρου του ΟΣΕ, Σπύρου Πατέρα, για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο προϊστάμενος της εισαγγελίας εφετών άσκησε διώξεις και σε βάρος δύο μελών της επιτροπής που εισηγήθηκαν για την μετάταξη του 59χρονου στη θέση του σταθμάρχη, καθώς το όριο ηλικίας ήταν τα 47 έτη.
Νέες διώξεις που ξεκινά με υψηλόβαθμα πρόσωπα του ΟΣΕ έρχονται όσον αφορά στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών και το δυστύχημα της πολύνεκρης σύγκρουσης των τρένων.
«Διαρκής υποβάθμιση σιδηροδρομικών ατυχημάτων»
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), Κώστας Γενιδούνιας στην τοποθέτησή του στο συνέδριο για την Ασφάλεια στις Μεταφορές που διοργάνωσε το Ινστιτούτο, Νίκος Πουλαντζάς, υπογράμμισε τη διαρκή υποβάθμιση των δεκάδων μικρών εκτροχιασμών και άλλων συμβάντων που συνέβαιναν τα τελευταία χρόνια στον σιδηρόδρομο, αλλά περνούσαν κάτω από το ραντάρ χωρίς καν να δημοσιοποιείται κάποιο πόρισμα από τη διερεύνησή τους ώστε να δοθεί η δυνατότητα να αποσοβηθεί στο μέλλον ένα μεγάλο δυστύχημα.
Οπως επεσήμανε αυτό το γεγονός είχε καλλιεργήσει μια κουλτούρα ατιμωρησίας, η οποία είχε ήδη κλονίσει σημαντικά την εμπιστοσύνη των μηχανοδηγών προς τον διαχειριστή υποδομής ΟΣΕ:
«Υπήρξε καλλιέργεια ενός κλίματος ατιμωρησίας, ότι κανείς δεν παρακολουθεί και δεν ελέγχει.
Ο διαχειριστής υποδομής εξέδιδε πορίσματα μόνο εάν είχε τη βεβαιότητα ότι ευθύνονταν μηχανοδηγοί.
Από τα ελάχιστα πορίσματα για δεκαδες μικρούς εκτροχιασμούς τα τελευταία χρόνια, είδαμε μόνο δύο που καταλογίζουν υπαιτιότητα σε μηχανοδηγούς.
Κι αυτό επειδή πέρασαν κατά 1 χλμ το όριο ταχύτητας από διέλευση σε αλλαγή και κινούνταν με 11 χλμ. αντί για 10. Αυτή ήταν η κουλτούρα ασφαλείας και η κρίσιμη αλυσίδα εμπιστοσύνης που είχε διαταραχτεί.
Τα ηχητικά από τον προαστιακό που έκανε μπρος πίσω και φώναζε ο μηχανοδηγός και ο προιστάμενος της αμαξοστοιχίας «γιατί κάνουμε πίσω» δεν τα έβγαλε ο ΟΣΕ, δεν διέρρευσαν μαζί με συνομιλίες για σουβλάκια και άλλα απαράδεκτα. Αυτά βγήκαν από την καμπίνα μηχανοδήγησης διότι βιντεοσκοπούσε κάποιος τη διαδικασία επειδή δεν εμπιστευόταν τη διαδικασία και το τι θα γινόταν την επόμενη μέρα», ανέφερε ο κ. Γενιδούνιας.
Δικογραφία χωρίς τα ηχητικά
Οι μηχανοδηγοί επιφυλλάσσονται να τοποθετηθούν μόλις ακούσουν τις φωνητικές καταγραφές, καθώς η δικογραφία που έχουν πάρει στα χέρια τους, δεν περιέχει τα ηχητικά ντοκουμέντα.
Ο πρόεδρος των μηχανοδηγών εξέφρασε αμφιβολίες και για το εάν τα άκουσε η τριμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων:
«Φαίνεται σαν αυτά που γράφονται στα κεφάλαια 2 και 3 του πορίσματος να στηρίζονται σε μια επιστολή του ΟΣΕ, του ελεγχόμενου δηλαδή τη βραδιά του δυστυχήματος», είπε ο κ. Γενιδούνιας και σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας Αθήνα – Θεσσαλονίκη:
- Μόνο το 26% της γραμμής διαθέτει τηλεδιοικηση.
- Στο 43% λειτουργούν φωτοσηματα, αλλά από αυτά περίπου το 10% με 12% λειτουργούν με σημαντικά προβλήματα, δηλαδη με συνεχείς οδηγίες στους μηχανοδηγούς μέσω τηλεγραφημάτων για υπερβάσεις ερυθρών φωτοσημάτων.
- Πουθενά δε λειτουργεί το σύστημα προστασίας εναντι του ανθρώπινου λάθους, δηλαδή το ETCS.
- Υπάρχουν μεγάλα προβλήματα στις επικοινωνίες καθώς δε λειτουργεί και δεν έχει εγκατασταθεί το GSM-R.
Αναφερθείς στη συντήρηση του δικτύου τόνισε:
«Συνήθως μετά από ένα μεγάλο ατύχημα έχουμε κι άλλα μικρά και θέλει μεγάλη προσοχή το που θα δοθεί η συντήρηση και πως θα καλλιεργηθεί η κουλτούρα ασφάλειας στο προσωπικό».
Η έρευνα της ΡΑΣ
Βαριές πλημμέλειες και σημαντικές παραβάσεις του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας καταλογίζει η έως τώρα έρευνα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Εξ ου και καλεί άμεσα σε ακρόαση τον ΟΣΕ και την Hellenic Train, για μια σειρά σοβαρών ζητημάτων που αφορούν τον σταθμάρχη, από τη μετάταξή του και την τήρηση των ορίων ηλικίας και την εκπαίδευσή του, μέχρι την αλληλουχία λανθασμένων χειρισμών που προηγήθηκαν του δυστυχήματος των Τεμπών.
Ευθύνες φαίνεται να υπάρχουν και στην πλευρά του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας κυρίως επειδή δεν προκύπτει έως τώρα ενημέρωση, ενώ δε σταμάτησε και το τρένο όταν αντιλήφθηκε πως βρισκόταν στη λάθος γραμμή και αυτή είναι και η βασική αιτία κλήσης σε ακρόασης της σιδηροδρομικής εταιρίας.
Μετά το πέρας της αυτεπάγγελτης έρευνας το επιστημονικό προσωπικό της Μονάδας Ασφάλειας συνέταξε πόρισμα/έκθεση ελέγχου, στο οποίο καταγράφονται οι διαφαινόμενες παραβάσεις των κανονισμών και των διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας αλλά και των απαιτήσεων των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ) του ΟΣΕ και της Hellenic Train A.E.
Η Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων στην οποία κατατέθηκε το πόρισμα/ έκθεση ελέγχου της ΜΑΣΔ αποφάσισε την άμεση κλήση σε ακρόαση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και της Hellenic Train A.E με αντικείμενο τον έλεγχο των φερόμενων παραβάσεων.
Μόλις ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη διαδικασία της ακρόασης στην οποία τα εμπλεκόμενα μέρη θα καταθέσουν τις θέσεις τους για τις παραβάσεις που τους έχουν αποδοθεί, θα εκδοθεί η τελική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων για το δυστύχημα των Τεμπών.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ