Το σχέδιο για την επανεκκίνηση των δρομολογίων των τρένων ενόψει και του Πάσχα τέθηκε επί τάπητος στην πρώτη συνεδρίαση του Συντονιστικού Κέντρου Ασφάλειας Σιδηροδρόμων υπό τον υπουργό Επικρατείας και αρμόδιου για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργου Γεραπετρίτη.
Στη συνεδρίαση συμμετείχαν φορείς που εμπλέκονται στη διαχείριση κρίσης, όπως η Ελληνική Αστυνομία, η Πυροσβεστική Υπηρεσία και το ΕΚΑΒ, καθώς επίσης και ο λειτουργός του δικτύου, δηλαδή η Hellenic Train.
Μετά το τέλος της συνεδρίασης, ο κ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε ότι την επόμενη Τετάρτη (22/3) ξεκινά η σταδιακή λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής που διακόπηκε μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
«Να αναβαθμιστεί η εμπιστοσύνη του κοινού στη χρήση του σιδηροδρόμου με όρους απόλυτης ασφάλειας», τόνισε ο υπουργός.
Ακόμα πρόσθεσε πως «…θεωρούμε ότι θα μπορέσουμε, αφενός να επιτηρήσουμε καλύτερα τα συστήματα ασφαλείας, και αφετέρου να προχωρήσουμε με πολύ γοργά βήματα στην αναβάθμιση όλων των προδιαγραφών ασφαλείας του σιδηροδρομικού μας δικτύου έτσι ώστε να βελτιώσουμε σημαντικά την εμπιστοσύνη του κοινού, απέναντι σε όλα τα θέματα που έχουν να κάνουν με το σιδηρόδρομο στην Ελλάδα».
Η ανάπτυξη των δρομολογίων
Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό η ανάπτυξη των δρομολογίων θα γίνει σε πέντε φάσεις:
22.03.2023:
- Προαστιακός Πειραιάς – Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Αεροδρόμιο
- Προαστιακός Κάντζα – Λιόσια
- Προαστιακός Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα
- Θεσσαλονίκη – Φλώρινα
- Θεσσαλονίκη – Δράμα
- Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη
- Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
- Κάτω Αχαΐα – Πάτρα
- Πάτρα – Ρίο
- Διακοφτό – Καλάβρυτα
- Ολυμπία – Πύργος – Κατάκολο
- Βόλος – Μηλιές
- Εμπορευματικά από Θεσσαλονίκη προς Ειδωμένη και Προμαχώνα (1 ή 2 ζεύγη)
- Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)
27.03.2023 Επανεκκίνηση (επιπλέον):
- Προαστιακός Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Κόρινθος – Κιάτο – Αίγιο
01.04.2023 Επανεκκίνηση (επιπλέον):
- InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη (1 πρωινό ζεύγος)
- Προαστιακός Θεσσαλονίκη – Λάρισα
- Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα
- Λάρισα – Βόλος
- Λαμία – Στυλίδα
- 06.04.2023 Προσθήκη (κατόπιν αξιολόγησης συνθηκών):
- InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζέυγη ημερησίως)
- Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)
11.04.2023 Προσθήκη (κατόπιν αξιολόγησης συνθηκών):
- Λοιπά δρομολόγια
Μέτρα για την ασφάλεια:
- 2 σταθμάρχες σε κάθε σταθμό
- Προαστιακός: 2 μηχανοδηγοί + 1 συνοδός
- InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη: 3 συνοδοί
- Ταχύτατες προσλήψεις προσωπικού για την ενίσχυση του ΟΣΕ
Μείωση ταχύτητας:
- 80 χλμ σε προαστιακούς/εμπορευματικούς
- 100 χλμ σε επιβατικές αμαξοστοιχίες
Τουλάχιστον έως την οριστική παράδοση των έργων τεχνολογικής αναβάθμισης του δικτύου θα εφαρμόζονται, επιπλέον, τα ακόλουθα:
Α. Άμεση ενίσχυση ασφάλειας
- Κλειστοί 5 σταθμοί (θα λειτουργούν μόνο για επιβίβαση – αποβίβαση).
- Στελέχωση ανοικτών σταθμών με 2 σταθμάρχες.
- Μείωση ταχύτητας σε τμήματα που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση σε 80 χλμ. και 100 χλμ. για προαστιακούς/εμπορευματικούς και επιβατικές αμαξοστοιχίες αντιστοίχως.
- Στελέχωση με 2 μηχανοδηγούς όλων των προαστιακών συρμών.
- Στελέχωση των προαστιακών συρμών με 1 συνοδό.
- Στελέχωση με 3 συνοδούς των InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη έναντι των 2 που υπάρχουν σήμερα.
- Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου σε ΟΣΕ και Hellenic Train.
Β. Μηχανισμοί επίλυσης προβλημάτων
- Σταδιακή εγκατάσταση από την Hellenic Train καταγραφικού στις αμαξοστοιχίες με δυνατότητα καταγραφής επικοινωνιών καμπίνας μεταξύ των μηχανοδηγών και του προσωπικού κυκλοφορίας του ΟΣΕ (σταθμάρχες, ρυθμιστές κυκλοφορίας και τηλεδιοικητές).
- Δημιουργία Technical Help Desk με σκοπό την ανταλλαγή τεχνικών πληροφοριών μεταξύ των μηχανοδηγών και της τεχνικής βάσης για την άμεση επίλυση τεχνικών προβλημάτων κατά την πορεία ενός συρμού.
- Εξυπηρέτηση επιβατών σε σημαντικούς σταθμούς του σιδηροδρομικού δικτύου (ιδίως Αθήνα, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Λιανοκλάδι).
Γ. Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού
- Ταχεία ολοκλήρωση πρόσληψης προσωπικού στον ΟΣΕ βάσει προγραμματισμού για το έτος 2022 που βρίσκεται σε εκκρεμότητα.
- Για λόγους ταχύτητας, από την υφιστάμενη προκήρυξη 2022 θα καλυφθεί και ο προγραμματισμός προσλήψεων 2023 για κρίσιμους τομείς συντήρησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης, καθώς και τεχνικού προσωπικού.
- Παραμονή των υπηρετούντων με δελτίο παροχής υπηρεσιών.
- Διερεύνηση δυνατότητας ανανέωσης συμβάσεων με το προσωπικό φύλαξης ισόπεδων διαβάσεων.
- Επαναξιολόγηση εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης κρίσιμου προσωπικού.
- Ενεργοποίηση ψυχολογικής υποστήριξης κρίσιμου προσωπικού ΟΣΕ και Hellenic Train από εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό.
Δ. Αναβάθμιση και επιτήρηση υποδομών
- Αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για την ολοκλήρωση των έργων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του κύριου άξονα.
- Άμεση προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάταξη και συντήρηση σηράγγων.
- Λειτουργία στον συντομότερο δυνατό χρόνο του συστήματος GSM-R στο τροχαίο υλικό για όλες τις επικοινωνίες εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ, καθιστώντας δευτερεύον το σύστημα VHF.
- Αστυνομική προστασία υποδομών σε κρίσιμα σημεία του δικτύου.
Ε. Ρυθμιστικές παρεμβάσεις
- Δρομολόγηση επικαιροποίησης του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας.
- Ποινική αναβάθμιση εγκλημάτων κλοπής και κλεπταποδοχής σιδηροδρομικού υλικού.
- Συμπερίληψη στα μέτρα στήριξης των οικογενειών των θανόντων από δεκαετία σε σιδηροδρομικά δυστυχήματα.
Προβληματικά και «τυφλά» σημεία
Σύμφωνα με την εκπομπή «Live News» του Mega, έχουν εντοπιστεί σημαντικά προβλήματα που αναζητούν επίλυση.
Συγκεκριμένα, υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις στον προαστιακό στα Άνω Λιόσια, σε όλο το δίκτυο υπάρχουν «τυφλά σημεία» και στην Πάτρα δεν έχει γίνει καμία συντήρηση από το 2020 οπότε και δόθηκε στην κυκλοφορία.
Η εικόνα, στα Άνω Λιόσια, στον προαστιακό, δείχνει τις ελλείψεις. H κίνηση στο ένα ρεύμα γίνεται κανονικά, στο άλλο ρεύμα όμως υπάρχουν προβλήματα. Στο προαστιακό σημειώνονται διάφορα μικροσυμβάντα, ενώ όπως καταγγέλλεται, υπάρχει μόνο ένας κλειδούχος, καταγγέλλουν συνδικαλιστές.
«’Τυφλά’ σημεία υπάρχουν και θα έχουμε μειωμένες ταχύτητες», λέει ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΟΣΕ, Νίκος Τζικαλάκης, ενώ συνδικαλιστές σημειώνουν πως όλο το δίκτυο επιδέχεται βελτίωσης:
- Στο τμήμα μετά την Αθήνα μέχρι και την Τιθορέα
- Στο τμήμα από τον Δομοκό ως το Πλατύ
- Στο τμήμα από Αγ. Αναργύρους μέχρι ΣΚΑΪ υπάρχει τηλεδιοίκηση
Ο προαστιακός του 2020 της Πάτρας
Στην Πάτρα οι εργαζόμενοι του Προαστιακού καταγγέλλουν πως δεν έχει γίνει συντήρηση από τη στιγμή που η γραμμή δόθηκε στην κυκλοφορία το Γενάρη του 2020, ενώ η διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Αίγιο, λειτουργεί χωρίς ηλεκτροκίνηση.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ