Σε δημόσια διαβούλευση αναμένεται να έρθει, την ερχόμενη Δευτέρα, το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, από το Αγγελοχώρι έως το Καλοχώρι.
Η διαβούλευση θα διαρκέσει σχεδόν δυο μήνες, κατά τους οποίους φορείς και πολίτες της Θεσσαλονίκης θα μπορούν να καταθέσουν τις απόψεις και τις θέσεις τους επί των προτάσεων, που έχουν περιληφθεί στο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο.
Αυτή η διαβούλευση θα επιτρέψει σε όσους ενδιαφέρονται για τη Θεσσαλονίκη της επόμενης μέρας να καταθέσουν τις προτάσεις τους και να συνεισφέρουν στην αναδιαμόρφωση της πόλης.
Τα αποτελέσματα αυτής της δίμηνης συζήτησης θα μελετηθούν από τους αρμόδιους και, εν συνεχεία, θα γίνουν θεμέλιο πάνω στο οποίο θα χτιστεί η παραλιακή ζώνη του μέλλοντος της Θεσσαλονίκης.
Πώς θα κινηθούν οι διαδικασίες
Το συγκεκριμένο mega project αναμένεται να ακολουθήσει τις εξής διαδικασίες:
- Δημόσια διαβούλευση επί του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου μέχρι τον Ιανουάριο 2022
- Αξιολόγηση των απόψεων, διορθώσεις και τελική μορφή σχεδίου
- Εγκρίσεις φορέων του δημοσίου στους οποίους ανήκουν εκτάσεις στην παραλιακή ζώνη, έγκριση από το ΚΕΣΥΠΟΘΑ (Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων)
- Προώθηση στη διεύθυνση Νομοθετικού Έργου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας
- Εξέταση από το Συμβούλιο της Επικρατείας και προώθηση για υπογραφή από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ώστε να εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα
Πρόκειται, ουσιαστικά, για χρονοβόρες αλλά αναγκαίες γραφειοκρατικές ενέργειες που, αν όλα πάνε βάσει προγραμματισμού, θα ολοκληρωθούν εντός του 2022.
Στη συνέχεια, θα γίνουν οι αναγκαίες μελέτες ανά περιοχή και θα ξεκινήσουν οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί και, ανάλογα με τους πόρους, θα αρχίσει η υλοποίηση των έργων.
Μαρίνα και ενυδρεία
Ένα από τα σημεία που προβληματίζουν ιδιαίτερα τους αρμόδιους, είναι οι εκτάσεις που, σύμφωνα με τα σχέδια των δήμων, προορίζονται για μαρίνες ή για ενυδρεία, δεδομένου ότι υπάρχει και η πρόταση για ενυδρείο στην περιοχή του ThessIntec, πέραν αυτού που βρίσκεται στην περιοχή του Ποσειδωνίου.
Ο σχεδιασμός του δήμου Θεσσαλονίκης προηγείται, δεδομένου ότι οι δημοτικές υπηρεσίες εδώ και χρόνια έχουν προτείνει το συγκεκριμένο έργο, το οποίο στηρίζεται διαχρονικά από τις διοικήσεις του δήμου. Ο συντελεστής δόμησης με βάση την αναθεώρηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του δήμου Θεσσαλονίκης, μέσω του οποίου αναμένεται να προκύψει δόμηση, αγγίζει ως και τα 40.000 τ.μ..
Για να υπάρξει και εκεί ενυδρείο θα πρέπει να εξεταστεί η εφικτότητα, η βιωσιμότητα, η προσδοκώμενη επισκεψιμότητα, η προσβασιμότητα και άλλες παρεμφερείς παράμετροι.
Όσον αφορά δε τις μαρίνες, ασχέτως εάν ο δήμος Θεσσαλονίκης θα θελήσει να κατασκευάσει τη δική του μαρίνα, ήδη υπάρχει ο σχεδιασμός για την μαρίνα Αρετσούς, όπως υπάρχει και η ωριμότητα για την κατασκευή της μαρίνας Πυλαίας.
Μέχρι τώρα, βέβαια, οι αρμόδιοι δεν μπήκαν στη διαδικασία να κρίνουν τις προτάσεις των δήμων.
Πεδίο τριβών η περιοχή του Ποσειδωνίου
Η περιοχή του Ποσειδωνίου πιστεύεται πως θα αποτελέσει πεδίο διαφορετικών προσεγγίσεων, με κάποιες να έχουν ήδη εκδηλωθεί.
Στο Ποσειδώνιο, εκτός από τα 40.000 τ.μ. δόμησης, εξετάζεται και η δυνατότητα σύνδεσης των οδών Μαρίας Κάλλας με Στρατηγού Γκόνη, με την πολεοδομική ασυνέχεια να είναι ένα χαρακτηριστικό πρόβλημα της περιοχής.
Παράλληλα, υπάρχει και το ζήτημα του Κελλάριου κόλπου, όπου λόγο έχει εκεί και το ΤΑΙΠΕΔ που θα πάρει θέση με τα γνωστά κριτήρια της αξιοποίησης του χώρου που ανήκει πλέον στην ιδιοκτησία του.
Στο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο προβλέπεται ριζική ανακατανομή των χρήσεων γης, προκειμένου να γίνει η μεγάλη «πλατεία» των 50 στρεμμάτων και να πάρει ανάσα η περιοχή, με προβλεπόμενη τη διερεύνηση της δυνατότητας υπογειοποίησης της Μαρίας Κάλλας και τη διαμόρφωση ενός ενιαίου οικοπέδου από το Αλλατίνι μέχρι το Μέγαρο Μουσικής.
Φυσικά, υπάρχει και η πρόβλεψη για τη μετακόμιση του Ποσειδώνιου στον Κελλάριο κόλπο, με ταυτόχρονη τη σύνδεση και δημιουργία ναυταθλητικών εγκαταστάσεων.
Τι θα γίνει στην Ανατολική ζώνη
Ένα ακόμη θέμα συζήτησης είναι η περιοχή στα όρια της Πυλαίας, όπου υπάρχουν χωράφια, εγκαταλειμμένες βιομηχανικές εγκαταστάσεις και μια γενικότερη «απαξίωση», που δεν συνάδει με την ύπαρξη πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων.
Έτσι, λοιπόν, θα χρειαστεί μια ευρεία ανάπλαση, που μπορεί να αγγίζει τα όρια του real estate, καθώς πέρα από τους ελεύθερους δημόσιους κοινόχρηστους και πράσινους χώρους, θα απαιτηθούν αναπόφευκτα και επενδύσεις, οι οποίες θα φέρουν και ανάπτυξη και ισορροπία σε δαπάνες και κέρδη.
Στην περιοχή υπάρχει το ακανθώδες ζήτημα της μετακίνησης της άτυπης ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, με τα ναυπηγεία να πρέπει να μετακομίσουν σε πρόσφορο χώρο, ώστε να γίνει μια οργανωμένη ζώνη, με όλες τις εξυπηρετήσεις.
Από την πλευρά του δήμου Θερμαϊκού, η προθυμία της διοίκησης να φιλοξενήσει τη νέα ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη της Θεσσαλονίκης προσέκρουσε στη γεωμορφολογία των θέσεων που προτάθηκαν και στη μικρή έκτασή τους.
Συνεπώς, είναι πιθανό η νέα ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη να χωροθετείται σε έκταση του δήμου Θέρμης, όπου πάλι θα προκύψουν κάποια ζητήματα, καθώς οι ιδιοκτήτες γης στην περιοχή θεωρούν ότι ανατρέπονται τα σχέδιά τους για μελλοντική αξιοποίηση.
Τα προς Δυσμάς έργα
Όσον αφορά τη δυτική Θεσσαλονίκη, από το λιμάνι μέχρι το Καλοχώρι, ήδη υλοποιούνται τα έργα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για την αναζωογόνηση της περιοχής, τον καθαρισμό και την ανάπλασή της, με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο να συνεισφέρει σε επίπεδο έργων, αναπλάσεων και κατασκευής λοιπών υποδομών.
Βέβαια, υπάρχει το ζήτημα των προβλέψεων στην περιοχή του Μουσείου Ολοκαυτώματος, όπου ο σχεδιασμός του δήμου Θεσσαλονίκης έχει υιοθετηθεί στο σύνολό του, με τον ιδιοκτήτη εκτάσεων ΟΣΕ να αντιδρά στις παρεμβάσεις στον παλιό εμπορευματικό σταθμό.
Εκείνο που φαίνεται να προβληματίζει έντονα είναι η απροθυμία παραχώρησης εκτάσεων για τη δημιουργία ενός μεγάλου χώρου πρασίνου, που σύμφωνα με τους σχεδιασμούς θα περιλαμβάνει περίπου 50 στρέμματα.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ