Σήμερα, 31/01/2023, συμπληρώθηκαν 27 χρόνια από την κρίση των Ιμίων, μια κρίση που θα υπενθυμίζει πάντα τις ισορροπίες που δεν κρατούνται στο Αιγαίο, αλλά και τους κινδύνους που ελλοχεύει η διαρκής ένταση με την Τουρκία.
Ο φόρος αίματος των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων στο βωμό της διαρκούς εγρήγορησης είναι βαρύς, με 162 στελέχη τους να έχουν χάσει τη ζωή τους εν ώρα καθήκοντος, περίπου τις τελευταίες 4 δεκαετίες.
Ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου του 1996.
Η κρίση των Ιμίων έχει οδηγήσει Ελλάδα και Τουρκία κυριολεκτικά στα πρόθυρα του πολέμου. Στις 4.30 το πρωί, ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού απονηώνεται από τη φρεγάτα «Ναυαρίνο» για τη δυτική Ίμια.
«Άρχισαν να δίδονται εντολές προετοιμασίες του προσωπικού για πιθανή εμπλοκή», αναφέρει ο Ζαφείρης Ταμπακίδης, πρώην Υπαρχηγός ΓΕΝ και Αντιπτέαρχος ε.α.
Επιστρέφοντας στη φρεγάτα, το ελικόπτερο χάνεται στη θάλασσα. Ο Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο Παναγιώτης Βλαχάκος και ο Έκτορας Γιαλοψός, πέφτουν εν ώρα καθήκοντος, υπερασπιζόμενοι την πατρίδα.
Μεγάλο το τίμημα
Οι διαρκείς προκλήσεις της Τουρκίας εναντίον της χώρας μας, θέτουν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων σε συνεχή επαγρύπνηση, με το τίμημα είναι μεγάλο.
Με την ψυχρή γλώσσα των αριθμών: από το 1990 μέχρι το 2023, η Πολεμική Αεροπορία έχει απωλέσει 93 αεροσκάφη και έχει θρηνήσει τη ζωή 127 ανθρώπων (με την πρόσφατη απώλεια).
Η Αεροπορία Στρατού έχει χάσει 8 ελικόπτερα και 26 ανθρώπους και η Αεροπορία του Ναυτικού στη λίστα οδύνης έχει καταγράψει 3 απώλειες ελικοπτέρων και 9 ανθρώπινες ζωές, από τις οποίες οι τρεις έπεσαν στα Ίμια!
Μόλις σημάνει συναγερμός, βρίσκονται χωρίς δεύτερη σκέψη στην πρώτη γραμμή.
Οι Έλληνες πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας, της Αεροπορίας Στρατού και του Πολεμικού Ναυτικού εκπαιδεύονται καθημερινά σκληρά για να προασπίσουν τους αιθέρες της πατρίδας μας.
Είναι οι φρουροί του Αιγαίου. Αφοσιωμένοι στην πατρίδα και προσηλωμένοι πάνω απ’ όλα στην αποστολή τους παρά τους κινδύνους με αυταπάρνηση, αποφασιστικότητα και θάρρος.
Με τις ίδιες αρχές και αισθήματα, ξεκίνησαν χθες από τη βάση της Ανδραβίδας με το μοιραίο Phantom ο Υποσμηναγός Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας και ο Σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης.
Η μάχη που δίνουν καθημερινά οι άνδρες της Πολεμικής Αεροπορίας είναι επικίνδυνη, αλλά η τόλμη τους πάντα υπερισχύει. Είναι πάντα έτοιμοι ν’ απλώσουν τα φτερά τους για τη δική μας ασφάλεια. Είτε πιλοτάρουν F-16, είτε F-4 , είτε Mirage, είτε Rafale.
Το μήνυμα είναι κοινό: «Aποτροπή και μηδενική ανοχή σε απειλές κατά της εθνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων. Πάση θυσία»!
Γιατί πέφτουν τα αεροσκάφη;
Στην επίσημη ιστοσελίδα του Ελληνικού Στρατού αναγράφεται ότι: η συντριπτική πλειονότητα των ατυχημάτων – δυστυχημάτων έχει συμβεί σε ασκήσεις ρουτίνας ή σε απλές πτήσεις ή ακόμη – σε ορισμένες περιπτώσεις – την ώρα της απογείωσής ή της προσγείωσής τους, λίγα μόλις μέτρα από τις βάσεις.
Και δικαιολογείται το γεγονός: Την δεκαετία του 1980, οΈλληνας χειριστής πολεμικού αεροσκάφους είχε κατά μέσο όρο περίπου 18 ώρες πτήσης μηνιαίως – σήμερα έχει μόλις 7-8, από τις οποίες οι περισσότερες είναι για εναέριες περιπολίες.
Ο πληθωρισμός, η αύξηση της τιμής του πετρελαίου, το κόστος συντήρησης και των ανταλλακτικών, έχουν αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα στη συχνότητα, αλλά και στην περιοδικότητα των πτήσεων των μαχητικών αεροσκαφών.
Έτσι, στα τέλη του 2010, εν μέσω οικονομικής κρίσης, η επιχειρησιακή εκπαίδευση των πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας περιορίστηκε σε 6 ώρες πτήσης ανά μήνα.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ