Στο 6,1% διαμορφώθηκε τον μήνα Φεβρουάριο ο πληθωρισμός, με την αποκλιμάκωση να οφείλεται στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας, δεδομένου ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα και στα είδη διατροφής αυξήθηκε 14,8%.
Αναλυτικότερα, μέσα σε ένα έτος (Φεβρουάριος 2023 προς Φεβρουάριο 2022), οι τιμές στον ηλεκτρισμό μειώθηκαν 22,4% και στο πετρέλαιο θέρμανσης 5,1%, ενώ αυξήθηκαν σε φυσικό αέριο (37,1%), υγραέριο (15%), στερεά καύσιμα (25,3%) και καύσιμα και λιπαντικά (2%).
Στα είδη διατροφής, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε:
- Ψωμί και δημητριακά (16,8%)
- Κρέατα- γενικά (20%)
- Ψάρια- γενικά (2,6%)
- Γαλακτοκομικά και αυγά (25,2%)
- Έλαια και λίπη (22,9%)
- Λαχανικά- γενικά (8,6%)
- Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (9,2%)
- Λοιπά τρόφιμα (13,1%)
- Καφέ- κακάο- τσάι (13%)
- Μεταλλικό νερό – αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (9%)
- Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (7,2%).
Επίσης, αυξήσεις τιμών υπήρξαν – μεταξύ άλλων – σε:
- Ένδυση και υπόδηση (7,1%)
- Ενοίκια κατοικιών (4%)
- Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (6,7%)
- Υπηρεσίες κοινοχρήστων (1,9%)
- Οικιακές συσκευές και επισκευές (6,4%)
- Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (16,7%)
- Οικιακές υπηρεσίες (7,5%)
- Φαρμακευτικά προϊόντα (13,8%)
- Ιατρικά προϊόντα (2,9%)
- Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,8%)
- Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,6%)
- Αυτοκίνητα καινούργια (9,3%)
- Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (8,4%)
- Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%)
- Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (47,6%)
- Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%)
- Μικρά είδη αναψυχής – άνθη- κατοικίδια ζώα (4,2%)
- Κινηματογράφους- θέατρα (18,8%)
- Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (8,2%)
Σε μηνιαία σύγκριση (Φεβρουάριος προς Ιανουάριο), ξεχωρίζει η μείωση των τιμών στο Φυσικό αέριο (21,6%) και σε Πετρέλαιο θέρμανσης (3,9%) και Πετρέλαιο κίνησης (3,2%).
Αντίθετα, ανατιμήσεις υπήρξαν σε Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (1,4%) και Ηλεκτρισμό (0,3%).
Στα είδη διατροφής, υπήρξαν νέες ανατιμήσεις σε:
- Μοσχάρι (1,9%)
- Χοιρινό (1,5%)
- Τυριά (2,1%)
- Ελαιόλαδο (2,7%)
- Φρούτα νωπά (1,4%)
- Λαχανικά νωπά (14,9%)
- Λαχανικά κατεψυγμένα (3,5%)
- Καφέ (2,3%)
Παράλληλα, οι τιμές μειώθηκαν σε:
- Ζυμαρικά (3,2%)
- Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,7%)
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Φεβρουάριο προήλθε κυρίως από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 14,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων
- 2,9% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα)
- 7,1% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης
- 10,5% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες
- 5,3% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη
- 6,5% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο
- 3,5% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών
- 2,2% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
- 8,1% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία
- 5,8% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας.
Επίσης, σημειώθηκε μείωση του δείκτη κατά:
- 4,9% στην ομάδα «Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης». Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, υγραέριο, στερεά καύσιμα
- 1,6% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,3% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2023, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός , παρουσίασε αύξηση 6,5% τον Φεβρουάριο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2022, έναντι αύξησης 6,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2022 με το 2021.
Ενώ, παρουσίασε αύξηση 0,2% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2023, έναντι αύξησης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ