Χρονιά με κομβικές αλλαγές στη Θεσσαλονίκη το 2024. Γιατί πολύ απλά πρόκειται να γραφτεί ιστορία, μετά από χρόνια και χρόνια καθυστερήσεων, αλλά και υποσχέσεων, που δεν είχαν γίνει πράξη.
Στις ράγες, λοιπόν, μετά από χρόνια αναμονής.
Το Μετρό αναμένεται να αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης το 2024, με τους κατοίκους να το περιμένουν με ανυπομονησία.
Βέβαια, για μία ακόμη φορά σημειώθηκε καθυστέρηση, αφού το αρχικό πλάνο έλεγε για αρχές του 2024, αλλά τελικά πάμε για το φινάλε του έτους.
«Όλοι το περιμένουμε, αλλά δεν ξέρουμε πότε θα γίνει. Έπρεπε να είχαν τελειώσει μέχρι τώρα», υποστηρίζει Θεσσαλονικιά στο ρεπορτάζ του Action24.
Στα τέλη του έτους, κατά τον Νοέμβριο είναι να γραφτεί ο επίλογος μίας κουραστικής διαδρομής, αλλά και η αρχή μίας νέας εποχής, αφού είναι να γίνει το Μετρό, στην πόλη, με το πρώτο εισιτήριο να είναι γεγονός κατά την περίοδο εκείνη.
Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης το περίμεναν δεκαετίες. Λέγεται, πλέον, όμως, ότι θα γίνει πράξη μέσα στο 2024.
Τα χαρακτηριστικά του βασικού δικτύου
Η βασική γραμμή 1 θα περνά από το κέντρο της πόλης και συγκεκριμένα από τον νέο Σιδηδρομικό Σταθμό και θα καταλήγει στη Νέα Ελβετία, στην ανατολική πλευρά της πόλης.
- Η διαδρομή θα είναι 17 λεπτά
- Η βασική γραμμή θα έχει μήκος 9.6 χιλιομέτρων με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς
- Τα βαγόνια θα πηγαίνουν με 80 χιλιόμετρα την ώρα.
- 13 σύγχρονοι σταθμοί με κεντρική αποβάθρα
- 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό
συστήματα αυτόματων θυρών επί των των αποβάθρων κάθε σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού - Δημιουργία αμαξοστάσιου έκτασης 50.000 τμ στην περιοχή της Πυλαία
Οι σταθμοί βασικού έργου
- Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός
- Δημοκρατίας
- Βενιζέλου
- Αγία Σοφία
- Σιντριβάνι
- Πανεπιστήμιο
- Παπάφη
- Ευκλείδη
- Φλέμινγκ
- Αναλήψεως
- 25η Μαρτίου
- Βούλγαρη
- Νέα Ελβετία
Σταθμοί επέκτασης Καλαμαριάς
- Νομαρχία
- Καλαμαριά
- Αρετσού
- Νέα Κρήνη
- Μίκρα
Την ίδια στιγμή, οι εργασίες για το Fly Over έχουν δημιουργήσει θέμα με τις μετακινήσεις των πολιτών.
«Ας σταματήσει ο κόσμος να κατεβαίνει με τα ΙΧ αυτοκίνητα στο κέντρο», δηλώνει από την πλευρά του κάτοικος της πόλης.
Το σίγουρο είναι πώς η ολοκλήρωση του Μετρό θα βοηθήσει σημαντικά στην αποσυμφόρηση της Θεσσαλονίκης.
Ωστόσο, πολλοί είναι που περιμένουν επιπλέον γραμμές. Δεν… εξυπηρετούν τις δύσκολες γραμμές. «Θα μπορούσαν να είχαν γίνει και σε άλλες περιοχές, στα δυτικά», λέει επίσης κάτοικος της πόλης.
Δείτε και το σχετικό θέμα από το Action24:
Το ιστορικό
Tον Σεπτέμβριο του 2003 αποφασίστηκε να κατασκευαστεί το Μετρό ως δημόσιο έργο, με χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Με βάση τη διακήρυξη του νέου Διαγωνισμού, τον Ιούνιο του 2004 υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος πέντε κοινοπραξίες με σημαντικές ελληνικές και ξένες εταιρείες του κλάδου.
Το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2004.
Τέσσερις (4) από τις πέντε (5) κοινοπραξίες συνέχισαν στο δεύτερο στάδιο και τον Ιανουάριο 2005 έλαβαν τα τεύχη της δημοπράτησης και τη νέα προμελέτη του έργου.
Στις 12 Μαΐου 2005 οι προεπιλεγείσες κοινοπραξίες υπέβαλαν την τεχνική και οικονομική προσφορά τους και στις 19 Αυγούστου ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών των τριών κοινοπραξιών που έμειναν στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού.
- Η σύμβαση με την ανάδοχο κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA υπογράφθηκε στις 7 Απριλίου 2006 και στα τέλη Ιουνίου του ίδιου έτους ξεκίνησε η κατασκευή του έργου.
Τον Ιούνιο του 2013 υπεγράφη η σύμβαση κατασκευής της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά με την αναδόχου εταιρεία ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε., έργο που έχει ενταχθεί στο Ε.Σ.Π.Α.- Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μακεδονία – Θράκη» και το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη” και δανειοδοτείται από την ΕΤΕπ, με συνολικό προϋπολογισμό 518 εκ. €. (400 εκ. € αφορούν στην υπογραφείσα σύμβαση), 4,78 χλμ., 5 σταθμοί.
Ημερομηνίες σταθμοί
- Απόφαση για δημοπράτηση ως δημόσιο έργο 9/2003
- Νομοθετική ρύθμιση που αναθέτει στην ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ την υλοποίηση του έργου 12/2003
- Έναρξη διαδικασίας προεπιλογής αναδόχων 12/2003
- Κατάθεση εκδηλώσεων ενδιαφέροντος 6/2004
- Ολοκλήρωση προεπιλογής 11/2004
- Ολοκλήρωση μελέτης και τευχών δημοπράτησης από την ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ 1/2005
- Β’ Φάση δημοπράτησης έργου 1/2005
- Υποβολή τεχνικών και οικονομικών προσφορών 5/2005
- Τεχνική αξιολόγηση των διαγωνιζομένων κοινοπραξιών 7/2005
- Ανάδειξη προσωρινού αναδόχου 8/2005
- Υπογραφή σύμβασης και έναρξη κατασκευής του έργου 4/2006
- Υπογραφή σύμβασης επέκτασης προς Καλαμαριά 7/2013
Η κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης θα ενσωματώνει τα πλέον σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας και λειτουργικότητας, με αποτέλεσμα να είναι όχι μόνο καλύτερο από το Μετρό της Αθήνας, αλλά το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ