Το πολύνεκρο ναυάγιο με τους μετανάστες στην Πύλο έγινε κοντά στο βαθύτερο σημείο της Μεσογείου, το λεγόμενο Φρέαρ των Οινουσσών.
Το μοιραίο σκάφος βυθίστηκε 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου, πολύ κοντά στο σημείο όπου έχει υπολογιστεί το μέγιστο βάθος της Μεσογείου Θάλασσας στα 5.267 μέτρα.
Το Φρέαρ των Οινουσσών πήρε το όνομά του από το σύμπλεγμα νησιών που ονομάζεται Μεσσηνιακές Οινούσσες που αναφέρονται και ως Σαπιέντζες.
- Το σύμπλεγμα αποτελείται από τα νησιά Σχίζα, Σαπιέντζα, Βενέτικο, Αγία Μαριανή και τις βραχονησίδες Δύο Αδέλφια (νότια της Σαπιέντζας), Μπόμπα (ανατολικά της Σαπιέντζας) και Αυγό (νότια του Βενέτικου).
Τα μεγαλύτερα νησιά του συμπλέγματος είναι η Σχίζα και η Σαπιέντζα, που καταλαμβάνουν περισσότερο από το 90% της συνολικής έκτασης του συμπλέγματος.
Σύμφωνα με τη Wikipedia, το Φρέαρ των Οινουσσών βρίσκεται στο σημείο που η αφρικανική πλάκα, τμήμα της οποίας είναι η λιθόσφαιρα της Ανατολικής Μεσογείου, βυθίζεται κάτω από την ευρασιατική λιθοσφαιρική πλάκα, τμήμα της οποίας είναι η πλάκα του Αιγαίου, δημιουργώντας το αιγαιακό τόξο, μια τοξοειδή οροσειρά του νότιου Αιγαίου Πελάγους που βρίσκεται στο νότιο όριο της πλάκας του Αιγαίου.
Όταν πήγε εκεί ο Πρίγκιπας Αλβέρτος
Το 2020, ο Πρίγκιπας Αλβέρτος Β’ του Μονακό βρέθηκε στο Φρέαρ των Οινουσσών ως μέλος της αποστολής του πλοίου Caladan Oceanic το οποίο είχε ξεκινήσει τον Ιανουάριο τον δεύτερο χρόνο των καταδύσεών του με το βαθυσκάφος του, το DSV Limiting Factor με πιλότο τον Βίκτορ Βεσκόβο.
Στις 10 Φεβρουαρίου ο τελευταίος μαζί με τον γαλαζοαίματο «προσκεκλημένο» του προσέγγισαν τον πυθμένα του φρέατος των Οινουσσών επαληθεύοντας την μέτρηση της γαλλικής αποστολής του 1965 με τους δρ. Τσαρλς «Τσακ» Λ. Ντρέικ (Αμερική), και Ανρί Ζερμαίν Ντελώζ χρησιμοποιώντας το βαθυσκάφος Αρχιμήδης.
Μαρτυρίες Λιμενικών: «Βούλιαξε σε δευτερόλεπτα»
Στο μεταξύ, άντρες του Λιμενικού περιέγραψαν τις δραματικές στιγμές της βύθισης του αλιευτικού πλοίου.
«Το παρακολουθούσαμε για να δούμε πού πήγαινε, αν ήθελαν συνδρομή, ποιες ήταν οι προθέσεις τους», είπαν στο Πρώτο Θέμα κύκλοι του επιχειρησιακού τομέα του Λιμενικού Σώματος.
Αργότερα, με εντολή του Λιμενικού επικοινώνησαν με το αλιευτικό δύο παραπλέοντα εμπορικά πλοία. Οι πλοίαρχοι των εμπορικών πλοίων συνομίλησαν μέσω ασυρμάτου με τους διακινητές και στην ερώτηση αν χρειάζονταν βοήθεια η απάντηση που έλαβαν επανειλημμένως ήταν η εξής:
«Δεν χρειαζόμαστε συνδρομή. Θέλουμε τρόφιμα, νερό και να πάμε στην Ιταλία. Τίποτε άλλο».
Τα εμπορικά πλοία τους έδωσαν τρόφιμα και νερό και στη συνέχεια έφυγαν.
Πάνω από το αλιευτικό έκανε κάποιες πτήσεις και το αεροσκάφος της FRONTEX.
Στη θαλάσσια περιοχή πλησίασε και 40μετρο πλωτό σκάφος του Λιμενικού το οποίο έθεσε σε διακριτική παρακολούθηση το σκάφος με τους μετανάστες.
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των μελών του πληρώματος του σκάφους του Λιμενικού, αργά το βράδυ και ενώ υπήρχε μπουνάτσα, «η θάλασσα ήταν λάδι», η μηχανή του αλιευτικού σταμάτησε να λειτουργεί.
Ακολούθησε αναταραχή πάνω στο κατάστρωμα του σιδερένιου αλιευτικού και μέσα σε δευτερόλεπτα το πλοίο αναποδογύρισε, όπως περιγράφουν οι Λιμενικοί.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, από τον πανικό που προκλήθηκε όταν σταμάτησε η μηχανή οι επιβαίνοντες πήγαν ξαφνικά στη μία πλευρά του σκάφους, έγινε απότομη μετατόπιση βάρους και γι’ αυτόν τον λόγο αναποδογύρισε.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ