Τον κώδωνα του κινδύνου για την απώλεια της εξεταστικής έκρουσε ο κοσμήτορας της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ Παναγιώτης Γκλαβίνης προειδοποιώντας με e-mail ότι αν δεν λήξει άμεσα η κατάληψη κινδυνεύουν χάσουν τις χειμερινές εξετάσεις, καθώς δεν θα διεξαχθούν διαδικτυακά.
Στο μήνυμα του κ. Γκλαβίνη τονίζεται ότι «πρώτιστο μέλημα και καθήκον μας είναι να περιφρουρήσουμε την αξία του πτυχίου σας. Γι’ αυτό και αποφασίσαμε να μη διενεργήσουμε διαδικτυακές εξετάσεις. Διαδικτυακές εξετάσεις αναγκαστήκαμε να κάνουμε τον καιρό της πανδημίας. Δεν πρόκειται να το επαναλάβουμε υπό κανονικές συνθήκες».
«Και τα τρία Τμήματα που συγκατοικούμε στο κτήριο της ΝΟΠΕ (ήτοι της Νομικής, των Οικονομικών και των Πολιτικών Επιστημών), έχουμε ορίσει ως απώτερο σημείο έναρξης του εαρινού εξαμήνου την Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου, ώστε, μετά από 13 εβδομάδες διδασκαλίας, να συμπληρώσουμε το εξάμηνο στις 7 Ιουνίου και ακολούθως να διενεργήσουμε τις εξετάσεις του εαρινού εξαμήνου τις επόμενες τρεις (3) εβδομάδες, ήτοι από τις 10 Ιουνίου έως τις 30 Ιουνίου 2024. Συνεπώς, κάνουμε έκκληση να αρθεί η κατάληψη, μέχρι αύριο το αργότερο, ώστε να διασώσουμε την εξεταστική», αναφέρεται.
Σε δηλώσεις του στο Πρώτο Θέμα, ο κ. Γκλαβίνης σημειώνει πως «Κάθε αγώνας, για οποιονδήποτε λόγο κι αν γίνεται, πρέπει να έχει κάποια όρια. Εδώ, στη Νομική Σχολή, βρισκόμαστε σε μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Ποτέ άλλοτε προπτυχιακοί φοιτητές δεν έκλειναν τις πόρτες στους μεταπτυχιακούς, οι οποίοι έχουν δικό τους σύλλογο.
Πρόκειται για μία πολύ σκληρή κατάληψη, ανάλγητη απέναντι σε συναδέλφους τους, οι οποίοι υφίστανται τεράστια ζημία. Ακόμη χειρότερο, το ότι είναι μία εντελώς ‘ανέξοδη’ για τους συμμετέχοντες διαμαρτυρία, που βασίζεται σε μία λογική ‘θα κάνουμε ό,τι κάνουμε κι όπου βγει’. Κι εμείς, δυστυχώς, είμαστε όμηροι αυτής της κατάστασης».
Όπως υπογραμμίζει ο κοσμήτορας, «έχουμε κάνει μία ακόμη έκκληση στους φοιτητές, εξηγώντας πως υπάρχει κάποιος χρόνος να δώσουν τα υποχρεωτικά μαθήματα μέχρι να αρχίσει το εαρινό εξάμηνο και ενδεχομένως να το παρατείνουμε για λίγο».
Μέχρι αυτή τη στιγμή, οι φοιτητές της Σχολής πρόλαβαν να δώσουν εξετάσεις δια ζώσης για μία εβδομάδα. «Ήταν η πρώτη εβδομάδα, επειδή είχε γίνει νωρίτερα μία κατάληψη. Η κατάληψη ‘σηκώθηκε’, ήρθη δηλαδή, από τους φοιτητές, όμως την επόμενη εβδομάδα ξανά τα ίδια», εξηγεί ο δρ Γκλαβίνης και σχολιάζει: «Όλο αυτό είναι μία παρωδία. Και σε καμία περίπτωση, δεν μπορεί οποιοδήποτε συλλογικό όργανο να ενεργεί με τέτοιο τρόπο… εδώ δεν μπορεί το κράτος, ο νομοθέτης να παραβιάσει ατομικά δικαιώματα και θεμελιώδεις ελευθερίες όπως την ελευθερία της κυκλοφορίας, της χρήσης ενός δημοσίου κτιρίου. Αυτά είναι ποινικά αδικήματα! Κι αυτό είναι το πρόβλημά μας στη Νομική: εδώ διδάσκουμε το δίκαιο, τη δικαιοσύνη και από την άλλη βλέπουμε αυτή την κατάσταση, όπου μία έννομη τάξη έχει καταρρεύσει εντελώς και ανέχεται αυτό το πράγμα. Μία μικρή ομάδα φοιτητών να κρατά εκτός κτηρίου σχεδόν 6.000 ενεργούς φοιτητές. Να σημειωθεί, πως συστεγαζόμαστε η Νομική Σχολή με το Τμήμα Πολιτικών Επιστημών και το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών. Κάποια στιγμή, πρέπει όλο αυτό να λήξει. Αλλά, δυστυχώς, ζούμε ξανά στο ίδιο έργο θεατές».
Σε ό,τι αφορά το μέγεθος αυτής της ομάδας, που αποκλείει τους υπόλοιπους από την πρόσβαση στο κτίριο της Νομικής, ο κοσμήτορας αναφέρει πως «η αναλογία όσων αποφασίζουν για την κατάληψη σε σχέση με όσους αποκλείονται από τις εξετάσεις και τη φοίτηση, είναι συντριπτική. Αυτή τη στιγμή, είναι λίγα άτομα μέσα στη Σχολή ως καταληψίες – πρόκειται για το λεγόμενο ‘Συντονιστικό’. Όταν γίνονται συνελεύσεις, μαζεύονται καμιά διακοσαριά αμφισβητούμενης, ωστόσο, προέλευσης, σύμφωνα με πληροφορίες των φοιτητών μας. Δεν γνωρίζουμε αν όντως εκείνοι που αποφασίζουν για τις καταλήψεις είναι και φοιτητές. Στο μεταξύ, χθες (Παρασκευή 16/2), είχαν το κτήριο και γλεντούσαν. Πίνανε ούζα και τσίπουρα από το μεσημέρι ώς το βράδυ. Η αδιαφορία έχει χτυπήσει κόκκινο!»
Το μαζικό email, που πήρε την πρωτοβουλία να στείλει στους φοιτητές ο κοσμήτορας της Νομικής, ήταν μία ύστατη προσπάθεια να ‘κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου’ για τις εξετάσεις: «Έχουμε εξαντλήσει τις προσπάθειες να μεταπείσουμε τους φοιτητές, έστω για μία εβδομάδα. Πρέπει να κατανοήσουν πόσες κατηγορίες συμφοιτητών τους, υφίστανται ανήκεστο βλάβη στην προκειμένη περίπτωση».
Στο ενδεχόμενο που αποφασίσουν, στη συνέχεια, φοιτητές επί πτυχίω ή μεταπτυχιακοί, οι οποίοι έχουν προγραμματίσει να φύγουν στο εξωτερικό ή να ξεκινήσουν εργασία, να προσφύγουν στη δικαιοσύνη λόγω της βλάβης, που θα έχουν υποστεί, ο κοσμήτορας σχολιάζει: «Εάν είναι να ανακαλύψουμε ότι υπάρχει έννομη τάξη στην Ελλάδα, ότι υπάρχουν δικαστήρια και δικαιοσύνη στην Ελλάδα, ότι υπάρχει κυβέρνηση που εφαρμόζει τους νόμους και εκτελεστική εξουσία στην Ελλάδα, ξεκινώντας από τις αγωγές και τις μηνύσεις κατά των Καθηγητών, επειδή γίνονται καταλήψεις από 30 και 40 άτομα… Τι να πω;».
Αναλυτικά το email του κ. Γκλαβίνη προς τους φοιτητές:
«Αγαπητές φοιτήτριες, Αγαπητοί φοιτητές,
Γνωρίζουμε καλά και συμμεριζόμαστε απολύτως την αγωνία σας για την τύχη της εξεταστικής, καθώς και την απόγνωση στην οποία βρίσκεστε πολλοί από εσάς (όπως και οι οικογένειές σας) εξ αιτίας της διαρκούς αβεβαιότητας που βιώνετε καιρό τώρα και της βλάβης που αναμφισβήτητα θα υποστείτε αν χαθεί η εξεταστική. Πρώτιστο μέλημα και καθήκον μας είναι να περιφρουρήσουμε την αξία του πτυχίου σας.
Γι’ αυτό και αποφασίσαμε να μη διενεργήσουμε διαδικτυακές εξετάσεις. Διαδικτυακές εξετάσεις αναγκαστήκαμε να κάνουμε τον καιρό της πανδημίας. Δεν πρόκειται να το επαναλάβουμε υπό κανονικές συνθήκες. Με την τυφλή δε ριζοσπαστικοποίηση που βιώνουμε στα ΑΕΙ τα τελευταία χρόνια και την εγκατάλειψη που υφιστάμεθα από την Πολιτεία, η οποία αδιαφορεί κάθε φορά που μερικές δεκάδες συναδέλφων σας κλειδώνουν έξω από ένα δημόσιο κτήριο ίσαμε 6.000 ενεργούς φοιτητές τριών Τμημάτων, τίποτα δεν εμποδίζει μια επόμενη, το ίδιο δυναμική, κινητοποίηση (με οποιαδήποτε αφορμή) να μας υποχρεώσει εκ νέου σε διαδικτυακή εξέταση τον Ιούνιο. Ή και τον επόμενο Σεπτέμβριο ή τον ερχόμενο Γενάρη. Και πάει λέγοντας… Πιστέψτε μας, δεν θα έχει κανένα νόημα τότε να κουράζεστε να σπουδάσετε στη Σχολή μας, το πτυχίο σας δεν θάχει ΚΑΜΙΑ απολύτως αξία.
Το επιχείρημα ότι άλλες Σχολές το κάνουν δεν είναι πειστικό, ιδίως σε καιρούς τόσο ανταγωνιστικούς στην αγορά εργασίας, που ξέρει να εκτιμά πώς πήρε κανείς το πτυχίο του. Απομένει τώρα να περιορίσουμε τη ζημία που έχετε υποστεί πολλοί από εσάς. Στο σημείο που βρισκόμαστε, υπάρχει ακόμη χρόνος, σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας, να μην χαθεί η εξεταστική για όλους, αν αξιοποιήσουμε τις επόμενες ημέρες μέχρι και τις 25 Φεβρουαρίου για να διενεργήσουμε τις εξετάσεις που χάσαμε.
Έχουμε διερευνήσει τη διαθεσιμότητα των αιθουσών στο κτήριό μας και κάτι τέτοιο είναι εφικτό. Από ‘κει και πέρα, και τα τρία Τμήματα που συγκατοικούμε στο κτήριο της ΝΟΠΕ (ήτοι της Νομικής, των Οικονομικών και των Πολιτικών Επιστημών), έχουμε ορίσει ως απώτερο σημείο έναρξης του εαρινού εξαμήνου την Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου, ώστε, μετά από 13 εβδομάδες διδασκαλίας, να συμπληρώσουμε το εξάμηνο στις 7 Ιουνίου και ακολούθως να διενεργήσουμε τις εξετάσεις του εαρινού εξαμήνου τις επόμενες τρεις (3) εβδομάδες, ήτοι από τις 10 Ιουνίου έως τις 30 Ιουνίου 2024. Συνεπώς, κάνουμε έκκληση να αρθεί η κατάληψη, μέχρι αύριο το αργότερο, ώστε να διασώσουμε την εξεταστική.
Γνωρίζουμε ότι εις μάτην πολλοί από εσάς κινητοποιηθήκατε εκ νέου την περασμένη Τρίτη για να σηκώσετε την κατάληψη, λειτουργώντας μέσα σε δυσάρεστες συνθήκες. Απευθυνόμαστε, συνεπώς, στους καταληψίες φοιτητές και τους ζητούμε να δείξουν υπευθυνότητα και να διακόψουν την κατάληψη για να επιτρέψουν τη διενέργεια της εξεταστικής, διότι η ζημία που προξενούν είναι ανυπολόγιστη και δυσανάλογη. Και το γεγονός ότι δεν μπορούν να αποδοθούν ευθύνες, δεν σημαίνει και ότι δεν υπάρχουν. Εάν μάλιστα υπήρχε ένας λόγος για να μη γίνει κατάληψη, προκειμένου να μην πυροβολήσουμε τα πόδια μας, ήταν ακριβώς η ίδρυση μη κρατικών, ανταγωνιστικών Πανεπιστημίων.
Μη ρίχνουμε νερό στον μύλο των ιδιωτικών Πανεπιστημίων, είτε αυτά βρίσκονται στο εξωτερικό, είτε θα ιδρυθούν στην Ελλάδα. Με την ελπίδα πως, έστω και την ύστατη ώρα, θα εισακουστούμε,
Ο Κοσμήτορας Καθηγητής Παναγιώτης Γκλαβίνης».
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ