Καθημερινότητα τείνουν να γίνουν τα τροχαία δυστυχήματα ανά την Ελλάδα.
Σχεδόν καθημερινά προκαλούνται στους ελληνικούς δρόμους τροχαία δυστυχήματα ή ατυχήματα.
Το Mega παρουσίασε θέμα με συγκλονιστικές μαρτυρίες επιζώντων.
Είναι όλοι τους, επιζώντες, ενός άγραφου πολέμου με χιλιάδες θύματα και αίμα, που βάφει τους ελληνικούς δρόμους.
Κάθε ιστορία είναι διαφορετική, κάθε τροχαίο έχει τη δική του κακή στιγμή.
Κάποιοι «πλήρωσαν» τα δικά τους λάθη και κάποιοι τα λάθη των άλλων.
Πέρασαν από το στάδιο της λύπης και της άρνησης, μέχρι να βρουν τον… νέο τους εαυτό να τον εξελίξουν.
«Έσπασα την σπονδυλική μου στήλη»
«Έκανα επικίνδυνη οδήγηση και έσπασα την σπονδυλική μου στήλη», θα πει ο Μάκης Καλαράς.
Ο ίδιος είναι πια παραολυμπιονίκης, καθώς μετά από νεανικό παραλογισμό πήρε το αυτοκίνητο του πατέρα του χωρίς δίπλωμα και τράκαρε.
Είχε πέσει στην παγίδα. Ένιωθε άτρωτος.
«Δεν θα τύχει σε μένα. Δεν ξέρουν ότι η αναπηρία είναι δίπλα και μπορείς να βρεθείς σε αυτή τη θέση.
Κι εγώ δεν πίστευα ότι τη μία στιγμή θα περπατούσα και την άλλη όχι».
Σοκαριστικοί αριθμοί
Μέσα μόλις σε 10 μήνες, από τον Ιανουάριο μέχρι τον Οκτώβριο, 521 άτομα άφησαν τη ζωή τους στην άσφαλτο σε 9.383 τροχαία ατυχήματα.
Το 88% των θυμάτων δεν φορούσαν ζώνη και το 66% των αναβατών δεν φορούσαν κράνος.
«Πήγα να βάλω την ζώνη εν κινήσει και έχασα τον έλεγχο.
Σε εκείνο το σημείο δεν υπήρχαν προστατευτικές μπάρες», είπε στο MEGA η παραολυμπιονίκης Ξιφασκίας, Κέλλυ Λουφάκη.
«Το πρώτο διάστημα ήταν δύσκολο. Άσχημες σκέψεις… Μετά πρέπει να αποδεχθείς τον εαυτό σου», συμπλήρωσε.
Ο Γολγοθάς του Δημήτρη
Ο Δημήτρης Αντωνίου ήταν μαθητής της Β’ Λυκείου όταν ένα αυτοκίνητο τον χτύπησε ακριβώς έξω από το σχολείο του.
«Έχασε τον έλεγχο, ανέβηκε στο πεζοδρόμιο και χτύπησε 3 μαθητές. Εκεί ξεκινάει ένας Γολγοθάς, χειρουργεία, εγχειρήσεις… Στην αρχή ξενερώνεις, μετράς απώλειες. Είναι ένα σοκ», είπε.
Δίπλα του στάθηκαν από την αρχή οι φίλοι του.
«Δεν μπορούσαμε να παίξουμε μπάλα, να κάνουμε ποδήλατο, οπότε πηγαίναμε σινεμά και βλέπαμε ταινίες».
Η… δεύτερη ζωή
Ο Μάκης μετά το ατύχημα πίστεψε στον εαυτό του και συνέχισε. «Είμαι παντρεμένος, κάνω αθλητισμό, κάνω τα πάντα. Το 2024 επιλέγεις πόσο ανάπηρος θέλεις να είσαι», είπε.
Η Κέλλυ συνέχισε να δουλεύει στην τράπεζα και έβαλε στην ζωή της τον αθλητισμό.
«Ξεκίνησα για αποκατάσταση και ο αθλητισμός έγινε πρωταθλητισμός. Ανάπηρη νιώθω όταν μου βάζουν εμπόδια. Διαφορετικά τα κάνω όλα όπως και πριν, απλά τα κάνω αλλιώς», είπε.
Η Κέλλυ επισκέπτεται σχολεία και μιλά στα παιδιά για την αναπηρία και την ασφαλή οδήγηση.
Επίσκεψη στα σχολεία
Το ατύχημα έγινε η αφορμή για τον Δημήτρη να ανακαλύψει ένα ταλέντο, που ίσως δεν θα ανακάλυπτε ποτέ, την συγγραφή.
«Προηγουμένως ήμουν αθλητής, ήμουνα του έξω, δεν ήμουν τόσο με τα βιβλία.
Μετά μας έμεινε το μυαλό και είπαμε να το αξιοποιήσουμε. Ήταν μια συζήτηση με τον εαυτό μου. Έβγαλα από μέσα μου πράγματα. Μόλις άνοιξε αυτή η πόρτα δεν έκλεισε ποτέ».
Τώρα, επισκέπτεται σχολεία και απαντά σε ερωτήσεις, που δεν χωρούν στα βιβλία.
- Ενδεικτικό της ζοφερής κατάστασης είναι πως μόλις μέσα σε λίγες ώρες, τις τελευταίες μέρες, σημειώθηκαν δύο τροχαία δυστυχήματα σε δρόμους της Αθήνας, που στοίχισαν τη ζωή σε τέσσερις νέους ανθρώπους.
Οι προτάσεις
H Oδική Oμοσπονδία Eλλάδος ( ΟΔΟΜΕΛ) μετά από τα δύο πρόσφατα τροχαία δυστυχήματα, που είχαν ως αποτέλεσμα να σκοτωθούν 4 νέα παιδιά και να τραυματιστούν ακόμα δύο, επισήμανε τα εξής:
Η ιστορία επαναλαμβάνεται για άλλη μια φορά, επισυμβαίνουν θανατηφόρα δυστυχήματα στον αστικό ιστό – επί του προκειμένου στο Λεκανοπέδιο – τα οποία, όπως έχουμε επανειλημμένα επισημάνει, διαφέρουν σημαντικά από αυτά σε αυτοκινητόδρομους ή σε αγροτικούς δρόμους.
Εδώ το 40% των δυστυχημάτων αναφέρεται σε νέα άτομα ηλικίας 18 έως 40 ετών σε συνδυασμό με υψηλές ταχύτητες.
Ένα εξίσου μεγάλο ποσοστό (45%) περιλαμβάνει μοτοσυκλέτες ή πεζούς.
Η ΟΔΟΜΕΛ καταγγέλλει για άλλη μια φορά την αβελτηρία των υπεύθυνων φορέων να προχωρήσουν σε ουσιαστικές ενέργειες για την Οδική Ασφάλεια και προτείνει να προχωρήσουν άμεσα τα εξής:
- να μπουν κάμερες στην Παραλιακή λεωφόρο και στη λεωφόρο Βουλιαγμένης που έχουν μετατραπεί εδώ και χρόνια σε πίστες αγώνων,
- να μπουν κάμερες και στους άλλους αυτοκινητόδρομους του Λεκανοπεδίου, κάθε 100 μέτρα με καταγραφή 24/7 και 365 μέρες το χρόνο και να γίνεται χρέωση απευθείας του προστίμου στο ΑΦΜ του ιδιοκτήτη,
- να προστεθούν στηθαία ασφαλείας στις μεσαίες διαχωριστικές νησίδες των δρόμων αυτών, παρακάμπτοντας δήθεν εμπόδια νομικής φύσεως για το θέμα αυτό,
- να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και να παταχθεί η διαφθορά στις εξετάσεις απόκτησης διπλωμάτων οδήγησης,
- να μπουν κάμερες στα αυτοκίνητα των εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης,
- να γίνεται αυστηρός έλεγχος στις εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος μοτοσυκλέτας,
- να διδάσκεται η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία,
- η οδηγητική παιδεία και ασφάλεια να συμπεριληφθούν στις προτεραιότητες της πολιτείας και της κυβέρνησης,
- να ιδρυθεί άμεσα Υφυπουργείο Oδικής Aσφάλειας.
Η οδική ασφάλεια κινείται σε αχαρτογράφητα νερά, χωρίς ξεκάθαρη στρατηγική, στόχους και όραμα, ενώ η πολιτεία επαναπαύεται στη δήθεν μείωση δεικτών, που όμως δε σχετίζεται ούτε με την οδηγητική συμπεριφορά, ούτε με τα απαιτούμενα έργα οδικών υποδομών (κάμερες, στηθαία κλπ), τα οποία εξακολουθούν να είναι ελλειμματικά.
- Ο Γ.Γ. ειδικών φρουρών, Στράτος Μαυροειδάκος, τοποθετήθηκε στο «Σαββατοκύριακο από τις 6», στην ΕΡΤ, για τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα και την «αιματοβαμμένη» άσφαλτο, με 518 νεκρούς από τον Ιανουάριο μέχρι τον Οκτώβριο του 2023.
Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου»: Πιλοτικό κέντρο τραύματος από τροχαία
Πιλοτικό κέντρο τραύματος από τροχαία δημιουργήθηκε στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στο Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου».
Τα τροχαία δυστυχήματα είναι εξάλλου η νούμερο ένα αιτία θανάτου των νέων από 5 έως 29 ετών σε παγκόσμιο επίπεδο.
Τα τραύματα από τροχαία σύγκρουση μπορεί να προκαλέσουν σοβαρή και μόνιμη αναπηρία.
Με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών τραύματος στην Ελλάδα, το νοσοκομείο Παπαγεωργίου, στη Θεσσαλονίκη, μετατρέπεται σε Πιλοτικό Κέντρο Τραύματος επιπέδου Ι.