Εξαφανισμένος είναι ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας. «Με την παραίτηση του δεν αποτινάσσονται τα βάρη του», λένε οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο ίδιος γνώριζε τις ελλείψεις και τα προβλήματα, καθώς στα χέρια του είχε σωρεία παρεμβάσεων, που έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου για ενδεχόμενα ατυχήματα ή δυστυχήματα στις ράγες των τρένων.
Ενδεικτικά είναι τα έγγραφα που παρουσίασε στο ρεπορτάζ του το Star, τα οποία και γεννούν πολλά ερωτήματα, που ο ίδιος οφείλει να απαντήσει, όπως λένε χαρακτηριστικά στο κανάλι.
Ο κος Πατέρας, που θεωρείτο, σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών, «η καλύτερη επιλογή», είναι εξαφανισμένος.
Η κεφαλή του ΟΣΕ με τις διοικητικές ικανότητες, την αντίληψη περί του αντικείμενου, τον παχυλό μισθό, τον οδηγό για να τον πηγαινοφέρνει και την κατοικία σε έναν από τις τους πιο ακριβούς δρόμους της Αθήνας, παραμένει άφαντος μετά την τραγωδία.
Δεν εμφανίστηκε ούτε μια φορά, έστω για να ζητήσει μια συγγνώμη από τα θύματα ή να απαντήσει στα ερωτήματα που βασανίζουν, όσους έμειναν πίσω, όπως αναφέρει το Star.
Συνέδρια αντί απαντήσεων στις προειδοποιήσεις για τα προβλήματα ασφάλειας στον σιδηρόδρομο
Στο γραφείο του διευθύνοντος συμβούλου και προέδρου του ΟΣΕ έφταναν σωρεία αιτημάτων, παρεμβάσεων, καταγγελιών, εξωδίκων από εργαζόμενους, συνδικαλιστικούς φορείς και υπηρεσιακούς παράγοντες για τις επικίνδυνες συνθήκες στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Ο κος Πατέρας ωστόσο αντί να απαντά, επιδίδονταν σε ένα αγαπημένο του σπορ, όπως αναφέρει το Star. Παρουσιαζόταν σε Συνέδρια, ενισχύοντας το προφίλ του και την καριέρα, που προγραμμάτιζε μετά το πόστο στην Καρόλου.
Έγγραφο-ντοκουμέντο με προειδοποίηση
Στο έγγραφο, που παρουσίασε το Star, ο επιθεωρητής Νικολάου προειδοποιεί για ατύχημα λόγω έλλειψης προσωπικού και καταλήγει:
«Παρακαλούμε άμεσες ενέργειες σας».
Έγγραφο, με την προειδοποίηση για τις συνέπειες από τη μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης.
Ο άφαντος κος Πατέρας, σύμφωνα με συναδέλφους του τήρησε και πάλι σιγήν ιχθύος.
Άλλωστε, στο δικό του γραφείο δεν κυκλοφορούν… ποντικοί, όπως στο σταθμαρχείο Θεσσαλονίκης!
Εκεί οι εργαζόμενοι βάζουν ποντικοφάρμακο στον πίνακα ελέγχου κυκλοφορίας για να μην τρώνε τα ποντίκια τα καλώδια.
Κάνουν όλες τις ενέργειες χειροκίνητα, γιατί, όπως λένε, δεν εμπιστεύονται το σύστημα.
Ακόμα ένα έγγραφο φωτιά: Στο αντίθετο ρεύμα η κυκλοφορία τα βράδια στο τμήμα Οινόης-Λιβαδειάς-Τιθορέας
Σε ένα άλλο έγγραφο, ο ΟΣΕ ζητά από μηχανοδηγούς εμπορικών τρένων, που κινούνται στην άνοδο της γραμμής Οινόης-Λιβαδειάς-Τιθορέας, τις νυχτερινές ώρες να κινούνται στο αντίθετο ρεύμα.
Ο λόγος ότι στη Λιβαδειά δεν υπάρχει νυχτερινή βάρδια.
Πριν φύγει λοιπόν ο σταθμάρχης, γυρίζει το κλειδί, ώστε το τρένο που περνάει από τη Λιβαδειά να μπει στην αντίθετα ράγα, δηλαδή στη μονή γραμμή καθόδου. Αυτή τη διαδρομή χρησιμοποιεί μέχρι τον σταθμό της Τιθορέας. Όταν φτάσει εκεί, τότε ξεκινάει το τρένο που έρχεται από τη Θεσσαλονίκη.
Αυτό για να φτάσει στην Οινόη, θα μπει από τη Λιβαδειά στο αντίθετο ρεύμα.
Δηλαδή στη γραμμή ανόδου!
Το έγγραφο των εργαζομένων ξεκαθαρίζει στον κ. Πατέρα ότι αυτή η εγκύκλιος είναι «εγκληματική» για την ασφάλεια κυκλοφορίας και αυξάνει κατακόρυφα τις προϋποθέσεις για σοβαρό σιδηροδρομικό ατύχημα.
«Καθιστούμε υπεύθυνο τον ΟΣΕ και όσους εκδίδουν τέτοιες εγκυκλίους», ανέφερε το έγγραφο, με τον πρόεδρο των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστα Γενηδούνια, να σχολιάζει: «Δυστυχώς, δε μας άκουγε κανείς».
Ο Σπύρος Πατέρας με το πτυχίο και μεταπτυχιακό στη Χημική Μηχανική από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το διδακτορικό από το Πανεπιστήμιο του Cambridge, απάντησε στην καταγγελία «φωτιά» των εργαζομένων.
Πώς; Με copy paste του κανονισμού λειτουργίας που αναφέρει: «Δεν επιλέγει ο μηχανοδηγός σε ποια γραμμή θα κινηθεί η αμαξοστοιχία, ενώ μέλημά του είναι η τήρηση των εντολών που του έχουν επιδοθεί».
Ο ΟΣΕ, μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών εξέδωσε δύο ανακοινώσεις.
Στην πρώτη, εκφράζουν συλλυπητήρια και ανακοινώνουν ότι είναι δύσκολο να ενημερώνουν τους δημοσιογράφους και πως θέτουν σε αργία σταθμάρχη και επιθεωρητή.
Στη δεύτερη, ενημερώνουν ότι η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα δε λειτουργεί…
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ