Σαν σήμερα, στις 21 Οκτωβρίου 1972, σημειώθηκε η μεγάλη αεροπορική τραγωδία της Ολυμπιακής Αεροπορίας, όταν αεροσκάφος που εκτελούσε το δρομολόγιο Κέρκυρα-Αθήνα, συνετρίβη λίγο πριν προσγειωθεί στο αεροδρόμιο του Ελληνικού.
37 επιβαίνοντες (36 επιβάτες και 1 μέλος πληρώματος) πνίγηκαν (ιατροδικαστικώς δεν υπήρξε κανένας θάνατος από την πρόσκρουση), ενώ 19 επιβαίνοντες (16 επιβάτες και 3 μέλη πληρώματος, ανάμεσά τους ο πιλότος) κατάφεραν να σωθούν, φτάνοντας στην ακτή.
Μάλιστα, ο Πύργος Ελέγχου του αεροδρομίου, ένα λεπτό πριν από την πτώση του αεροσκάφους, επικοινωνούσε κανονικά με τον κυβερνήτη, δίνοντάς του οδηγίες για την προσγείωση, ενώ δέχτηκε αναφορές για την κακοκαιρία που επικρατούσε στην περιοχή. Του ανέφερε ότι μπροστά από το αεροσκάφος βρισκόταν σύννεφο, του ζήτησε να το αποφύγει, όμως τελικά το αεροπλάνο μπήκε μέσα σε αυτό. Έκτοτε δεν υπήρξε καμία επαφή.
Το χρονικό
Το Σάββατο 21 Οκτωβρίου 1972, το NAMC YS-11A της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας απογειώθηκε από την Κέρκυρα στις 7.55 μ.μ. με προορισμό την Αθήνα και συγκεκριμένα το αεροδρόμιο του Ελληνικού, στο οποίο αναμενόταν να προσγειωθεί στις 9.06 μ.μ.
Στην Ελλάδα επικρατούσαν άστατες καιρικές συνθήκες, με καταιγίδες να σαρώνουν τη χώρα. Μετά την απογείωση, το αεροπλάνο βγήκε πάνω από τα σύννεφα και με σχετικές αναταράξεις κατά τη διαδρομή έφθασε μέχρι την Κόρινθο.
Ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας διαπίστωσε τότε πως το αεροσκάφος αντιμετώπιζε δυσκολίες, ενώ το έχανε πολλές φορές από την οθόνη του.
Τότε, αποφάσισε να αλλάξει το ύψος πτήσεως του αεροπλάνου:
ΠΥΡΓΟΣ: Ολυμπιακή 506. Αλλάξατε επίπεδο πτήσεως. Πετάξτε στα 15.000 πόδια, διότι οι καταιγίδες καθιστούν δυσχερή την αναγνώρισή σας.
Με την εντολή αυτή συμμορφώθηκε αμέσως ο πιλότος, όμως και σε αυτό το ύψος ο καιρός δεν ήταν καλός. Ο ελεγκτής του ραντάρ, λοιπόν, έδωσε νέες οδηγίες στον πιλότο να πετάξει προς το νότο. Με αυτή του την εντολή έβγαλε προς στιγμήν το αεροπλάνο από την κανονική του πορεία, αλλά παράλληλα το βοήθησε να αποφύγει τις καταιγίδες.
Σε λίγη ώρα, πάντα με τη βοήθεια του ραντάρ, το αεροπλάνο προσέγγισε το αεροδρόμιο.
ΠΥΡΓΟΣ: Θα προσγειωθείς αμέσως ή θα φύγεις και θα επιστρέψεις αργότερα;
ΠΙΛΟΤΟΣ: Τώρα αμέσως, αν είναι ελεύθερος ο διάδρομος.
ΠΥΡΓΟΣ: Θα βρεις ένα σύννεφο μπροστά σου. Αν μπεις μέσα, θα βρεθείς σε δύσκολη θέση, απομακρύνσου αμέσως και κατευθύνσου προς την Κόρινθο. Πρόσεξε, υπάρχει καταιγίδα…
ΠΙΛΟΤΟΣ: Οκ, ευχαριστώ… (προς Πύργο Ελέγχου): Έρχομαι για προσγείωση. Βρίσκομαι σε απόσταση τριών μιλίων…
ΠΥΡΓΟΣ: Οκ… Τώρα προσγειώνεται ένα Μπόινγκ της Ολυμπιακής, θα ρωτήσω από τον κυβερνήτη του στοιχεία και θα σε ενημερώσω.
ΠΙΛΟΤΟΣ: Ευχαριστώ…
ΠΥΡΓΟΣ: Η ορατότης είναι 500 πόδια, έχει κραδασμούς, αλλά τα φρένα του λειτούργησαν κανονικά… Μπορείς να προσγειωθείς…
Ώρα 9.31 μ.μ. του Σαββάτου.
ΠΙΛΟΤΟΣ: Οκ, προχωρώ… (ώρα 9.31). Αυτή τη στιγμή μπαίνω στο σύννεφο. Μόλις βγω, προσγειώνομαι αμέσως…
ΠΥΡΓΟΣ: Να βρίσκεσαι σε διαρκή επαφή. Είναι επικίνδυνα… Οκ;
Αυτή ήταν η τελευταία επικοινωνία του κυβερνήτη με τον Πύργο Ελέγχου. Ένα λεπτό αργότερα θα έπρεπε να είχε προσγειωθεί…
Ο Πύργος Ελέγχου κάλεσε αρκετές φορές το μοιραίο αεροπλάνο, αλλά δεν πήρε απάντηση. Ξαφνικά, το φωτεινό στιγματάκι, που απεικονίζει το αεροπλάνο στην οθόνη, εξαφανίστηκε.
ΠΥΡΓΟΣ: Ολυμπιακή 506, πού είσαι, δεν σε βλέπω. «506», με ακούς;
Σιγή…
Το αεροσκάφος, που ούτως ή άλλως είχε ξεκινήσει τη διαδικασία προσγείωσης και βρισκόταν χαμηλά, έχασε απότομα ύψος και έπεσε στη θάλασσα. Οι πιλότοι δεν κατάφεραν να αντιδράσουν.
Και τότε σήμανε συναγερμός. Ήταν, όμως, πολύ αργά… Κανείς δεν ήξερε πως είχε πέσει το αεροπλάνο. Ακόμα και ο Πύργος, που σήμανε συναγερμό, διατηρούσε την ελπίδα πως ίσως την τελευταία στιγμή το αεροσκάφος θα είχε απομακρυνθεί λόγω καταιγίδας. Όσο περίεργο και να φαίνεται, την τραγική είδηση την ανήγγειλε ένας από τους διασωθέντες επιβάτες.
Ο Ν. Στεφάνου αντιμετώπισε την τραγωδία με ψυχραιμία. Μόλις διαπίστωσε πως το αεροπλάνο έπεσε στη θάλασσα, γδύθηκε για να μην τον δυσκολεύουν τα ρούχα, άνοιξε την πόρτα και βούτηξε στο νερό.
Κολύμπησε για περίπου 20 λεπτά, βγήκε στη στεριά και έτρεξε στο ΠΙΚΠΑ Βούλας, που βρισκόταν κοντά. Μόλις έφθασε στο κεντρικό κτίριο, είδε από την τζαμένια πόρτα μερικές νοσοκόμες.
Άνοιξε την πόρτα και τους είπε: «Έπεσε στη θάλασσα το αεροπλάνο της Ολυμπιακής από την Κέρκυρα. Ήμουν επιβάτης και σώθηκα. Τηλεφωνήστε στην Ολυμπιακή και πέστε ότι έπεσε το αεροσκάφος της…».
Κανείς από τους 37 ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους δεν σκοτώθηκε λόγω της πτώσης του αεροπλάνου. Όπως προέκυψε από την ιατροδικαστική έρευνα, τα θύματα πνίγηκαν. Το τελευταίο πτώμα βρέθηκε σφηνωμένο στο κάθισμά του, όταν ανασύρθηκαν τα συντρίμμια του μοιραίου αεροσκάφους, ενώ αγνοούνταν η τύχη ενός νηπίου, το όποιο φαίνεται πως παρασύρθηκε από τα κύματα.
Η ειρωνεία είναι πως το συγκεκριμένο αεροσκάφος θα μείνει «αθάνατο», καθώς «εμφανίζεται» στην κινηματογραφική ταινία «Η Κόμισσα της Κέρκυρας», ταινία η οποία γυρίστηκε την ίδια χρονιά που το αεροπλάνο συνετρίβη.
«Ένα τεράστιο μπαμ και… χάνω τον κόσμο»
Η επιζήσασα αεροσυνοδός, Μαργαρίτα Μπίκου, μίλησε για το τραγικό δυστύχημα της Ολυμπιακής τον Οκτώβριο του 1972, στην εκπομπή «Επί τόπου», στο OPEN.
Διηγείται τις τραγικές στιγμές που βίωσε, ενώ λέει πως σώθηκε από μια αλυσίδα-ταυτότητα που της είχε κάνει δώρο η μητέρα της…
Δείτε τι είπε η επιζήσασα αεροσυνοδός:
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ