Άκρως αποκαλυπτικό είναι το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, που ήρθε στο φως της δημοσιότητας, για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που βύθισε στο πένθος όλη τη χώρα.
Οι παθογένειες στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας αποκαλύπτονται στο πολυσέλιδο πόρισμα των επιθεωρητών της αρχής Διαφάνειας, με τους σταθμάρχες να καλούνται εκ νέου για απολογία.
Ωστόσο, μέσα στο πόρισμα γίνεται ειδική αναφορά στην επίμαχη σύμβαση 717.
Σύμφωνα με πληροφορίες, την έκθεση συνέταξαν δύο ελεγκτές της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και το τελικό πόρισμα συντάχθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2021.
Αντικείμενο ελέγχου ήταν η εξέταση της υλοποίησης της σύμβασης έργου 717 με τίτλο:
«Ανάταξη και αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης –Τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς στον Άξονα Αθήνα –Θεσσαλονίκη –Προμαχώνας»
Η υπογραφή σύμβασης ήταν στις 26/9/2014 και όριζε:
- ολοκλήρωση μέσα 2 χρόνια -24 μήνες-, μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2016.
- 7 τμηματικές προθεσμίες, ως σταθμοί ενδιάμεσου ελέγχου της προόδου του έργου: 8 παρατάσεις για την τελική ημερομηνία παράδοσης και για τμηματικές προθεσμίες.
Το συμπέρασμα των επιθεωρητών αναφέρει:
- Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών και για την εμπρόθεσμη έγκριση τους.
- Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των μελετών αυτών
- Δεν μερίμνησαν για την τήρηση των εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.
- Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος.
Σε ό,τι αφορά την τηλεδιοίκηση Αθήνας και Λάρισας, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως «σφάλματα στη δημοπράτηση οδήγησαν στην υποχρέωση αντικατάστασης παρωχημένου και μη ασφαλούς εξοπλισμού τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση και η συμβατότητα του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο».
Τέλος, το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα έπρεπε να επιδείξει την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωσή τους.
Απολογούνται οι σταθμάρχες
Λόγω του πορίσματος, οι σταθμάρχες καλούνται να απολογηθούν εκ νέου, ξεκινώντας με τον συμβασιούχο σταθμάρχη της Λάρισας που θα απολογηθεί την Δευτέρα (27/6).
Ο Συμβασιούχος σταθμάρχης, αναμένεται να ισχυριστεί ότι η βάρδιά του έληγε στις 10 το βράδυ και ο ίδιος έφυγε στις 10:15.
Αντίστοιχα, την Τρίτη (28/03) απολογείται ο παλαιότερος σταθμάρχης, μόνιμος υπάλληλος του ΟΣΕ.
Φαίνεται πως θα κινηθεί στο ίδιο μήκος κύματος, καθώς αναμένεται να ισχυριστεί ότι, παρόλο που η βάρδιά του έληγε στις 11 το βράδυ, ακόμη κι αν βρισκόταν εκεί, δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι για να αποφευχθεί το δυστύχημα, καθώς η αμαξοστοιχία 62 έφτασε στο σταθμό της Λάρισας στις 11.02 το βράδυ.
Στο μεταξύ την ερχόμενη Πέμπτη (30/03) ενώπιον του ανακριτή αναμένεται να βρεθεί για την απολογία του και ο επιθεωρητής. Θα ισχυριστεί ότι είχε ζητήσει στην βάρδια και μέχρι και τις 11 να υπάρχουν δύο άτομα.
Η απολογία του επιθεωρητή θα γίνει με υπόμνημα 80 σελίδων.
Υπενθυμίζεται ότι οι δύο σταθμάρχες και ο επιθεωρητής κατηγορούνται για διατάραξη των συγκοινωνιών σε βαθμό κακουργήματος, για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροή.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ