Υπό προστασία φαίνεται να έχουν θέσει τα ουκρανικά μουσεία σκυθικά τεχνουργήματα, σε μια προσπάθεια να σταματήσουν τις φερόμενες λεηλασίες από τον ρωσικό στρατό, όπως οι ίδιοι λένε.
Αναλυτικότερα, τα υπέροχα χρυσά όπλα και τα κοσμήματα που άφησαν πίσω τους οι Σκύθες, οι τρομεροί πολεμιστές που κυριάρχησαν στην Ευρασιατική Στέπα για περισσότερα από χίλια χρόνια – περίπου από το 8ο π.Χ.αιώνα – έχουν καταλήξει σε αρκετά μουσείο του κόσμου, μεταξύ των οποίων και στην Ουκρανία.
Παρόλα αυτά, από τότε που τα ρωσικά στρατεύματα εισέβαλαν στην Ουκρανία, τον περασμένο Φεβρουάριο, μεγάλο μέρος του σκυθικού χρυσού – μαζί με εκατομμύρια άλλα ανεκτίμητα αντικείμενα – έχει λεηλατηθεί ή αφανιστεί.
Σύμφωνα με τον Guardian, ορισμένα μουσεία κατάφεραν να μεταφέρουν έγκαιρα τις συλλογές τους σε ασφαλείς τοποθεσίες, με αρκετά να φιλοξενούνται στο αρχαιολογικό μουσείο της Οδησσού και στη Μελιτόπολη, που περιέχει τη σημαντικότερη συλλογή σκυθικού χρυσού στην Ουκρανία.
Την ίδια ώρα, η Ιρίνα Σράμκο, διευθύντρια του αρχαιολογικού μουσείου του Χάρκοβο και οι συνάδελφοί της περνούν τις νύχτες τους κοντά στους θησαυρούς της Σκυθικής Εποχής και της Εποχής του Χαλκού.
«Αυτό συμβαίνει σε όλη την Ουκρανία. Πίστευαν ότι θα μπορούσαν να προστατεύσουν καλύτερα τα αντικείμενα αν ήταν πιο κοντά», δήλωσε η Ρεγκίνα Ουλ, η οποία εργάζεται στο Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο του Βερολίνου, το οποίο στηρίζει υλικά και χρηματικά τους Ουκρανούς συναδέλφους του.
Μάλιστα, σύμφωνα με ερευνητές, λαογραφικά μουσεία στη Λίμαν στην περιοχή του Ντόνετσκ, και το Ρουμπίζνε στο Λουχάνσκ έχουν καταστραφεί και η τύχη των συλλογών τους ήταν άγνωστη, με το μουσείο στη Μαριούπολη, το οποίο φιλοξενούσε μια σημαντική συλλογή σκυθικού χρυσού, βομβαρδίστηκε την περασμένη Άνοιξη.
Παράλληλα, ρωσικά ΜΜΕ ανακοίνωσαν ότι περίπου δυο χιλιάδες αντικείμενα, μεταξύ των οποίων ανεκτίμητοι πίνακες του Αρχίπ Ιβάνοβιτς Κουίντζι και του Ιβάν Κονσταντίνοβιτς Αϊβαζόφσκι, είχαν αφαιρεθεί από αυτό στην κατεχόμενη πόλη Ντόνετσκ
«Εγκλήματα πολιτισμού διεπράχθησαν ήδη από το 2017»
Οι ουκρανικές μυστικές υπηρεσίες ισχυρίζονται ότι μεγάλο μέρος των έργων τέχνης που εκλάπησαν από τα μουσεία βρίσκονται του στην Κριμαία, ενώ ο αξιωματούχος Αντρέι Τελιζένκο αποκάλυψε ότι υπάλληλοι από το μουσείο στη Σεβαστούπολης μετέβησαν στη Χερσώνα για να πάρουν τμήματα της συλλογής.
Αν και αυτή η αναφορά είναι δύσκολο να επιβεβαιωθεί, πηγές στη χώρα και από ανταλλαγές σε εικονικά φόρουμ που παρακολουθούνται εκτός Ουκρανίας δείχνουν ότι πράγματα πολλά έργα τέχνης έχουν λεηλατηθεί.
Κατά τον Τελιζένκο, ορισμένες από τις καταστροφές στα μουσεία προϋπήρχαν της τρέχουσας σύγκρουσης, με ρωσικά στρατεύματα να χτίζουν αμυντικές κατασκευές σε ένα σύμπλεγμα ταφικών τύμβων της Εποχής του Χαλκού κοντά στο Ντόβχε ήδη από το 2017.
«Η ακεραιότητα αυτού του συγκροτήματος έχει χαθεί για πάντα. Υπάρχουν πολλές τέτοιες περιπτώσεις, επειδή οι αντιμαχόμενες πλευρές χρησιμοποιούν το έδαφος για να αμυνθούν», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο αρχαιολόγος Μιχαίλο Βιντέικο του Πανεπιστημίου Borys Grinchenko Kyiv επιβεβαίωσε τα εξής:
«Σκάβουν για άμυνα, συχνά σε μέρη όπου οι άνθρωποι έκαναν το ίδιο πριν από εκατοντάδες και χιλιάδες χρόνια».
Όπως εξήγησε, επάλξεις ύψους εννέα μέτρων, που κατασκευάστηκαν κατά τον 10ο αιώνα για να απωθήσουν επιδρομείς, χρησιμοποιήθηκαν για να απωθήσουν τα ρωσικά τανκς κατά την τρέχουσα ρωσο-ουκρανική σύρραξη.
Ο Σαμ Χάρντι, επικεφαλής έρευνας για το παράνομο εμπόριο στη ΜΚΟ «Heritage Management Organisation» επεσήμανε ότι η καταστροφή αρχαίων τοποθεσιών ήταν πιο σοβαρή από την απώλεια ανεκτίμητων αντικειμένων.
«Παίρνουμε ιστορικές πληροφορίες από ένα ευρύτερο πλαίσιο, ποια είναι δηλαδή η σχέση μεταξύ των πάντων, της εκάστοτε τοποθεσίας και όχι ενός μεμονωμένου αντικειμένου», ισχυρίστηκε.
Σύμφωνα με τον Χάρτι, λεηλασίες θα διαπράττουν μόνο οι Ρώσοι, αλλά και ο ουκρανικός στρατός.
«Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με τον νιχιλισμό και στις δυο χώρες. Οι άνθρωποι δεν αισθάνονται πραγματικά ότι ο νόμος υπάρχει ή ότι εφαρμόζεται δίκαια», σχολίασε.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ