Δυνατά στο παιχνίδι της κατασκευής του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη, μπαίνει η οικογένεια Κοπελούζου, πρότζεκτ που έχει… ξεχαστεί στο πέρασμα του χρόνου, καθώς οι σχετικές υπογραφές της διακρατικής συμφωνίας, είχαν «πέσει» το 2007 επί κυβέρνηση Κώστα Καραμανλή.
Ήδη, έχουν περάσει 11 χρόνια από την αποχώρηση της Βουλγαρίας από το έργο κατασκευής του πετρελαϊκού αγωγού, ενώ, πρόσφατα, η Ελλάδα υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την υπηρεσιακή κυβέρνηση της χώρας, το οποίο προβλέπει την αντίστροφη πορεία του καυσίμου.
Ο Γεωργιάδης για οικογένεια Κοπελούζου
Στη διάρκεια της χθεσινής ημέρας (15/1), ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, ανάρτησε σέλφι με μέλη της επιχειρηματικής οικογένειας, επαινόντας τόσο το γαλάζιο παρελθόν του Δημήτρη Κοπελούζου, όσο και το επιχειρηματικό του στάτους, γράφοντας σχετικά:
Δεν μπορώ παρά να εκφράσω δημοσίως τον θαυμασμό μου για την Οικογένεια του κ. Δημήτρη Κοπελούζου. Ο κ. Κοπελούζος στη νεότητα του υπήρξε βουλευτής της ΝΔ, αλλά τελικά τον κέρδισε ο χώρος των επιχειρήσεων και κατόρθωσε να φτιάξει έναν από τους πιο επιτυχημένους επιχειρηματικούς pic.twitter.com/X7Fhk7jJ9c
— Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) January 15, 2023
Στην ίδια ανάρτηση, πρόσθεσε:
Ομίλους της Χώρας μας με μεγάλες επενδύσεις σε διάφορους τομείς. Αυτό όμως που θαυμάζω περισσότερο είναι το πόσο αγαπημένη Οικογένεια είναι. Μπράβο Δημήτρη είσαι άξιος!
— Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) January 15, 2023
Κοινοπραξία Ελλήνων μετόχων
Σύμφωνα με το το newmoney, αρχικά, το σχέδιο προέβλεπε ότι η ροή του πετρελαίου θα είναι από Βορρά προς Νότο, κάτι που αλλάζει σήμερα η ενεργειακή κρίση.
Μαζί με τον όμιλο Λάτση και την HellenIQ (πρώην ΕΛΠΕ), είχε συσταθεί η κοινοπραξία που συγκροτούσε τους έλληνες μετόχους. Σήμερα, το έργο προβλέπει ότι το αργό πετρέλαιο που δεν θα έχει πηγή τροφοδοσίας την Ρωσία αλλά άλλες χώρες (ΗΠΑ κ.α) θα μεταφέρεται από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς, την τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της Βουλγαρίας. Στόχος είναι να τροφοδοτεί το διυλιστήριο της Lukoil Neftochim, που διαχειρίζεται η Ρωσική εταιρεία στην περιοχή. Η Βουλγαρία προσπαθεί να αντιμετωπίσει τα ακριβά τέλη διέλευσης και τα άλλα εμπόδια στο Βόσπορο που βάζει η Τουρκία, η οποία συνεχίζει να βλέπει με «μισό μάτι» την αναβάθμιση της Αλεξανδρούπολης.
Ο νέος αγωγός θα έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από τον προηγούμενο μήκους 280 χιλιομέτρων με δυνατότητα μεταφοράς 35.000.000 τόνων πετρελαίου ετησίως και πρόβλεψη επέκτασης στους 50.000.000 τόνους. Το νεότερο σχέδιο είναι πιο «μαζεμένο» και έχει χαμηλότερη δυναμικότητα με στόχο ο αγωγός να είναι έτοιμος εντός του 2024.
Το αρχικό σχέδιο ξεκίνησε το 1994 και τέσσερα χρόνια αργότερα, συστάθηκε η κοινοπραξία «Θράκη», στην οποία συμμετείχαν με 25% τα ΕΛΠΕ και με 75%, οι όμιλοι Λάτση και Κοπελούζου. Το Τριμερές Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας, για την υποστήριξη και προώθηση του έργου υπογράφτηκε το 2005. Όμως οι διπλωματικές πιέσεις για να μην προχωρήσει το πρότζεκτ ήταν μεγάλες κάτι που επιβεβαίωσε η αποχώρηση της Βουλγαρίας από το σχέδιο.
Εάν ο σχεδιασμός υλοποιηθεί σήμερα, θα προσθέσει άλλο ένα λιθαράκι στο γεωστρατηγικό χαρακτήρα της Αλεξανδρούπολης, στην οποία κατασκευάζεται ήδη από την Gastrade ένας πλωτός τερματικός σταθμός φυσικού αερίου και ετοιμάζεται και ένα δεύτερο FSRU.
Στην περιοχή, θα εγκατασταθεί και η κοινή επένδυση ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, Κοπελούζου για μια νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από καύσιμο φυσικού αερίου αλλά και το πρώτο υπεράκτιο αιολικό έργο σε άδεια του ομίλου Κοπελούζου. Παράλληλα σχεδιάζεται η ανάπτυξη του λιμένα της Αλεξανδρούπολης ως εθνική πύλη εισόδου προς άλλες χώρες αλλά και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού (τμήμα του οποίου έχει παραχωρηθεί στις ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ) με λιμένες της Μαύρης Θάλασσας.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ