Πρόστιμα-«μαμούθ» στις πολυεθνικές P&G και ΕΛΑΪΣ Unilever για αισχροκέρδεια.
Συγκεκριμένα, το ανώτατο πρόστιμο, ύψους 1.000.000 ευρώ, για κάθε μία από τις δύο πολυεθνικές εταιρείες, για τις οποίες ολοκληρώθηκε ο έλεγχος από τη Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), επέβαλε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
Η σύγκριση τιμών δείχνει πως οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα έπρεπε να έχουν δει ότι εδώ και χρόνια οι τιμές στην Ελλάδα «τρέχουν με ανεξέλεγκτη ταχύτητα», ενώ την ίδια ώρα στο εξωτερικό οι αυξήσεις είναι με το «πόδι στο φρένο».
Από την πλευρά τους, οι εταιρίες λένε πως θα προβούν σε ένσταση για το πρόστιμο.
Το μυστήριο των πολυεθνικών
Το μυστήριο μεγαλώνει, καθώς δεν μιλάμε για τιμές σε ανταγωνιστικά, διαφορετικά, προϊόντα, αλλά για τα ίδια προϊόντα των ίδιων πολυεθνικών και για τις τιμές τους στα ίδια σούπερ μάρκετ, οπότε εδώ οι ελεγκτικοί μηχανισμοί καλούνται να βρουν, πόσο τελικά επηρέασε την τελική τιμή στο ράφι η κάθε πολυεθνική, ο κάθε μεσάζοντας και ο κάθε τελικός πωλητής.
Όπως αναφέρει το Live News στο Mega, η μαγιονέζα σήμερα έχει 6,76 ευρώ/λίτρο με προσφορά και 9 ευρώ η κανονική τιμή.
Το 2020 είχε 5,22 ευρώ και 3,91 με προσφορά, ενώ την ίδια ώρα στην Αγγλία…
Βάζα 800 γραμμαρίων με μαγιονέζα Real και Light της Hellmann’s κόστιζε 3,60 £, αντικαθιστώντας τα με μικρότερες εναλλακτικές συσκευασίες των 600 γραμμαρίων και αυξάνοντας την τιμή στο ράφι στα 3,75 £.
Τα δεδομένα αποκαλύπτουν επίσης ότι τα βάζα των 600 γραμμαρίων πωλήθηκαν τελευταία φορά από την Tesco τον Σεπτέμβριο του 2020 σε τιμή ραφιού 2,50 £, 1,75 £ φθηνότερα από ό,τι είναι τώρα.
Πόσο ακρίβυνε το ίδιο απορρυπαντικό
Σε φυλλάδιο προσφορών του 2022, ταμπλέτες πλυντηρίου στα 10,96 ευρώ για 2 συσκευασίες, δηλαδή στα 0,25€ το τεμάχιο, όπως γράφει. Φέτος, οι 2 συσκευασίες είναι στα 21,27 ευρώ, δηλαδή 0,43€ το τεμάχιο.
Στην Αγγλία, το 2022: Fairy Platinum All in One ταμπλέτες πλυντηρίου πιάτων XXXL συσκευασία 100 κάψουλες 12 £ συσκευασία 43 £ 7.
Σήμερα οι 51 ταμπλέτες έχουν 10 λίρες και 8 για τους κατόχους κάρτας loyalty του σούπερ μάρκετ.
Την ίδια ώρα, αίσθηση δημιουργεί έρευνα της ΓΣΕΕ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, αν έχουν μειώσει την κατανάλωση βασικών αγαθών εξαιτίας της ακρίβειας:
Αρκετά 51% – Πολύ 18% : Σύνολο 69%
Λίγο 21% – Καθόλου 10% : Σύνολο 31%
Πηγή: alco/ΓΣΕΕ
Δηλαδή από τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα παρά τις αυξημένες τιμές οι 3 στους 10 δείχνουν να μην επηρεάζονται, κρατώντας την κατανάλωση και τα υπερκέρδη σε ψηλό σημείο και την ίδια ώρα αναμένεται και αύξηση της κατανάλωσης.
«Στην Ελλάδα τα πράγματα δείχνουν λίγο καλύτερα, αφού εκτιμάται μια ετήσια αύξηση της κατανάλωσης κατά +1,6%, κάτι που θα συμβάλει σημαντικά στην εκτίμηση για ανάπτυξη 2,4% το 2023», είχε αναφέρει ο κ. Κορκίδης στον Οικονομικό Ταχυδρόμο.
Η Ελλάδα πιο ακριβή
Οι ίδιες πάνες στην Ελλάδα και την Αγγλία για αγόρια 8-12 ετών 9 τεμάχια στην Ελλάδα 9,49, άρα 1,05 το τεμάχιο και στην Αγγλία 6 λίρες κανονικά, 3,50 με κάρτα loyalty, άρα σε ευρώ από 4,02-6,89 ευρώ, ήτοι από 0,44-0,76 ευρώ ανά τεμάχιο πάνας.
Η πολυεθνική Unilever, διαθέτει πολλά επώνυμα προϊόντα, όπως Aim, Algida, Axe, Cajoline, Dove, LUX κ.ά.
Όσο για την P&G η εταιρεία έχει ιστορία πάνω από 180 χρόνια. Η γκάμα με τα προϊόντα της περιλαμβάνει τις εξής δημοφιλείς φίρμες: Pampers, Tide, Ariel, Lenor, Always, Tampax.
Βαζελίνη στην Ελλάδα και στην Αγγλία, στην Ελλάδα τα 100 ml 3,77 ευρώ και στην Αγγλία σε πάουντς 2,50, δηλαδή σε ευρώ 2,87, δηλαδή η βαζελίνη στην Ελλάδα έχει 90 σεντ παραπάνω.
Την εξήγηση, για την κατανάλωση που αντιστέκεται ακόμα, δίνουν, σύμφωνα με παράγοντές της αγοράς, δύο κυρίως στοιχεία, από την μία το ότι πολλοί βάζουν χέρι σε καταθέσεις και από την άλλη ότι, όπως έχει παραδεχτεί και το οικονομικό επιτελείο, υπάρχει ακόμα μεγάλο ποσοστό αδήλωτου χρήματος.
Υπέρογκα κέρδη στην Ελλάδα – Ήπια περιθώρια στο εξωτερικό για P&G και ΕΛΑΪΣ Unilever
Ο Νίκος Φιλιππίδης, δημοσιογράφος, παρουσίασε στην εκπομπή Live News, πώς οι εν λόγω εταιρείες ενεργούν στην Ελλάδα και πώς στο εξωτερικό.
- Αποτελέσματα τριμήνου μητρικής P&G:
- Καθαρά κέρδη +14,7%, στην Ελλάδα +338%
- Πωλήσεις +6%, στην Ελλάδα +8,4%
- Αποτελέσματα Β’ τριμήνου μητρικής ΕΛΑΪΣ Unilever:
- Καθαρά κέρδη +22%, στην Ελλάδα +72%
- Πωλήσεις +7,9%, στην Ελλάδα +6%
Πρόστιμα-«μαμούθ» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2011:
Καρτέλ σε 8 χώρες (Ελλάδα, Βέλγιο, Γαλλία, Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία, Ολλανδία) και επεβλήθησαν πρόστιμα: 211,2 εκατ. ευρώ στην Procter & Gamble Co και 104 εκατ. ευρώ στην Unilever.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ