Όλοι γνωρίζουμε ότι, όταν επιλέγουμε να ταξιδέψουμε με αεροπλάνο, απαιτείται όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές να είναι ρυθμισμένες στη λειτουργία πτήσης.
Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό;
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του τμήματος Αεροπορίας στο Πανεπιστήμιο του Κουίνσλαντ, Νταγκ Ντρούρι, από τη δεκαετία του 1920, η αεροναυτιλία και η επικοινωνία βασίζονται σε ραδιοφωνικές υπηρεσίες, οι οποίες συντονίζονται για την ελαχιστοποίηση των παρεμβολών.
Παρά την τεχνολογική εξέλιξη, οι προσωπικές ηλεκτρονικές συσκευές μπορούν εκπέμπουν σήμα στην ίδια ζώνη συχνοτήτων με τα συστήματα επικοινωνιών και πλοήγησης του αεροσκάφους, δημιουργώντας αυτό που είναι γνωστό ως ηλεκτρομαγνητική παρεμβολή.
Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών των ΗΠΑ άρχισε να δημιουργεί δεσμευμένα εύρη ζώνης συχνοτήτων για διαφορετικές χρήσεις – όπως τα κινητά τηλέφωνα και η πλοήγηση και οι επικοινωνίες αεροσκαφών – ώστε να μην παρεμβαίνουν μεταξύ τους, με κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο να αναπτύσσουν παρόμοιες στρατηγικές και πολιτικές για να αποτρέψουν προβλήματα παρεμβολών στις αερομεταφορές.
Μάλιστα, στην ΕΕ, ήδη από το 2014, οι ηλεκτρονικές συσκευές επιτρέπεται να παραμείνουν σε λειτουργία, ακόμη και κατά τη διάρκεια της προσγείωσης και της απογείωσης.
Γιατί, λοιπόν, με αυτά τα παγκόσμια πρότυπα σε ισχύ, η αεροπορική βιομηχανία συνεχίζει να απαγορεύει τη χρήση κινητών τηλεφώνων;
Ένα από τα προβλήματα έγκειται σε κάτι που μπορεί να μην πάει το μυαλό σας, τις παρεμβολές από το έδαφος.
Τα ασύρματα δίκτυα συνδέονται με μια σειρά δικτύων, τα οποία θα μπορούσαν να υπερφορτωθούν, εάν οι επιβάτες που πετούν πάνω από αυτά τα επίγεια δίκτυα χρησιμοποιούν όλοι τα τηλέφωνά τους. Φυσικά, όσον αφορά τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, η μεγαλύτερη αλλαγή τα τελευταία χρόνια είναι η μετάβαση σε ένα νέο πρότυπα, τα δίκτυα 5G, που είναι γνωστά για την υψηλότερη ταχύτητα μεταφοράς δεδομένων.
Το εύρος ζώνης των ραδιοσυχνοτήτων είναι περιορισμένο, ωστόσο, με την αεροπορική βιομηχανία να επισημαίνει ότι το φάσμα εύρους ζώνης του ασύρματου δικτύου 5G είναι εξαιρετικά κοντά στο αποκλειστικό φάσμα εύρους ζώνης της αεροπορίας, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει παρεμβολές στα συστήματα πλοήγησης κοντά σε αεροδρόμια που βοηθούν στην προσγείωση του αεροσκάφους.
Σύμφωνα με τον Ντρούρι, το πρόβλημα με τη χρήση των τηλεφώνων κατά τη διάρκεια της πτήσης αφορά περισσότερο την κοινωνική εμπειρία του να έχεις 200+ άτομα σε ένα αεροπλάνο και όλοι ενδεχομένως να μιλάνε ταυτόχρονα, καθώς σε μια εποχή που η οργή των επιβατών είναι όλο και πιο συχνή, η χρήση τηλεφώνου μπορεί να αλλάξει ολόκληρη την εμπειρία της πτήσης.
Οι διαταραγμένες συμπεριφορές λαμβάνουν διάφορες μορφές, από τη μη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις ασφαλείας, όπως η μη χρήση ζωνών ασφαλείας, τις λεκτικές διαμάχες με συνεπιβάτες και το πλήρωμα καμπίνας έως τις σωματικές διαμάχες με επιβάτες και πλήρωμα καμπίνας – που συνήθως χαρακτηρίζονται ως «οργή στον αέρα».
Γι’ αυτόν τον λόγο, χρήση τηλεφώνων, αν και πλέον δεν επηρεάζει την ικανότητα λειτουργίας του αεροσκάφους, μπορεί να διαταράξει την ηρεμία του πληρώματος, αποτρέποντας αρκετούς επιβάτες να εξυπηρετηθούν.