«Τουλάχιστον ατυχείς» χαρακτηρίζουν ελληνικές διπλωματικές πηγές τις χθεσινές (5/10) δηλώσεις του επικεφαλής της κυβέρνησης της Τρίπολης, σχετικά με το μνημόνιο που υπέγραψαν Λιβύη και Τουρκία.
Ειδικότερα, στη χθεσινή του ομιλία ο επικεφαλής της κυβέρνησης της Τρίπολης, Abdulhamid Dbeiba, αναφέρθηκε σε διαφορές που υπάρχουν με την Ελλάδα, σχετικά με την ΑΟΖ και τον ορισμό της και πρόσθεσε ότι η χώρα του δε θα «κάνει πίσω» στα δικαιώματά της.
Συγκρίνει δυο διαφορετικές καταστάσεις
Ο Abdulhamid Dbeiba, συγκρίνει δυο καταστάσεις, οι οποίες και είναι εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους, καθώς η μια είναι νόμιμη και η άλλη, παράνομη.
Ειδικότερα, η πρώτη κατάσταση αφορούσε τις διαπραγματεύσεις που γίνονταν, μέχρι και τις αρχές του 2011 μεταξύ Ελλάδας και Λιβύης για τον ορισμό της ΑΟΖ, διαπραγματεύσεις στη βάση του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας, οι οποίες είχαν προχωρήσει πολύ και απέμενε να γεφυρωθεί μια μικρή διαφορά.
Όμως, οι εν λόγω διαπραγματεύσεις, ως γνωστόν, διακοπήκαν λόγω της ανατροπής του καθεστώτος στην Τρίπολη.
Σχεδόν μία δεκαετία αργότερα, το 2019, η τότε κυβέρνηση της Τρίπολης συνομολόγησε με την Τουρκία ένα νομικό και πολιτικό τερατούργημα, το οποίο αποτελούσε σαφέστατη παραβίαση θεμελιωδών κανόνων του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας, καθώς αγνοούσε την ύπαρξη των ελληνικών νησιών, όπως η Κρήτη!
Το εν λόγω «μνημόνιο» καταδικάστηκε από πλήθος κρατών, συμπεριλαμβανομένων όλων των χωρών μελών της ΕΕ. Επίσης, ουδέποτε κυρώθηκε από τη Λιβυκή Βουλή.
Δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης μεταξύ των δύο περιπτώσεων και ουδείς δικαιούται να προσπαθεί να δικαιολογήσει μια παρανομία, κάνοντας επίκληση με κάτι που ουδεμία σχέση έχει.
Τέλος, συγκρατείται, ότι τόσο η Λιβυκή Βουλή, πάνω από τα μισά μέλη του Ανωτάτου Συμβουλίου του Κράτους, καθώς και ο καθ’ύλιν αρμόδιος επικεφαλής της Εθνικής Λιβυκής Εταιρίας Πετρελαίου καταδίκασαν το πρόσφατο μνημόνιο, τονίζοντας ότι είναι παράνομο, ανυπόστατο και μη δεσμευτικό για τη Λιβύη.
Σε ανάλογες δημόσιες τοποθετήσεις έχουν προβεί, μεταξύ άλλων, η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι ΗΠΑ, η Γερμανία και η Αίγυπτος.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ