Συνολικά 42 χρόνια έχουν περάσει από την ημέρα που θεσπίστηκε στην Ελλάδα ο πολιτικός γάμος, με αρκετές, ωστόσο, χώρες στην Ευρώπη να τον έχουν καθιερώσει αμέσως μετά τη Γαλλική Επανάσταση.
Μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου του 1982, στην Ελλάδα θεωρούνταν νόμιμος μόνο ο θρησκευτικός γάμος, ωστόσο έκτοτε και παρά τις σθεναρές αντιδράσεις και εν μέσω θύελλας αντιδράσεων, η κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου κατέθεσε το νομοσχέδιο για την καθιέρωση του πολιτικού γάμου στη χώρα.
Μάλιστα, στο παρελθόν είχαν υπάρξει άλλες δυο αποτυχημένες απόπειρες, μια το 1926 από τον τότε Υπουργό Δικαιοσύνης Ιωσήφ Κούνδουρο, που απορρίφθηκε από τον δικτάτορα Πάγκαλο και επί κυβερνήσεως Ελευθέριο Βενιζέλου.
Τελικά, το πάγιο αίτημα του προοδευτικού κόσμου καθιερώθηκε από την «κυβέρνηση της αλλαγής» και χαρακτηρίστηκε ως μια πράξη βαθιά μεταρρυθμιστική, η οποία εξυπηρετούσε τόσο όσους δεν ήθελαν να παντρευτούν στην εκκλησία, όσο και τους αλλόθρησκους, αλλά και αυτούς που είχαν ήδη παντρευτεί στην εκκλησία τρεις φορές.
Άλλωστε, μέχρι το 1982, η Ελλάδα παραβίαζε τη θεμελιώδη αρχή της θρησκευτικής ελευθερίας, αναγνωρίζοντας μόνο την τέλεση θρησκευτικού γάμου.
«Η μεγάλη αυτή καινοτομία στο δίκαιό μας επιβάλλεται από την ανάγκη περιφρούρησης της ανεξιθρησκίας και της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας που κατοχυρώνεται από το Σύνταγμά μας», είχε δηλώσει κατά την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή ο τότε Υπουργός Δικαιοσύνης, Στάθης Αλεξανδρής.
Τελικά, το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε στις 22 Μαρτίου του ίδιου έτους, με μοναδικές αρνητικές ψήφους αυτές της Νέας Δημοκρατίας.
Παρά το γεγονός ότι ο αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ είχε κρατήσει μια μάλλον διαλλακτική στάση, μεγάλο μέρος της Ιεράς Συνόδου ξεσηκώθηκε, προχωρώντας σε εμπρηστικές δηλώσεις.
- Παράλληλα, δεν ήταν λίγοι οι ιερείς που απείλησαν ότι δεν θα βάφτιζαν τα παιδιά όσων είχαν συνάψει πολιτικό γάμο.
Πρωτεργάτης των αντιδράσεων ήταν ο τότε μητροπολίτης Δημητριάδος, Χριστόδουλος, ο οποίος διατείνονταν:
«Ο πολιτικός γάμος είναι άθεσμος μείξις, είναι καταπάτησις της εκκλησιαστικής διδασκαλίας, είναι αίρεσις. Ο τοιούτος γάμος είναι, άνευ περιστροφών, μείξις ανίερος και κατάκριτος, ελευθέρα συμβίωσις άθεσμος και αμαρτωλός».
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ