Με το μήνυμα «η Φίνος Φίλμ παρουσιάζει…» ξεκινούσαν οι συνολικά 187 ταινίες του κλασικού ελληνικού κινηματογράφου, με τις οποίες μεγάλωσαν μικροί και μεγάλοι.
- Ποιος κρύβεται, όμως, πίσω από αυτές τις διαχρονικές ταινίες που μας έχουν κάνει να γελάσουμε μέχρι δακρύων, να τραγουδήσουμε, να χορέψουμε, αλλά και να συγκινηθούμε;
Δημιουργός της θρυλικής Φίνος Φιλμ ήταν ο Φιλοποίμην Φίνος, ο οποίος γεννήθηκε το 1907 στην Τιθορέα της Λοκρίδας, μια περιοχή κτισμένη στους πρόποδες του Παρνασσού, και κατάγονταν από μεσοαστική οικογένεια η οποία εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όταν ο ίδιος ήταν ακόμα πολύ μικρούς.
Η σχέση, όμως, του Φίνου με τον κινηματογράφο ξεκίνησε πολύ νωρίς, καθώς ο πατέρας του, αν και γιατρός, ήταν ένας από τους πιο γνωστούς κινηματογραφικούς επιχειρηματίες της εποχής, διαθέτοντας κινηματογραφικές αίθουσες τόσο στην Αθήνα όσο και την επαρχία.
Έτσι, παίρνοντας από πολύ νωρίς τα ερεθίσματα της τέχνης του κινηματογράφου, κατά τη διάρκεια των εφηβικών του χρόνων, οργάνωσε με συνομήλικους του τον ερασιτεχνικό και ψυχαγωγικό σύλλογο «Νεολαία», με τον οποίο έδωσαν μερικές θεατρικές παραστάσεις στο θέατρο Κοτοπούλη.
Οι προπτυχιακές σπουδές του στη Νομική και τις Πολιτικές Επιστήμες έμελλε να μείνουν αναξιοποίητες, καθώς την καρδιά του είχε κλέψει ο κινηματογράφος.
- Το 1939, ίδρυσε μαζί με άλλους τα «Ελληνικά Κινηματογραφικά Στούντιο», κάνοντας μάλιστα ένα χρόνο αργότερα και την πρώτη – και τελευταία – σκηνοθετική του απόπειρα με την ταινία «Το Τραγούδι του Χωρισμού», όπου βλέπουμε στους πρωταγωνιστικούς ρόλους τον Λάμπρο Κωνσταντάρα και τη Λήδα Μιράντα.
Κατά τη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου, μαζί με παλιούς συνεργάτες του, συγκρότησαν ένα συνεργείο λήψεων στο αλβανικό μέτωπο, απαθανατίζοντας τα κατορθώματα του ελληνικού στρατού, σε μια προσπάθεια να εμψυχώσουν τον κόσμο.
Ωστόσο, τα χρόνια της γερμανικής Κατοχής ήταν ιδιαίτερα δύσκολα για την οικογένεια του Φίνου, καθώς τόσο ο πατέρας του όσο και ο ίδιος συνελήφθησαν από τους Γερμανούς με την κατηγορία ότι συμμετείχαν στην Εθνική Αντίσταση, τροφοδοτώντας αντιστασιακά τμήματα με σιτάρι και κριθάρι από τα κτήματά τους στην Κωπαΐδα.
- Αν και καταδικάστηκε σε θάνατο, μετά από 4 μήνες στις φυλακές Αβέρωφ, αφέθηκε τελικά ελεύθερος, αφού ο πατέρας του υποστήριξε ότι αυτός ήταν ο υπεύθυνος για όλα και ότι ο γιος του δεν είχε καμία ανάμειξη.
Το δραματικό τέλος για τον Γιάννη Φίνο γράφτηκε στις 24 Ιουλίου του 1944, λίγο καιρό πριν από την απελευθέρωση, με τους Γερμανούς να εκτελούν στο Πικέρμι 50 κρατούμενους με την κατηγορία του «δρώντος κομμουνιστή», μεταξύ των οποίων και τον πατέρα του Φιλοποίμενα.
Παρόλα αυτά, η μανία των κατακτητών δεν σταμάτησε εκεί, καθώς πριν την υποχώρησή τους λεηλάτησαν τα γραφεία του Φίνου, προσπαθώντας να καταστρέψουν όλο το υλικό και τον εξοπλισμό, μαζί με τα «Επίκαιρα» που γύριζε επί Κατοχής. Ευτυχώς, ο ίδιος κατάφερε να διασώσει κάποια από τα «αρνητικά», τα οποία αποτελούν μέχρι σήμερα μοναδικά ιστορικά ντοκουμέντα.
Τα επόμενα χρόνια, με πολλή προσπάθεια ίδρυσε τη «Φίνος Φιλμ», με την πρώτη ταινία της εταιρείας, τη «Φωνή της καρδιάς» με πρωταγωνιστή τον σπουδαίο Αιμίλιο Βεάκη να αποσπά διθυραμβικές κριτικές, αποτελώντας την αφετηρία του σύγχρονου Ελληνικού Κινηματογράφου
Σύντομα, κατάφερε να φτιάξει τη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής ταινιών στην Ελλάδα, δουλεύοντας άοκνα μαζί με τους ηθοποιούς, τους τεχνικούς και το επιτελείο του, χωρίς να ζητά ποτέ βοήθεια, οποιουδήποτε είδους, από το κράτος.
Σακελλάριος, Τσιφόρος, Φώσκολος, Δαλιανίδης, Δημόπουλος είναι μερικοί μόνο από τους δημιουργούς που χρωστούν πολλά στον Φίνο, όπως και αστέρες της εποχής, τους περισσότερους από τους οποίους ανακάλυψε ή ανέδειξε ο ίδιος.
- Ο Φίνος, όμως, υπήρξε και ένας ακούραστος εργάτης, ο οποίος ήθελε να μαθαίνει οτιδήποτε σχετιζόταν με το τεχνικό μέρος του κινηματογράφου. Γι’ αυτό μελέτησε τους τομείς της οπτικής, της μηχανικής και της φυσικής, ώστε να γνωρίζει περισσότερα και να τα χρησιμοποιεί σε κάθε μηχάνημα που έπεφτε στα χέρια του, με αποτέλεσμα να του βγει το χαριτωμένο προσωνύμιο «Κατσαβιδάκιας», αφού πάντοτε κουβαλούσε το αγαπημένο του κατσαβίδι για να επιδιορθώσει κάποια μηχανή.
Οι ιστορίες εκατοντάδες, όσο και οι κωμικοτραγικές περιπέτειες με τη λογοκρισία της Χούντας, οι απαιτήσεις των ηθοποιών, τα υψηλά κασέ και η είσοδος της τηλεόρασης στην ελληνική κοινωνία, γεγονός που έβαλε «ταφόπλακα» στον ελληνικό κινηματογράφο, επηρεάζοντας δραματικά και την ίδια τη Φίνος Φιλμ.
H αυλαία της ήδη χρεοκοπημένης Φίνος Φιλμ έπεσε οριστικά τα έτη 1976-1977 με την ταινία «O κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται», με τον Φιλοποίμενα Φίνο να ταυτίζεται με τις χρυσές εποχές του ελληνικού κινηματογράφου.
Ο πάντοτε σοβαρός και γενναιόδωρος Φίνος, ο οποίος κέρδισε δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας για την «Ηλέκτρα» και «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο», άφησε την τελευταία του πνοή στις 26 Ιανουαρίου του 1977, με αγαπημένος ηθοποιούς, μεταξύ των οποίων ο Νίκος Κούρκουλος και ο Κώστας Καζάκος να τον τιμούν στην κηδεία του, σηκώνοντας στους ώμους τους το φέρετρο του καλλιτεχνικού τους «πατέρα».
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ