Ο βραβευμένος με δύο Όσκαρ ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτης και σεναριογράφος, Αλεξάντερ Πέιν, καταλαμβάνει υψηλή θέση στη λίστα των «ηχηρών» ονομάτων του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και η νέα του ταινία «Τα παιδιά του χειμώνα» αποτελεί μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να καταλάβετε το γιατί!
Γράφει η Τάνια Μοσχοπούλου
Αν ήσασταν από τους τυχερούς που είχαν προλάβει να κλείσουν εισιτήριο για το «Holdovers», ή με τη καλύτερη δυνατή εκδοχή του ελληνικού τίτλου «Τα παιδιά του χειμώνα», θα διαπιστώσατε – ή και θα θυμηθήκατε- γιατί ο Αλεξάντερ Πέιν ξέρει να κάνει τόσο καλό σινεμά! Τι και αν ο ίδιος σε πολλές σχετικές ερωτήσεις που του έγιναν (δεν) έβρισκε την απάντηση σε τρεις λέξεις: “I don’t know”.
Καθημερινά κάνω δεκάδες απομαγνητοφωνήσεις από συνεντεύξεις αθλητών, ποδοσφαιρικών παραγόντων, «έγκριτων» νομικών και πολιτικών, όμως από τα λόγια του Αλεξάντερ Πέιν δεν αποθήκευσα ούτε ένα αρχείο ηχογράφησης στο κινητό μου.
Γιατί στην συνέντευξη τύπου του «Holdovers» πήγα αποφασισμένη και με μοναδικό σκοπό να τον απολαύσω! Έχοντας την αίσθηση πως θα… θυσιάσω έναν πρωινό Κυριακάτικο καφέ με εξαιρετικό καιρό, γρήγορα συνειδητοποίησα πως θα κέρδιζα μια άλλου είδους αφύπνιση, πολύ πιο ισχυρή από αυτή της καφεΐνης.
Ανεβαίνοντας, λοιπόν, σαν σίφουνας στην σκηνή «γκρέμισε» -χωρίς να συγκινηθεί καθόλου- μια δουλειά πολλών ετών, μεταφορικά μονάχα αφού… στο διάβα του παρέσυρε το διαφημιστικό πλακάτ της νέας του ταινίας, Holdovers ή ελληνιστί «Τα παιδιά του χειμώνα».
Ταινία που θα προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθουσες από τις 25 Ιανουαρίου 2024, κάνοντας πρεμιέρα το βράδυ της Κυριακής, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσία του σκηνοθέτη.
Ένα ταξίδι αυτογνωσίας, που μας μεταφέρει σε ένα διακεκριμένο αμερικανικό κολέγιο, στη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών, τη δεκαετία του 1970. Ένας εκ των καθηγητών- λάτρης της αρχαιοελληνικής ιστορίας και του πολιτισμού της- παραμένει στο campus του κολεγίου, για να προσέξει πέντε οικότροφους σπουδαστές, που θα περάσουν τις γιορτές μακριά από τις οικογένειές τους. Μαζί τους θα βρεθεί και η υπεύθυνη της κουζίνας, μαγείρισσα του κολλεγίου που πενθεί τον γιό της, που άφησε το κολλέγιο για τον στρατό και σκοτώθηκε στον πόλεμο του Βιετνάμ.
«Τι σου έμεινε από τον Πέιν»
Όπως προανέφερα, λοιπόν, παρασυρόμενη από το χιούμορ του, την πληθωρική προσωπικότητά του και με το μυαλό μου να μη ξεκολλά από το πόσο καλή είναι αυτή η νέα του ταινία, δεν κράτησα ούτε μια σημείωση στο κινητό μου, από όλες εκείνες τις λέξεις που άφησε να αιωρούνται στον σκοτεινό «Κασσαβέτη».
Ως disclaimer, αυτό το κείμενο απέχει πολύ από αντίστοιχα που προκύπτουν μετά από μια τυπική συνέντευξη τύπου, καθώς εγώ κλήθηκα απλά να απαντήσω στο ερώτημα «Τι σου έμεινε τελικά από τον Πέιν;».
View this post on Instagram
Πρώτες στη σειρά οι «γκριμάτσες» που έπαιρνε στο άκουσμα κάθε ερώτησης, τα λεπτά που χρειαζόταν για να αισθανθεί σίγουρος με την απάντηση και τα «I don’t know» στα οποία κατέληξε πολλάκις. Η «άγνοιά» του εν μέρη για το τι τον οδηγεί τελικά στο να κάνει τόσο καλό σινεμά.
Σιγουριά και σταθερότητα απέκτησε η φωνή του όταν η συζήτηση οδηγήθηκε στον Πολ Τζιαμάτι, με τον οποίο συνεργάστηκε μετά από 19 χρόνια από την πρώτη τους κινηματογραφική συνάντηση στο “Πλαγίως” (Sideways),το 2004. Μάλιστα, αναφερόμενος στη συνεργασία τους, τον χαρακτήρισε ως τον καλύτερο ηθοποιό και αποκάλυψε πως ο πρωταγωνιστής έχει το όνομα του Τζιαμάτι, καθώς είχε ξεκαθαρίσει εξαρχής στον σεναριογράφο του, Ντέιβιντ Χέμινγκσον, πως το έργο ήθελε να γραφτεί αποκλειστικά και μόνο για εκείνον.
Παράλληλα, στα highlights της κουβέντας μπορεί με ευκολία να συγκαταλεχθεί και η συμβουλή που είχε δώσει στους νέους κινηματογραφιστές πριν πολλά χρόνια σε κάποιο αντίστοιχο Φεστιβάλ της Αμερικής, και μένει απόλυτα πιστός σε αυτήν μέχρι και σήμερα: «Απλά κάντε κωμωδία», αφήνοντας για λίγο στην άκρη τη τεχνική και εστιάζοντας στον άνθρωπο.
Και για κατακλείδα ή υστερόγραφο, η ελπίδα πως στο μέλλον ο δρόμος θα τον βγάλει ξανά στην Ελλάδα, προκειμένου να γυρίσει κάποια ταινία στη χώρα μας, με απαραίτητη προϋπόθεση να πέσει στα χέρια του μια ωραία ιστορία, για να σκηνοθετήσει.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ