Ολόκληρη η Ελλάδα παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τις εξελίξεις από την πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη που έχει κοστίσει τη ζωή σε δεκάδες ανθρώπους.
Μία εμπορική αμαξοστοιχία που ταξίδευε προς Αθήνα συγκρούστηκε μετωπικά με την αμαξοστοιχία Intercity 62 που ταξίδευε προς Θεσσαλονίκη καθώς τα δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή, από μοιραίο λάθος, όπως φαίνεται, του σταθμάρχη Λάρισας.
Ο τελευταίος συνελήφθη από τις αρχές ενώ ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής υπέβαλε την παραίτησή του λόγω του δυστυχήματος.
Η κοιλάδα των Τεμπών βάφτηκε με αίμα για μία ακόμα φορά καθώς το φρικτό δυστύχημα ανέσυρε μνήμες από άλλες τραγωδίες που έχουν συμβεί στην περιοχή.
Τα 21 νεκρά παιδιά
Το απόγευμα της Κυριακής 13 Απριλίου του 2003 η Ελλάδα πάγωσε στο άκουσμα του φοβερού δυστυχήματος όπου 21 μαθητές που επέστρεφαν από τη σχολική εκδρομή τους στην Αθήνα στο Μακροχώρι Ημαθίας έχασαν τη ζωή τους στην κοιλάδα των Τεμπών.
Στο 388ο χλμ της Εθνικής Οδού Λάρισας-Θεσσαλονίκης, το τουριστικό λεωφορείο στο οποίο επέβαιναν 49 μαθητές κατευθυνόταν προς το Μακροχώρι Ημαθίας. Στο αντίθετο ρεύμα κινούνταν ένα φορτηγό, το οποίο μετέφερε νοβοπάν από τον Προβατώνα του Έβρου. Ο οδηγός χάνει ξαφνικά τον έλεγχό του οχήματος του και συγκρούεται πλαγιομετωπικά με το λεωφορείο. Οι σανίδες λειτουργούν ως «λεπίδα» και «ξυρίζουν» την αριστερή πλευρά του λεωφορείου.
Στο σημείο του δυστυχήματος επικρατεί σκηνικό πολέμου. Στραπατσαρισμένες λαμαρίνες, σανίδες νοβοπάν σκορπισμένες παντού. Στο σημείο σπεύδουν αστυνομικοί, διασώστες του ΕΚΑΒ, αλλά και δημοσιογράφοι. Ήταν φανερό ότι επρόκειτο για μία ασύλληπτη τραγωδία.
Οι τραυματίες διακομίστηκαν στα νοσοκομεία Κατερίνης και Λάρισας και οι σοροί μεταφέρθηκαν για αναγνώριση. Οι γονείς των παιδιών σπεύδουν συντετριμμένοι στα νοσοκομεία. Στις 2 τα ξημερώματα της Δευτέρας 14 Απριλίου 2033 ανακοινώνεται ότι ο τραγικός υπολογισμός είναι 21 νεκροί και 20 τραυματίες, εκ των οποίων οι 9 σε σοβαρή κατάσταση. Την επόμενη μέρα ο οδηγός συνελήφθη και τα ονόματα των θυμάτων δόθηκαν στη δημοσιότητα.
Οι 21 νεκροί μαθητές
- Ευαγγελία Θ. Γάτου – Ετών 16
- Αναστασία Π. Παυλίδου – Ετών 16
- Περιστερά Ι. Ουστά – Ετών 16
- Γεωργία Δ. Τραπεζανλή – Ετών 16
- Σταύρος Δ. Κανελλόπουλος – Ετών 15
- Ηλίας Π. Τσολερίδης – Ετών 16
- Παναγιώτης Κων. Μουρατίδης – Ετών 16
- Ανδρέας Χ. Αθανασιάδης – Ετών 16
- Χριστίνα Ε. Σταματέλλου – Ετών 16
- Ιωάννης Κ. Τριανταφυλλίδης – Ετών 16
- Βασίλειος Ν. Παπαδόπουλος – Ετών 16
- Ευανθία Κ. Ψαλίδα – Ετών 16
- Δημήτριος Α. Κοσμίδης – Ετών 15
- Κωνσταντίνος Α. Θαλαλαίος – Ετών 16
- Γεσθημανή Ζ. Σταφυλίδου – Ετών 16
- Σάββας Λ. Παναγιωτίδης – Ετών 16
- Αθανάσιος Μαρκανταράς – Ετών 16
- Γιώργος Κ. Μήτσκας – Ετών 16
- Ιωάννα Θ. Καστίδου – Ετών 16
- Δημήτριος Θ. Σίγγας – Ετών 16
- Όλγα Β. Αγγελίνα – Ετών 15
Οι αιτίες της σύγκρουσης αναλύθηκαν λεπτομερώς αλλά δεν έγιναν ποτέ 100% σαφείς. Ο οδηγός του φορτηγού οδηγούσε 6 ώρες χωρίς διάλειμμα και τα ελαστικά του δεν ήταν σε καλή κατάσταση. Από την άλλη, το λεωφορείο είχε κριθεί ακατάλληλο λόγω παλαιότητας και έπρεπε να είχε αποσυρθεί τουλάχιστον 3 μήνες πριν.
Η δίκη, ο ιερέας και η αυτοκτονία
Η δίκη έγινε πέντε χρόνια αργότερα, τον Οκτώβριο του 2008 και ο οδηγός του τουριστικού λεωφορείου αθωώθηκε ενώ ο οδηγός της νταλίκας να καταδικάστηκε σε κάθειρξη 15 ετών. Οι ιδιοκτήτες της νταλίκας αλλά και του εργοστασίου νοβοπάν, καταδικάστηκαν από 4 μέχρι 14 χρόνια. Η εταιρεία κατέβαλλε επίσης το ποσό των 8.500.000 ευρώ στις οικογένειες των θυμάτων.
Στο σημείο της τραγωδίας υπάρχει και συντηρείται μνημείο για τα παιδιά.
Ένας από τους μαθητές που γλίτωσαν από το φριχτό τροχαίο στο οποίο είχε ξεκληριστεί ολόκληρη η σχολική του τάξη, χειροτονήθηκε πριν μερικά χρόνια. Ο Μακάριος Λιακόπουλος έχει αφιερώσει τη ζωή του στον Θεό, μετά από το δυστύχημα.
Στον αντίποδα, τον Ιούλιο του 2022, ένας από τους επιζώντες του δυστυχήματος αυτοκτόνησε με δίκαννο κυνηγετικό όπλο μέσα στο σπίτι του.
Το δυστύχημα των οπαδών του ΠΑΟΚ
Τρεισήμισι χρόνια νωρίτερα, στις 4 Οκτωβρίου του 1999, η οικογένεια του ΠΑΟΚ θρηνεί τον θάνατο 6 οπαδών του σε τροχαίο δυστύχημα, πολύ κοντά στο σημείο της σιδηροδρομικής τραγωδίας του 2023.
Στις 4:30 τα ξημερώματα, το διώροφο τουριστικό λεωφορείο που τους μετέφερε από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη μετά το ντέρμπι με τον Παναθηναϊκό, εξετράπη της πορείας του, ύστερα από σύγκρουση με διερχόμενο φορτηγάκι ενώ επιχειρούσε προσπέραση, και έπεσε σε χαράδρα βάθους 8 μέτρων.
Αποτέλεσμα της σύγκρουσης ήταν να χάσουν τη ζωή τους 6 από τους 77 οπαδούς του Δικεφάλου που επέβαιναν στο μοιραίο λεωφορείου όπως και ο οδηγός από το φορτηγάκι.
Στο νοσοκομείο της Λάρισας, όπου μεταφέρθηκαν οι τραυματίες κατέφθασαν συγγενείς και φίλοι των παιδιών που επέβαιναν στο λεωφορείο περιμένοντας να μάθουν νέα για την τύχη των ανθρώπων του. Δυστυχώς, έξι οικογένειες βυθίστηκαν στο πένθος.
Οι έξι νεκροί οπαδοί του ΠΑΟΚ:
- Δημήτριος Ανδρεαδάκης, 25 ετών
- Χαράλαμπος Ζαπουνίδης, 20 ετών
- Χριστίνα Τζιόβα, 18 ετών
- Αναστάσιος Θέμελης, 22 ετών
- Γεώργιος Γκανάτσιος, 17 ετών
- Κυριάκος Λαζαρίδης, 17 ετών
Συνολικά τραυματίστηκαν 33 φίλοι του ΠΑΟΚ οι οποίοι και διακομίστηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας.
Η οικογένεια του ΠΑΟΚ τιμά τη μνήμη τους κάθε χρόνο τελώντας μνημόσυνο στο μνημείο που υπάρχει στον τόπο της τραγωδίας και μεταφέρθηκε μετά την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου.
Η κατολίσθηση του 2009
Τον Δεκέμβριο του 2009, ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του από μεγάλη κατολίσθηση που σημειώθηκε στην κοιλάδα των Τεμπών.
Τραγικό θάνατο βρήκε ο 62χρονος Ιταλός τεχνικός διευθυντής της κοινοπραξίας που κατασκεύασε τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Ο άτυχος μηχανικός είχε μεταβεί στο σημείο, για να διερευνήσει μικρότερες κατολισθήσεις που είχαν προηγηθεί και την ώρα του συμβάντος επιχείρησε να προφυλαχθεί σε ΙΧ το οποίο καταπλακώθηκε από πέτρες.
Η κυκλοφορία στην εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης είχε διακοπεί για τουλάχιστον έναν μήνα μέχρι την αποκατάσταση του οδοστρώματος και διεξαγόταν από παρακαμπτήριες οδούς.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ