Δεκάδες μύθοι και αλήθειες καλύπτουν την έναρξη, αλλά και σημαντικά γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης, με έναν εξ αυτών να είναι και ο θρύλος της Αγίας Λαύρας.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον θρύλο, τον οποίον εμπνεύστηκε ο Γάλλος φιλέλληνας Φρανσουά Πουκεβίλ, ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ύψωσε το λάβαρο της επανάστασης στο μοναστήρι της Αγίας Λαύρας, στα Καλάβρυτα, δίνοντας το έναυσμα του απελευθερωτικού Αγώνα.
Η συγκεκριμένη άποψη γνώρισε αρκετά μεγάλη διάδοση κατά τα πρώτα μετεπαναστατικά χρόνια, με τους σύγχρονους ιστορικούς να εκτιμούν ότι ο θρύλος στερείται ιστορικής βάσης.
Αναφερόμενος στην καθιέρωση της 25ης Μαρτίου ως επίσημης εθνικής επετείου, ο ιστορικός Γιάνης Κορδάτος, γράφει στο πολύτομο έργο του «Μεγάλη Ιστορία της Ελλάδας» ότι ο βασιλιάς Όθων, παρακινούμενος από την αυλή, διέταξε τη μετάθεση της εθνικής γιορτής από την 1η Ιανουαρίου στις 25 Μαρτίου, ταυτίζοντάς τη με τη γιορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, προσδίδοντάς της περισσότερο θρησκευτικό παρά πολιτικό χαρακτήρα, προκαλώντας την αντίδραση αρκετών προσώπων, μεταξύ των οποίων και αγωνιστών της Επανάστασης.
«Πολλοί τότε διαμαρτυρήθηκαν για τη μετάθεση της εθνικής γιορτής, αφού μάλιστα είναι εξακριβωμένο πως η Επανάσταση άρχισε πριν από τις 25 του Μάρτη και τα όσα λέγονται πως ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ύψωσε την ημέρα αυτή στην Αγία Λαύρα των Καλαβρύτων το λάβαρο της Επανάστασης είναι ψέματα», επισημαίνει.
Αντίστοιχη άποψη καταγράφεται και στην «Ιστορία του Ελληνικού Έθνους» επισημαίνεται ότι όταν έγινε η πρώτη πολεμική επιχείρηση δεν βρισκόταν κανείς στο μοναστήρι της Αγίας Λαύρας, ενώ λίγες μέρες μετά την κήρυξή της Επανάστασης, αρχιερείς και πρόκριτοι διασκορπίσθηκαν στα ορεινά χωριά της Αχαΐας, με τον Παλαιών Πατρών Γερμανό, μαζί με τον Ανδρέα Ζαΐμη, να κατευθύνεται στα Νεζερά.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ