Ήταν λίγο μετά τις 11:00 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου του 2023, όταν ο χρόνος «πάγωσε» για άλλη μια φορά στα Τέμπη, με 57 αθώες ψυχές να χάνουν τόσο μάταια και τραγικά τη ζωή τους.
Όλα ξεκίνησαν όταν η επιβατική αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με συνολικά 350 επιβάτες, συγκρούστηκε με την εμπορική που έκανε την αντίθετη διαδρομή, με τη σύγκρουση να είναι τόσο σφοδρή που τα βαγόνια τυλίχθηκαν στις φλόγες και, αφού μετατράπηκαν σε μία άμορφη μάζα, εκσφενδονίστηκαν ολόκληρα αρκετά μέτρα μακριά.
Μέσα σε ένα σκηνικό καπνού και πύρινων γλωσσών, αρκετοί επιβάτες κατάφεραν να διασωθούν, ενώ μεγάλη μερίδα των ταξιδιωτών βαρύτατα τραυματισμένοι καλούσαν σε βοήθεια.
Την ίδια ώρα, το νήμα της ζωής για 57 επιβάτες είχε κοπεί…
Μέχρι τις 12:00 στο σημείο είχαν σπεύσει πυροσβέστες και ασθενοφόρα, ενώ μερίδα των διασωθέντων μεταφέρθηκαν στον σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκη και στα νοσοκομεία ΑΧΕΠΑ και Γεννηματάς.
Αρκετή ώρα αργότερα, η Hellenic Train έκανε γνωστό ότι 350 άτομα επέβαιναν στην αμαξοστοιχία, με τον κατάλογο των θυμάτων να αυξάνεται όσο περνούσαν οι ώρες.
Αρχικά 15 νεκροί, έπειτα 16, 32, 36 και τελικά 57.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις που έρχονται στο φως της δημοσιότητας, μετά τη σύγκρουση, στα πρώτα τρία βαγόνια αναπτύχθηκαν θερμοκρασίες που έφταναν μέχρι και τους 1.500 βαθμούς Κελσίου, επιβεβαιώνοντας αυτό που αρκετοί συγγενείς των θυμάτων πίστευαν: τα αγαπημένα τους πρόσωπα είχαν εξαϋλωθεί.
Την επαύριον της τραγωδίας και ενώ οι συγγενείς των 57 θυμάτων προσπαθούν να αναγνωρίσουν με κάθε τρόπο όσες σορούς βρέθηκαν, ο τότε Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, φτάνει στον τόπο του πολύνεκρου δυστυχήματος και λίγο αργότερα παραιτείται.
«Εγώ, όμως, θέλω και είμαι υποχρεωμένος να πω ένα πράγμα: Ότι θα διερευνήσουμε με απόλυτη σοβαρότητα, με απόλυτη διαφάνεια, τα αίτια του τραγικού αυτού συμβάντος. Ό,τι πούμε τώρα θα είναι πρώιμο και στην ουσία θα σας έλεγα ότι βεβηλώνουμε τους ανθρώπους που χάθηκαν. Επομένως, θα ήθελα όλοι να δείξουμε ψυχραιμία και να μείνουμε σε αυτό που σας είπα: Ότι θα κάνουμε τα πάντα να διερευνήσουμε τα αίτια και να μην αφήσουμε τίποτα κάτω από το χαλί», σχολίασε ο αρμόδιος Υπουργός.
«Πάρε με ότ(αν) φτάσεις»
Το αμέσως επόμενο διάστημα, και ενώ οι συγγενείς των θυμάτων έδιναν μάχη να αναγνωρίσουν τα αγαπημένα τους πρόσωπα που είχαν εξαϋλωθεί, οι εμπλεκόμενοι φορείς και η κυβέρνηση έκαναν λόγο για σύστημα τηλεδιοίκησης, το οποίο ήταν επί της ουσίας ανύπαρκτο, ενώ πλήθος κόσμους πραγματοποιούσε μαζικές κινητοποιήσεις και πορείες διαμαρτυρίας, με το μήνυμα «Πάρε με ότ(αν) φτάσεις», να κατακλύζει δρόμους και πλατείες.
Λίγους μήνες αργότερα, τον Ιούνιο του 2023, η πολυσέλιδη έκθεση δικαστικών πραγματογνωμόνων παραδόθηκε στον εφέτη ανακριτή Λάρισας, γνωμοδοτώντας την πλήρη απουσία συστημάτων ασφαλείας και τη σωρεία ανθρώπινων λαθών, που ήταν και οι βασικές αιτίες του σιδηροδρομικού ατυχήματος, οδηγώντας εμμέσως πλην σαφώς στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο για ένα κρατικό έγκλημα.
Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ενημέρωσε τις ελληνικές Αρχές για διάπραξη αδικημάτων από δύο πρώην Υπουργούς, κατάχρηση δημοσίου χρήματος από τον Κώστα Καραμανλή σχετικά με τις εργασίες για την επισκευή και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και παράβαση καθήκοντος από το Χρήστο Σπίρτζη, καλώντας την κυβέρνηση να ενεργήσει, καθώς τα αδικήματα Υπουργών μπορούν να διωχθούν μόνο με απόφαση του Κοινοβουλίου.
Τελικά, στην κοινοβουλευτική συζήτηση που ακολούθησε τον Νοέμβριο, προκρίθηκε η λύση της σύστασης εξεταστικής και όχι προανακριτικής επιτροπής, η οποία έληξε με άκρως επεισοδιακό τρόπο.
«Δίπλα μου στέκονται 57 νεκροί και 180 τραυματίες»
Μέχρι και σήμερα, οι συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας συνεχίζονται και αναμένεται να κορυφωθούν στις 28 Φεβρουαρίου, ανήμερα της συμπλήρωσης ενός έτους από το δυστύχημα, με την ΑΔΕΔΥ να έχει προκηρύξει 24ωρη απεργία με κεντρικό σύνθημα «οι ζωές μας πάνω από τα κέρδη τους – αυξήσεις μισθών, για να ζούμε με αξιοπρέπεια».
Κι αυτό γιατί η κυβέρνηση επέλεξε να κλείσει την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής χωρίς τη συγκατάθεση της μείζονος αντιπολίτευσης, με τους εκπροσώπους των κομμάτων να αποχωρούν πριν από την τυπική λήξη των εργασιών της αρνούμενοι τη «συνενοχή» τους στη συγκάλυψη του εγκλήματος των Τεμπών, καθώς μόλις οκτώ ημέρες πριν από τη συμπλήρωση ενός χρόνου από την εθνική τραγωδία, δεν δόθηκαν καταθέσεις από σημαντικούς μάρτυρες, ενώ η κατάθεση του Κώστα Καραμανλή δεν εξετάστηκε με το ερώτημα της ψευδορκίας, όπως ζητούσε η μείζονα και ελάσσονα αντιπολίτευση.
Το ερώτημα, όμως, για όλους εκείνους που έχασαν τους δικούς τους ανθρώπους παραμένει, αναγκάζοντάς τους να αναζητήσουν δικαίωση και δικαιοσύνη, τη στιγμή που οι ενδείξεις για συγκάλυψη ενός εγκλήματος μοιάζουν να επιβεβαιώνονται.
Ο Παύλος Ασλανίδης, η Σμαρώ Οικού, ο Χριστόφορος Κωνσταντινίδης, ο Ηλίας Παπαγγελής, η Ελένη Βασάρα, ο Βαγγέλης Βλάχος, η Μαρία Καρυστιανού και ο Χρήστος Χούπας είναι μερικοί μόνο από αυτούς που είδαν τα παιδιά και τα αδέλφια τους να χάνονται τόσο πρόωρα και άδικα, δίνοντας ένα δύσκολο αγώνα για να αποδοθεί δικαιοσύνη, την ώρα που οι δικαστικές Αρχές τους προτρέπουν να τα παρατήσουν.
Έτσι, πραγματογνώμονες που διερεύνησαν το συμβάν για λογαριασμό των οικογενειών των θυμάτων κατέληξαν σε ένα συμπληρωματικό πόρισμα που παραδόθηκε στον εισαγγελέα Λάρισας, στο οποίο αναφερόταν ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε διάφορες ουσίες που χρησιμοποιούνται παράνομα για τη νοθεία της βενζίνης, μεταξύ των οποίων ξυλόλιο, τολουόλιο και βενζόλιο, που μπορούν να προκαλέσουν στιγμιαία ανάφλεξη μετά από σπινθήρα.
«Πήρα καμένα οστά από την κόρη μου… Πήγαμε να παραλάβουμε ό,τι είχε η σακούλα του καθενός. […]Ξέρετε τι είναι να παρακαλάς να έχεις το παιδί σου τραυματισμένο από το να το έχεις νεκρό;
Ο κ. Καραμανλής παραμένει κρυμμένος ελπίζοντας να σωθεί… Εσείς την συντηρείτε την ασυλία. Είναι συνάδελφός σας, αλλά δεν μπορείτε να προασπίζεστε το κακό. Θα θέλατε εγώ στον γιατρό που έκανε κακό στο παιδί σας να πάω και να τον στηρίξω; Είναι αλλιώτικοι οι νόμοι για τους πολίτες; Είναι αλλιώτικοι για τους υπουργούς; Τι γίνεται τελικά σε αυτό το κράτος;», ανέφερε στη συνταρακτική κατάθεσή της η μητέρας της αδικοχαμένης, Μάρθης, Μαρία Καρυστιανού.
Την ίδια ώρα, όλοι οι συγγενείς, θέτουν καίρια ερωτήματα σχετικά με:
- τη ραθυμία των Αρχών που έχουν επιφορτιστεί με την έρευνα του δυστυχήματος
- την ευθύνη για τη αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος, οδηγώντας στην απώλεια πολύτιμων στοιχείων
- το μπάζωμα στον τόπο του δυστυχήματος
- στην ύπαρξη ψευδών εκθέσεων αναφορικά με την ασφάλεια
Μάλιστα, όπως διαπιστώθηκε από τους πραγματογνώμονες, από την πρώτη στιγμή στον τόπο του δυστυχήματος δεν είχε τηρηθεί η παραμικρή περίμετρος, με αποτέλεσμα να χαθούν πολύτιμα στοιχεία και να βρεθούν εκεί άτομα που κανείς δεν είχε ελέγξει, μεταξύ των οποίων και εργαζόμενοι του ΟΣΕ και της Hellenic Train, των δύο φορέων που ελέγχονται για το τραγικό συμβάν.
«Μας ζήτησαν να είμαστε βουβοί, τόσο οι υπουργοί αλλά και άνθρωποι της εκκλησίας. Δεν θα είμαστε βουβοί, μέχρι να μάθουμε την αλήθεια», ανέφερε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν συγγενείς των θυμάτων, ο κ. Βλάχος, ο οποίος έχασε τον αδελφό του, Βάϊο στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.
Ακριβώς έναν χρόνο μετά, οι 57 αθώες ψυχές εξακολουθούν να ζητούν δικαίωση…
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ